'Niemand fysiek beschadigd door lekken': Assange's vrijheid een enorme klap voor tegenstanders
Publicatie van Zero Hedge
Dit zijn de beelden waar de wereld op heeft gewacht (met uitzondering van alle Neocons, liberale interventionisten, natsec haviken en Killary types...). "Eindelijk vrij," zei WikiLeaks in een bericht op X, toen Julian Assange uit zijn vliegtuig stapte na zijn landing in de Australische hoofdstad Canberra.
Assange stak zijn vuist op op het asfalt en omhelsde liefdevol zijn vrouw Stella en zijn kinderen en familie. Zijn schuldbekentenis met de Verenigde Staten was een succes.
Tijdens de tussenlanding op woensdagochtend en zijn verschijning in een Amerikaanse rechtbank op Saipan, pleitte de 52-jarige Assange formeel schuldig aan het verkrijgen en publiceren van militaire geheimen van de VS.
Een van de advocaten van Assange, Jennifer Robinson, zei na de hoorzitting dat de hele beproeving "een gevaarlijk precedent schept dat journalisten overal zorgen zou moeten baren".
Tijdens de hoorzitting leek hij emotioneel en er waren momenten van humor en gelach in de interactie met de rechter en met de rechtbank, aldus The Guardian. Toen de rechter bijvoorbeeld vroeg of hij tevreden was met de pleidooi voorwaarden, antwoordde Assange: "Dat hangt misschien af van de uitkomst." Dit zorgde meteen voor wat gelach in de rechtszaal.
Hoofdrechter Ramona Manglona zei aan het begin: "Niet veel mensen erkennen dat we deel uitmaken van de Verenigde Staten, maar dat is wel zo." Tegen het einde sprak ze uit: "Het lijkt erop dat deze zaak met mij eindigt" en volgde met "Ik hoop dat er wat vrede zal worden hersteld."
Het moment dat hij als vrij man de rechtszaal uitliep:
Cruciaal is dat de rechter iets zei dat een belangrijke klap betekende voor de tegenstanders van Assange en WikiLeaks, die lang volhielden dat de lekken - met name de logboeken over de oorlog in Irak en Afghanistan - inlichtingendiensten en buitenlandse activa in gevaar brachten en mogelijk zelfs de dood van sommigen tot gevolg hadden.
Manglona legde uit dat de sleutel tot de deal voor zijn vrijheid was dat hij al jaren in een beruchte en harde Britse gevangenis had gezeten, maar ook dat er geen daadwerkelijk fysiek letsel was veroorzaakt door de acties van Assange.
"U staat voor mij om veroordeeld te worden in deze strafzaak," zei de rechter. "Ik wil het volgende opmerken: Timing is belangrijk. Als deze zaak ergens in de buurt van 2012 voor mij was gebracht, zonder het voordeel van wat ik nu weet, dat u een periode van gevangenisstraf heeft uitgezeten... in blijkbaar een van de zwaarste inrichtingen in het Verenigd Koninkrijk."
Met zijn advocaat nadat hij door de Amerikaanse federale rechter tot vrij man was verklaard...
Hieronder: Thuiskomst in Australië, waar de rol van premier Anthony Albanese in het veiligstellen van zijn vrijheid cruciaal was. WikiLeaks en de familie van Assange hebben de Australische premier bedankt.
Het Australische parlement was ook al maanden geleden begonnen met publiekelijk lobbyen voor Assange's vrijheid en dit was ook essentieel bij het opbouwen van druk bij de regering Biden.
Met advocaat Jen Robbinson tijdens de vliegreis naar huis
"Er is nog een belangrijk feit - de regering heeft aangegeven dat er hier geen persoonlijk slachtoffer is. Dat vertelt me dat de verspreiding van deze informatie niet heeft geleid tot enig bekend lichamelijk letsel," vervolgde de rechter.
"Deze twee feiten zijn zeer relevant. Ik zou zeggen dat als dit nog onbekend was en dichter bij [2012] zou ik niet zo geneigd zijn om deze pleidooi overeenkomst voor mij te accepteren," voegde Manglona toe. "Maar het is het jaar 2024."
Voormalige ambtenaren van inlichtingendiensten en nationale veiligheidskundigen zijn woedend en teleurgesteld over de pleidooi deal, en beweren dat Assange's lekken mensen gedood hebben en Amerikaanse operaties in het buitenland hebben geschaad.
"Ik kan niet stoppen met huilen," schreef zijn vrouw Stella kort daarna op X.
Belangrijk is dat als voorwaarde voor het pleidooi WikiLeaks informatie moet vernietigen die betrekking heeft op Amerikaanse staatsgeheimen die aan Assange en zijn team zijn verstrekt. Hoewel de WikiLeaks site een grote opslagplaats is van wereldwijde lekken over verschillende regeringen, lijkt het erop dat secties gewijd aan geheime Amerikaanse documenten nu zijn verwijderd.
Bij Assange's feestelijke landing in Australië zei zijn vrouw Stella in een persconferentie dat hij "net in Australië was aangekomen na meer dan vijf jaar in een zwaarbeveiligde gevangenis te hebben gezeten en [met] een vlucht van 72 uur".
Afbeeldingsbron: The Guardian
Ze zei dat het "voorbarig" zou zijn voor Julian om de pers te woord te staan en dat hij "moet herstellen". Ze verklaarde toen: "Het feit is dat Julian altijd mensenrechten zal verdedigen, altijd slachtoffers zal verdedigen - dat is gewoon een deel van wie hij is."
"Ik hoop dat journalisten, redacteuren en uitgevers overal beseffen hoe gevaarlijk de Amerikaanse zaak tegen Julian is, die het verzamelen van nieuws en het publiceren van informatie die waar was en die het publiek verdiende te weten, criminaliseert, waarvoor hij is veroordeeld," vervolgde ze in de persconferentie.
"Dat precedent kan en zal in de toekomst gebruikt worden tegen de rest van de pers. Het is dus in het belang van alle pers om te proberen deze huidige stand van zaken te veranderen door hervorming van de Spionage Wet," zei Stella Assange. "Door betere bescherming van de pers, en ja, uiteindelijk als de tijd daar is - niet vandaag - een pardon."
Assange's vrijheid een enorme klap voor tegenstanders
- Peer76
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 129 times
Re: Assange's vrijheid een enorme klap voor tegenstanders
Zero Hedge, de site waarvan jij destijds de "nieuwsberichten" (lees: complotten) over o.a. Covid-19 op piepcomp hebt geplaatst.
Even een stukje echte nieuws:
Assange had dus geheime informatie welke hij niet mocht hebben, op onrechtmatige wijze verkregen en ook nog eens verspreidt. Er is een reden waarom bepaalde informatie geheim moet blijven, en dat in veiligheid.
Nog even iets over Zero Hedge:
En een stukje verder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_Hedge
Ook erg informatief:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... propaganda
En voor wie het niet kan lezen vanwege de paywall:
https://archive.ph/43yMw
Even een stukje echte nieuws:
Bron: nu.nlAssange wordt al jaren gezocht door de VS vanwege achttien aanklachten, waaronder spionage. De VS verdenkt hem onder meer van het lekken van geheime documenten over de oorlogen in Irak en Afghanistan op zijn platform WikiLeaks. De Australiër zou daarvoor - alle veroordelingen bij elkaar opgeteld - 175 jaar cel kunnen krijgen.
Assange had dus geheime informatie welke hij niet mocht hebben, op onrechtmatige wijze verkregen en ook nog eens verspreidt. Er is een reden waarom bepaalde informatie geheim moet blijven, en dat in veiligheid.
Nog even iets over Zero Hedge:
In de loop van de tijd breidde Zero Hedge zich uit naar niet-financiële politieke inhoud, inclusief complottheorieën en marginale retoriek [3] [24] oprukkend radicaal-rechts , [15] [25] alt-rechts , [26] [27] [28] en pro-Russische standpunten. [1] [29] [30] [31] Het niet-financiële commentaar van Zero Hedge heeft geleid tot meerdere siteverboden door wereldwijde sociale-mediaplatforms, hoewel het Facebook-verbod van 2019 [32] [33] en het Twitter-verbod van 2020 werden later teruggedraaid.
En een stukje verder:
Zero Hedge is op 17 juni 2020 verbannen van het Google Ads-platform . In een e-mail van Google aan NBC staat dat Zero Hedge het inhoudsbeleid van Google heeft geschonden dat "denigrerende inhoud die haat, onverdraagzaamheid, geweld of discriminatie op basis van ras promoot, expliciet verbiedt om inkomsten te genereren."
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_Hedge
Ook erg informatief:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... propaganda
En voor wie het niet kan lezen vanwege de paywall:
https://archive.ph/43yMw
www.gouwepeer.nl
- Abraham54
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 181 times
@Peer76 Ik proef als het ware, dat jij het niet eens bent met de vrijheid, die Julianm Assange heeft gekregen.
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
- Peer76
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 129 times
Ik ben absoluut niet tegen zijn vrijheid.
www.gouwepeer.nl