Mensen zijn koeien, en toch een wijze raad.

Hier kan je off topic praten en muziek, grapjes, artificieel intelligentie (AI), filmpjes en wat weet ik nog allemaal posten
Black Tiger
Has thanked: 56 times
Been thanked: 90 times

Mensen zijn koeien, en toch een wijze raad.

Bericht door Black Tiger »

Ooit heb ik van een aardige senior (soort afdelingshoofd) eens een verhaaltje gehoord wat hij van zijn oma of opa gehoord had. Dat is me altijd bij gebleven en ik werd gevraagd of ik dat wilde delen.
Dus jazeker, normaliter post ik niet zo diepzinnig, maar dit is wel iets voor algemeen gebruik.

---
Alle mensen zijn koeien, leven graag bij elkaar en alle koeien hebben allerlei vlekjes.
Als alle koeien een beetje met elkaars vlekjes rekening houden,
dan kunnen we ook allemaal heel goed bij elkaar in dezelfde wei leven en grazen.
---

Een klein beetje een doordenkertje.
Voor mensen die het niet (kunnen) begrijpen wat er bedoeld wordt met de vlekjes en koeien... Hier wordt mee bedoeld dat ieder mens (of althans veel mensen) zijn eigen rugzakje heeft (problemen, fysiek of mentaal). En als we allemaal een beetje rekening houden met elkaars rugzakje, dan kunnen we ook allemaal goed met elkaar door 1 deur. ;)
Greetings, Black Tiger
Zorinhendrik
Has thanked: 853 times
Been thanked: 469 times

Re: Mensen zijn koeien, en toch een wijze raad.

Bericht door Zorinhendrik »

Hoi @Black Tiger,

Dit vind ik een heel mooie post en zeer goede tip.
We hebben allemaal een rugzak, niemand leeft zonder te leren van het verleden en draagt dit.
Voor de ene al wat moeilijker dan voor de andere.
Maar als we zelf leren rekening te houden daarmee zal alles gewoon heel mooi op zijn plaats vallen en komt er respect voor in de plaats.

Dat is ieder zijn verantwoordelijkheid! Mooi, heel mooi, bedankt om het te delen met ons.

:bravo2: :thanks:
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
De-Witte
Has thanked: 391 times
Been thanked: 560 times

Bericht door De-Witte »

Black Tiger schreef: 10 jan 2025, 14:18 normaliter post ik niet zo diepzinnig, maar dit is wel iets voor algemeen gebruik.

---
Alle mensen zijn koeien, leven graag bij elkaar en alle koeien hebben allerlei vlekjes.
Als alle koeien een beetje met elkaars vlekjes rekening houden,
dan kunnen we ook allemaal heel goed bij elkaar in dezelfde wei leven en grazen.
---
Ik vind dat je dit perfect hebt verwoord en wist gelijk hier moet ik op reageren, doch wist nog niet hoe.

Nu weet ik het, bij deze dus mijn reactie hierop:

Wij, het forum, weten intussen allemaal dat ik Gerard aka De-Witte geen koe is nog een stier ofschoon ook ik op een boerderij kan voorkomen.

Laat mij mezelf even verduidelijken

Nu was ik omdat mijn vader een bullebak was een wel heel aardig persoon geworden zeg maar de puppy van de familie die het wel efkens anders zou gaan doen als zijn vader en het woordje NEE niet kende.
Hierdoor heb ik eigenlijk iemand anders gespeeld dan ik werkelijk was, omdat ik mezelf compleet weg geschreven / gecijferd heb.
Gerard, jonge die doet dat wel en menig baas, vriend en familielid heeft die goeiigheid van mij dan ook misbruikt. Totdat mijn leven door een wel heel fikse burn-out compleet op zijn kop stond en ik absoluut niet meer wist wat, of wie ik was, nog geen 10 mtr meer kon lopen en langzaam aan veranderende in de duivel :twisted: zelf omdat ik mij ontzettend gekwetst voelde en dit absoluut wilde voorkomen.

Medicatie en heel veel therapie hebben mij hervormd tot een egeltje.

Sta ik rechtop en benader jij mij op een open en eerlijke recht van voren in mijn gezicht dan tref jij bij mij de zachte buik en aardige kant van het egeltje en dus Gerard aan want ondanks mijn botte reacties, heb ik die ook.

Heb ik ook maar het idee dat je mij mis of gebruikt, kleineert of anderszins irriteert dan kom jij van achteren en tref je mijn stekels aan, hierna rol ik mij op en kruip terug in mijn eigen veilig huisje weg van de buiten wereld.
Door mijn vele misbruik heb ik heel lange stekels ontwikkeld en bij het minst geringste rol ik mij op.

Die super aardige Gerard was ik absoluut niet noch de duivel maar het egeltje ja dat ben ik, schattig, kwetsbaar maar bovenal stekelig.

Ondanks veel therapie is dit wat ik uiteindelijk geworden ben, de burn-out heeft ons het eigen huis gekost, het eigen bedrijf, mijn vrienden en familie en onze eigen zoon wil ons ook niet meer kennen ( mede door mijn eigen toedoen ).

ik wordt binnenkort 64 en zie uit als een zeer boos oud mannetje van 84, het leven heeft mij dan ook letterlijk getekend.

Hiermee wil ik absoluut niets goedpraten maar geef jou alleen een blik in de Gerard die ik nu momenteel ben.
Hoort een persoon met zo een psychische storing thuis op een Forum?

Ik probeer altijd zo eerlijk en open mogelijk te zijn maar verrek zeg, ik ben geen egeltje slechts ook maar een mens met al zijn goede en slechte kanten net zoals we allemaal zijn.

Gerard.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Black Tiger

@De-Witte Dank voor je eerlijke reactie.
Je hoeft je ook helemaal geen koe te voelen hoor wat mij betreft, maar je begreep de strekking en dat is het belangrijkste voor iedereen die het leest.

Voorheen wist ik ook niet alles, want laten we eerlijk zijn, men is immers niet verplicht zijn hele hebben en houden bekend te maken, zeker publiekelijk niet.
Maar na enkele reacties en de manier waarop, herkende ik opeens ook mezelf van een aantal jaren geleden en had door wat er aan de hand moest zijn. Vandaar ook dat ik in de laatste reactie schreef ik dat daar ook geweest was.
In de loop der jaren in het begin (eerste 4 jaar) had het ook niet veel gescheeld of ik had de pijp aan Maarten gegeven tot 2x toe. Was ook overal bijzonder scherp op, heel gevoelig naar iets wat er ook maar op leek dat men mij iets negatiefs wilde doen mijn richting uit. Ik kon totaal niet tegen drukte, als het in een winkel te druk werd moest ik gewoon weg, liet ik vrouw en kar staan en ging ik buiten wachten of in de auto. En nog meer van wat er zo bij hoort.
Heb ook medicatie gehad, maar ben daar zelf na een jaar mee gestopt (rond 2004) en kon enkele weken later eindelijk weer eens gewoon lachen en plezier hebben. Het heeft daarna nog wel jarenlang geduurd voordat ik weer grotendeels "de oude" was, want feitelijk wordt je nooit meer echt de oude.
Emotioneel is bijv. een ander verhaal, maar het gaat gelukkig al jaren goed en geen terugval meer gehad, hooguit 'n kleintje. Kan nog wel bij drukte wel eens in de stress schieten.

Qua vaders hebben we denk ik een hoop gemeenzaam. Hij kon aardig zijn, maar er kon ook een slof over de tafel schieten (en nog veel erger) en hij kende ook geen nee. Iedereen in het gezin was bang voor hem. Tegenwoordig zouden ze hem betitelen als kindermishandelaar.
Dus wij hebben ons in grote delen ook geheel anders gedragen voor een deel.
Om nog andere redenen heb ik later gezorgd dat men mij niet meer kon raken en kon binnen enkele seconden een enorme betonnen muur om me heen bouwen waar niemand doorheen kwam. Klaar met die onzin.

Mijn burn-out is niet daardoor gekomen maar andere redenen en die betonnen muur had schijnbaar behoorlijk betonrot inmiddels want die verdween als sneeuw voor de zon en kan ik sindsdien niet meer opgebouwd krijgen nog niet eens een kleine.
Mijn burn-out heeft me gelukkig niet zoveel gekost als jij, maar herken alle gevoelens die je uitspreekt.

Het gaat er ook totaal niet om hoe iemand uit ziet van buiten, boos oud mannetje of lief oud vrouwtje, het gaat om het innerlijk en hoe men met mensen om gaat.
Hoort een persoon met zo een psychische storing thuis op een Forum?
Tja, moeten we dat wel een psychische storing noemen? Men zit gewoon veel zwaarder niet lekker in het vel dan een ander. Een forum kan dan een heel goede uitlaatklep zijn zoals voor anderen het wandelen kan zijn in zo'n situatie. Dus waarom zou iemand die minder lekker in zijn vel zit niet op een forum thuis horen?
Alleen is het op zo'n forum misschien wat meer risico dat bepaalde dingen als pijlen ervaren worden, terwijl dat niet de bedoeling is, ook die ervaring is mij niet vreemd. Maar daar is ook wel weer uit te komen, zeker als mensen weten wat er speelt en evt. kunnen helpen of verduidelijken.
Probeer het zo te zien, als het anderen lukt, dan kan het jou ook lukken. Zo heb ik me er ook uit getrokken.
Dat, forums en veel wandelen in groeves/grotten hier, waar het heeeeerlijk rustig is en telefoons geen bereik hebben. En heel veel relativeren, is de soep de kool waard en dat soort dingen. Heeft veel tijd gekost maar wel resultaat gehad. En uiteraard de mensen om me heen, zowel online alsook offline.

Sommige dingen prikkelen me nog wel, en ik weet van mezelf dat ik in discussies nog wel eens wat feller schrijf of dat dit feller over komt dan bedoeld, daarom is een goed gesprek altijd beter.
Ook daarmee praat ik niets goed, maar geef een kleine inblik in mijn leven en ik voel me ook geen koe, maar die vlekjes.... die zijn er wel.
Maar probeer jezelf voor te houden, dingen kunnen veranderen, ondanks alles positief proberen te blijven, laat de rest maar de boom in gaan als het even tegen zit. Een mens kan altijd veranderen, als het ten slechte is, dan kan het dus ook ten goede, ook al is het met 2 stappen vooruit en 1 stap terug, is nog altijd 1 stap gewonnen!

Richard.
Greetings, Black Tiger
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Gister is geweest, morgen moet nog komen we leven nu.

Bedankt voor je open en eerlijkheid @Black Tiger een heel goede basis lijkt mij om wat geweest is geweest te laten en samen in de toekomst er wat moois van te gaan maken, want dit Forum en zijn beheerder gaat mij meer aan het hart dan ik op het eerste gezicht laat blijken, zodat ook, al is het ieder op zijn eigen manier en beste weten, een steentje kan bijdragen aan dit Fantastische Zorin OS Linux forum.

Gelukkig hoef ik mijn eigen kop niet te posten dus bij deze:
Thumbs up zwart.png
Thumbs up zwart.png (156.65 KiB) 97 keer bekeken
Thumbs Up!
Zorinhendrik

@De-Witte & @Black Tiger

Jullie zijn twee mooie mensen waar ik van hou, beiden hebben jullie een enorme rugzak te dragen en ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie hier blijven. Ik heb jullie nodig!
De ene met heel veel goesting om handleidingen te schrijven en de andere om het forum op poten te houden.
ooit was ik zelf ook zo bedreven en maakte ik filmpjes en handleidingen alsof het niks was, mijn vingers gleden over het toetsenbord alsof ik oneindig kon schrijven met illustraties zoals schermafbeeldingen maar ook zelf gemaakte BIOS tekeningen omdat ik daar geen schermafdruk kon van maken.
Het kon niet op, zo enthousiast was ik.
Tot de bliksem insloeg en ik niet meer kon, niets meer, jaren aan een stuk heb ik mezelf voortgesleept als een zware zak zand.

Maar daar komt stilaan een einde aan. Ik leer elke dag bij en weet nu dat alles wat ik meemaakte vroeger en nu en me neersloeg en depressief, het nu alleen maar aan mezelf ligt.
Vluchten voor het geweld van mijn vader, de verwijten van mijn moeder, de pesterijen op het werk zijn tot een einde gekomen.

En nu leer ik dat het alleen maar aan mezelf ligt daar gebukt onder te lopen.
Ik zet het opzij nu en leer dat het verleden weg is en niet meer terug komt, dat ik me geen zorgen hoef te maken voor morgen want gisteren en morgen bestaan niet eens, alleen het nu bestaat, vandaag leef ik en ik kan er een rotte dag van maken of een heel mooie dag.

Het ligt alleen maar aan mezelf, direct reageren als een raket zoals ik vroeger deed om mezelf te beschermen doe ik niet meer. Ik laat het rustig door me indringen en stel vragen aan mezelf zoals of het niet beter is even te zwijgen en erover na te denken?
Lief hebben is nu alleen maar mijn leuze geworden, zeker mezelf graag zien en niet meer toelaten negatieve gevoelens of gedachten te hebben maar in plaats daarvan opbouwen en mezelf de vraag stellen of ik daar tevreden mee ben.

Door jullie hoop ik weer het enthousiasme te vinden die ik ben kwijtgespeeld, jullie zijn krakken in jullie eigen vakken en ik leer graag bij.
Weten jullie wel dat wij een super team zijn?
Denk daar maar eens over na! We kunnen heel wat bereiken met dit forum voor zowel de Belgen als de Nederlanders die binnenkort hun Windows 10 verliezen en niet opnieuw een nieuwe computer willen aanschaffen omdat hun computer eigenlijk nog maar een paar jaren oud is en dus nog heel goed is voor Zorin OS te draaien en evenveel kunnen als nu, tenslotte zijn nu de meeste dingen die men op een computer doet online toepassingen.

We kunnen dit! Denk na!

Groetjes, Hendrik
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Laat ik eens reageren in beeldspraak want ik heb al meer dan genoeg gezegd:
@Zorinhendrik
Ik hou van jou.png
Ik hou van jou.png (166.38 KiB) 91 keer bekeken
Honderd procent.png
Honderd procent.png (169.86 KiB) 91 keer bekeken
Bravo.png
Bravo.png (161.02 KiB) 91 keer bekeken
Thumbs up.png
Thumbs up.png (157.22 KiB) 91 keer bekeken
Bedankt dat jij mij het platform biedt om mijn eieren kwijt te kunnen waardoor ik weer wat meer plezier krijg in het leven en mij weer wat meer gewaardeerd voel.
Bedankt maat.
Zorinhendrik

@De-Witte , schitterend.
We zijn vrienden voor het leven.
:thanks:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Zorinhendrik schreef: 10 jan 2025, 23:10 @De-Witte , schitterend.
We zijn vrienden voor het leven.
:thanks:
Ik hoop dat ik je vriendschap waardig ben @Zorinhendrik want door jou is er voor mij eindelijk een nieuwe wereld die wij Zorin OS Linux noemen helemaal open gegaan.

Ik hoop nog veel te leren, mede van en door en vooral met jou.
Waarvoor bij deze rechtstreeks uit mijn hart. :thanks:

Inderdaad vrienden voor het leven, dat we samen nog heel wat jaartjes mogen genieten van onze verdiende ouwe dag.
Gerard.
De-Witte

Eer en geweten

Bericht door De-Witte »

Eer en geweten.

Waarom hebben mensen menig verschillen en laait er soms onenigheid op?

Dit gaat absoluut niet over wie er nu gelijk heeft hoor want dan lees je het echt verkeerd!
Het gaat er over dat als wij naar hetzelfde kijken we toch wat anders kunnen zien of beleven en daardoor een andere menig over een en hetzelfde kunnen vormen.

Mijn instelling is jullie open en eerlijk de waarheid te vertellen en geen broodje aap verhalen te verzinnen want daar heeft niemand wat aan.

Nu is het zo dat als ik een handleiding schrijf met een pdf erbij dan heb ik deze ook gecheckt op correctheid.
En dan nog hoeft mijn correctheid trouwens nog steeds niet jouw correctheid te zijn.

Ik werk bijvoorbeeld met Zorin 17.2 OS in de Pro versie en niet de Core versie, met Nemo in plaats van Nautilus als verkenner en vaak in de dark modus omdat ik dit rustiger vind voor mijn ogen ipv de light versie, bij jou ziet het er dus zeer waarschijnlijk anders uit.

Hou ik een 20 cent euromunt omhoog dat ziet een van ons beiden de waarde van de munt te weten 20 cent en de ander het plaatje ervan. Een Nederlandse munt heeft dan de afbeelding van koning WA dan wel koningin Beatrix, een Belgische munt heeft dan weer een plaatje van Koning Albert en toch zien we beiden hetzelfde namelijk een 20 eurocent munt, terwijl we ook duidelijk verschil zien want jij ziet bijvoorbeeld koning Albert terwijl ik dan de 20 cent waarde zie.

Mijn kijk op dingen wijkt bij voorbaat nogal af van het gros van de mensen omdat ik dingen altijd van meerdere zijden bekijk het zo gezegde buiten de doos denken. Dit doe ik omdat de 20 eurocent munt uit meer bestaat dan een voor en achterzijde, hij heeft ook nog een rand, bepaalde dikte, gewicht en is van een bepaald metaal of juist weer een legering ( mix van metalen ) gemaakt.

Daarbij schrijf ik op inhoud en bek-baarheid of te wel leest het ook wel lekker weg, wat dan weer absoluut niks zegt over de moeilijkheid factor want die is net zo als de euro munt bij ons allemaal verschillend, wat de een moeilijk te behappen vind daar heeft een ander totaal geen problemen mee.

Reageer ik ergens op of schrijf ik iets spontaans dan doe ik dat vanuit mijn geweten mijn hersenen zonder dat ik dit factcheck ( controleer op betrouwbaarheid ) en dan is het ook mijn waarheid of te wel mijn zijde van het 20 eurocent muntje wat bewezen niet de jouwe hoeft te zijn.
Hierdoor kan het inderdaad zo zijn dat wat ik meen te weten inderdaad niet klopt met de werkelijkheid terwijl het wel mijn werkelijkheid is begrijp je?
Wijs jij mij hierop in een open en eerlijke manier dan ben ik altijd bereid mijn ongelijk te bekennen want mensen het gaat er niet om wie gelijk heeft of wat de waarheid nu precies is want ik heb aangetoond dat jouw waarheid niet de mijne hoeft te zijn maar dat we het er over eens zijn dat het een 20 cent euromunt is die zowel een 20 cent waarde zijde of ook een plaatje zijde kan hebben en dat het dan toch nog steeds een en dezelfde 20 eurocent munt is.

Omdat mensen dingen anders beleven of zien gaan ze ook anders reageren en krijg je ook meningsverschillen want de een ziet nu eenmaal de 20 cent zijde terwijl een ander de kop van Koning Willen Alexander ziet. En toch zien we wederom beiden de 20 eurocent munt.

Als @Black Tiger stelt dat renewed en refurbished hetzelfde is dan ziet hij dat ook zo. Het is tenslotte zijn stelling en zijn 20 eurocent munt nietwaar en absoluut niet de mijne.

Terwijl ik het dan toch weer anders kan zien, want ik zie namelijk mijn zijde van wat renewed en refurbished inhoud.

Renewed: betekend letterlijk vernieuwd
Refurbished: betekend letterlijk gerenoveerd

Het komt natuurlijk beiden op hetzelfde neer, het is op opgeknapt en in ieder geval niet 100% nieuw.

Net zoals jij stelt dat het een en hetzelfde is kan ik stellen nee joh kijk maar eens naar de vertaling ervan het betekend echt wel iets anders terwijl het natuurlijk wel op hetzelfde neerkomt het is en blijft namelijk die 20 eurocent munt daar verander je niks aan of je zal hem moeten omsmelten.

Nu zag ik behalve dat het artikel daadwerkelijk als renewed omschreven werd en er dus het woordje “nieuw” in voorkomt wat in refurbished of gerenoveerd niet voor komt.
En daarom gebruikte ik dat, want volgens mij bekt dat net even lekkerder weg.

Waarmee ik dan ook wil zeggen als ik iets schrijf dan is dat mijn waarheid en ben altijd bereid mijn fouten toe te geven als deze niet klopt met de werkelijkheid maar ook bereid om voor mijn waarheid te strijden omdat dit mijn waarheid is.
Precies om dezelfde reden zal jij strijden voor wat jouw waarheid is.

Dat we beiden hetzelfde zien en toch iets verschillend kan zijn heb ik hopelijk hierboven nu duidelijk uitgelegd.

Waar het in dit specifieke geval omging is niet wie er gelijk heeft maar dat je ook de mogelijkheid hebt een Renewed of Refurbished product te kopen voor 2/3 de van de nieuw prijs waarop je ook nog eens 2 jaar garantie krijgt.

Of jij een nieuw of Renewed - Refurbished product koopt dat is geheel aan jou alleen ik hoop dat jij met de juiste informatie ook de voor jou juiste beslissing kan treffen wat dan absoluut niet de mijne hoeft te zijn begrijp je?

Nu blijkt dat @Black Tiger en ik heel wat gemeen hebben namelijk nagenoeg dezelfde leeftijd, werk ervaring, burn-out, hobby en interesse en ook is gebleken dat wij toch verschillend naar dingen kijken want dat is wat mensen nu eenmaal doen. We zijn allemaal die koeien met ieder haar eigen vlekjes om in de woorden van Richard te spreken.

Wat ik belangrijk vind is dat we inderdaad elkaar in onze waarde laten, dat het er niet om gaat wie er gelijk heeft ( het bekende hanen gedrag wat juist vaak op forums voorkomt ) maar bereid zijn ook eens door de ogen van de ander te kijken want dan snijd het mes van twee zijden omdat we dan beiden onze eigen menig kunnen hebben over een en de zelfde 20 cent euromunt en samen juist meer er over te weten komen dan dat een enkel persoon er over weet.

Zo zie je maar dat een 20 euro cent altijd dezelfde waarde heeft en er toch anders uit kan zien.
Waarmee ik dan ook wil zeggen wat ik zie hoef jij niet te zien en visa versa. Maar ik moet het eens vanuit jouw standpunt bezien en jij vanuit het mijne proberen te bekijken waarbij ik op voorhand zeg dat ik het van alle kanten bekijk en daardoor geheel een andere menig heb dan het gros van de koeien namelijk mijn vlekjes of te wel mijn eigen menig.

Nogmaals dit gaat dus niet over wie gelijk heeft want dan heb je echt niet goed gelezen, we kunnen beiden het zelfde zien en toch van mening erover verschillen en het daardoor alleen maar beter zien want 2 weten nu eenmaal meer dan 1 nietwaar?

Gerard.
Black Tiger

Ik ben het eigenlijk helemaal met jouw verhaal eens. Gelijk hebben en gelijk krijgen is 2, maar het gaat lang niet altijd om gelijk hebben maar heel vaak ook de manier waarop men ergens naar kijkt. En ook ik kijk dingen vaak van diverse kanten, dus we lijken meer op elkaar dan gedacht. ;)

In mijn geval gaat het soms gewoon om meer informatie te bieden dan alleen 1 tip en met name duidelijkheid verschaffen als iets niet of niet duidelijk genoeg (naar mijn optie) vermeld is.
Zo vind ik het persoonlijk belangrijk (omdat we op een forum zitten) dat iedereen weet dat iets wat aangeboden wordt, (ik blijf even bij het refurbished voorbeeld) ook refurbished is of dat deze informatie ontbreekt of niet helemaal duidelijk is.
Dat is omdat er ook mensen zijn (of los van of hun eigen gedachten/argumentatie) op basis daarvan een bepaalde afweging zullen maken.
Waarmee ik dan ook wil zeggen als ik iets schrijf dan is dat mijn waarheid en ben altijd bereid mijn fouten toe te geven als deze niet klopt met de werkelijkheid maar ook bereid om voor mijn waarheid te strijden omdat dit mijn waarheid is.
Precies om dezelfde reden zal jij strijden voor wat jouw waarheid is.
Strijden vind ik een wat groot woord. Ik discussieer soms wel eens graag maar zie dat niet als strijd of ruzie maar gewoon als proberen de ander met argumenten te overtuigen dat misschien de ene waarheid beter is dan de andere of dat er feiten zijn die overzien zijn.
Net als jij, en soms lukt dat en soms niet, en of iets jouw waarheid of mijn waarheid is dat ligt er aan waar het over gaat. Soms zijn er gewoon feiten waar we beiden niet omheen kunnen. En ik ook ben niet te groot om een vergissing of fout toe te geven.
Zeker met feiten. Zo rekenen we tegenwoordig niet meer via Meneer van Dale, dat is tegenwoordig een foute rekenmethode, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik ben soms wat perfectionistisch aangelegd en soms kunnen er wat andere verschillen zijn.
Neem bijvoorbeeld het refurbished voorbeeld.
Renewed: betekend letterlijk vernieuwd
Refurbished: betekend letterlijk gerenoveerd
Taaltechnisch is dit volledig correct, daar is niets tegen in te brengen. Klopt helemaal.

Echter worden bepaalde termen ook wel eens niet helemaal gebruikt volgens de letterlijke of taaltechnische betekenis. En soms gebruikt een winkel een andere soortgelijke term zodat het beter verkoopt of beter klinkt.
En bij het artikel zelf, en ook de leverancier stond feitelijk het woord refurbished genoemd, vandaar dat ik daarop uit kwam, maar dat was ook niet alles. Mijns inziens zeiden we hetzelfde.
De leverancier gaf daaraan gradaties maar gaf daar toch de naam refurbished aan van wat ik op de website zag.

Wat @De-Witte schrijft klopt met zijn denkwijze als je het gaat vertalen vanuit het Engels. Alleen wordt iets niet altijd volgens letterlijke vertaling gedaan.
Want als je goed gaat kijken wat ze bij producten bedoelen met renewed dan heeft dat gewoon dezelfde betekenis als refurbished. Ook volgens bijv. Amazon en refurb.me en wikihow en wikipedia.
Voorheen een andere eigenaar gehad en weer opnieuw in orde gemaakt. De gradatie van "in orde maken" kan lager en hoger zijn afhankelijk van de hoeveelheid onderdelen die nodig waren om het weer in orde te maken.
Een leverancier zal dan altijd liever van "renewed" spreken dan van "refurbished" want dat klinkt beter.
En in feite klopt het ook weer want je vernieuwd een product, in mindere of grotere mate.
Maar refurbished is gewoon een term die voor electronische producten is uitgevonden om vernieuwen aan te geven. Vandaar dat het in die context dezelfde betekenis heeft en niet taaltechnisch. Dat is in de ICT niet vreemd. Ook een reden waarom men van Megabyte naar Mebibyte enzo is overgestapt qua betiteling op een gegeven moment.

Heeft @De-Witte in zo'n situatie dan ongelijk? In elk geval niet met het feit dat het product vernieuwd is. We kijken er op andere manier naar.
Ik kijk meer naar hoe termen feitelijk gebruikt worden i.p.v. taaltechnisch en hij meer naar wat er mee gebeurt en taaltechnisch. Een andere zienswijze dus, dat kan. De uitkomst is in feit hetzelfde, het is een vernieuwd product, of je het nu refurbished of renewd noemt.

Verder kijk ik op mijn beurt bijvoorbeeld naar wat een fabrikant doet, als het echt "als nieuw" was, dus in zoverre gerepareerd dat je het met nieuw kunt vergelijken, dan zou de fabrikant er ook nog wel iets van garantie op geven. Dat is echter niet het geval. Vermoedelijk omdat een fabrikant (van welk product dan ook) niet weet wat er mee gebeurt is bij de vorige eigenaar. Dat is met elk product zo.
Dat is ook een reden dat je vrij weinig fabrieksgarantie ziet bij refurbished/renewed producten ook al is dat door de fabriek zelf gedaan.
Echter.... de leverancier geeft -wel- 2 jaar garantie bij de hoge gradatie refurbished. Dus in die context gezien zou je er wel op moeten kunnen vertrouwen dat die leverancier zoveel vertrouwen heeft dat de mate van in orde maken, dermate hoog is dat je het als nieuw zou kunnen zien.
En dat is zijn zienswijze. Ook niets mis mee. Voor ons beiden niet, als de lezer maar een goede keuze naar diens overwegingen kan maken uiteindelijk.

Feitelijk zijn we het beiden eens dat het in zo'n geval prima spul kan zijn met name doordat er een dergelijke garantie op zit.
@De-Witte zal daar met vertrouwen gebruik van maken als ik het goed begrijp, ik persoonlijk zou bijv. zo'n schijf nooit voor belangrijke data gebruiken, ondanks garantie.
Daar heeft echter ook niemand gelijk in, dat is een keuze die ieder voor zichzelf maakt. Want met een echte nieuwe kunt je ook pech hebben.

Op die manier kan men proberen van elkaars argumenten of zienswijzen te overtuigen, maar als dat niet lukt en we blijven verder netjes, is het sowieso toch weer een aanvulling voor de lezer.
Die kan dan beide zienswijzen bekijken en een keuze maken.

Zo kijken we inderdaad naar hetzelfde, maar toch op een andere manier en daar is niets mis mee. En zoals @De-Witte zegt, twee zien en weten er meer dan 1.

De prijsstelling is op zich weer een ander verhaal. De een zal zeggen "joepie, voor 2/3 van de prijs heb ik iets waar ik met mijn beurs mee verder kan" de ander zal zeggen "hmmz.. interessant maar ik doe met mijn beurs toch liever nieuw" en ook hier is van toepassing, dat met beiden niets mis is.

Zo kunnen we elkaar feitelijk ook prima aanvullen. Het geen weer ten gunste komt van forum en gebruikers.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Ik ben blij dat je mijn kijk erop nu begrijpt los er van of je dat met mij eens bent of niet want nogmaals het is slechts mijn kijk erop en dat hoeft niet de jouwe te zijn.

Als we allemaal hetzelfde waren was het maar een saaie boel hoor.

Ik wil niemand iets in de weg leggen, tegen zijn schenen trappen en ben absoluut niet op problemen uit maar wilde gewoon mijn kijk uitleggen, waarom ik het zo zag en waarom ik zo handelde zoals ik deed waarmee ik wederom niet wil zeggen dat dit dan correct of netjes is of whatever maar het is wel mijn manier van handelen.

Tenslotte zijn we allemaal mensen met onze goede en slechte eigenschappen, ik hoop nog veel te ontdekken en vooral jullie ervan op de hoogte te houden door mijn zienswijze op wat ik allemaal beleef, ontdek of anderszins interessant vind om er over te schrijven.
Gerard
:thanks: :bravo: :biertje:
Plaats reactie

Terug naar “De Lounge”