Spellen Spelen onder Zorin 17

Plaats reactie
De-Witte
Has thanked: 397 times
Been thanked: 580 times

Spellen Spelen onder Zorin 17

Bericht door De-Witte »

Spellen spelen onder Zorin 17 Linux, mijn bescheiden ervaring.
Het kan op meerdere manieren:

Via Steam:
Wine:
Windows Installatie map:
Lutris:
PlayOnLinux 4:

Via Steam:

Afbeelding

Steam installeren we via onze winkel door op Steam voor Zorin te klikken.
Maak een account aan als je dit nog niet hebt of log in op jouw account bij Steam.

Ga naar instellingen en pas het volgende aan in Steam: Settings – Compatibility:
Enable Steam Play for supporterd titles.
En
Enable Steam Play for all other titles.

Afbeelding

Heb je al een account dan krijg je vanzelf jouw spellen weer in jouw bibliotheek.
Ga naar store en zoek op bv Linux waarna je alle speelbare Linux spellen krijgt herkenbaar aan het Steam icon net zoals de Appel voor Mac en de Windows Vlag voor Windows spellen en als laatste VR Supported voor Virtual Reality games.

War Thunder heb ik geprobeerd en dit werkt Perfect hierdoor ben ik er van overtuigd dat alle voor Linux spellen op Steam ook perfect werken.

Afbeelding

Spellen voor Windows op Steam kreeg ik ondanks dat ze in mijn bezit zijn NIET geïnstalleerd in Steam omdat mijn activatie codes van de betreffende spellen geweigerd werden.
Een ander bv voor Windows of Mac spel heb ik niet meer geprobeerd en weet dus ook niet hoe goed dit en of het werkt in Steam.
Maar de voor Linux spellen doen het in ieder geval prima. Dus dit werkt echt goed!
Laat jij me maar weten Hoe je Windows en of Mac games het op Steam doen?

Wine:
Heb je zo wie zo nodig om alle onderstaande mogelijkheden te gebruiken te weten: spelen vanuit de Windows Installatie Map, Lutris en PlayOnLinux 4.
Dus eerst Wine voor Zorin 17 installeren (De andere versies zullen wellicht ook werken maar heb ik niet geprobeerd).
Heb je Wine een Windows Emulator geïnstalleerd dan komen je spellen nadat je deze eveneens geïnstalleerd heb vanzelf in de Program Files Map terecht.

Maar waarom installeren als je ze rechtstreeks kan spelen vanuit de Windows installatie map?

Omdat sommige spellen dus wel heel goed werken andere spellen helemaal niet en weer andere met kleine en soms heel grote (onspeelbare gebreken) werken.

Iets wat bij mij Prima werkt is bijvoorbeeld: COD II, Wolfenstein II.
Spelen die het helemaal niet doen: Dirt 3 en TrainSim World 2.
Spellen die het enigszins doen te weten: Sniper Ghost Warior II, Microsoft Flight sim 9.
Kortom je zal zelf moeten testen wat bij jouw werkt en wat niet.

COD I heb ik geïnstalleerd en leek prima te werken (helemaal happy) :mrgreen: totdat het vast liep……….
Deed het op Windows ook wel eens toch?
Alhoewel het spel met 1.5 upgrade het een stuk beter deed en nog maar af en toe vastliep.

Lutris:
Is de grootste verzamelaar van al je online game stores en geïnstalleerde spellen, 1 programma voor allemaal je spellen.
GOC, de Epic Game store, EA Apps, Ubisoft Connect en Steam online.
Of
Flatpack, Linux, Steam en Wine Lokaal.

PlayOnLinux 4:
Is een verzamelaar voor al je in Wine of de via PlayOnLinux 4 geïnstalleerde spellen die je bezit cq. geïnstalleerd hebt. En het installeren via PlayOnLinux 4 verloopt makkelijk en werkt goed (het installeren ervan) wat niet wil zeggen dat je spel het GOED DOET.

Hier schuurt bij mij de schoen, een slim iemand heeft mij ooit verteld: “Gerard Windows is Windows en Linux is Linux.”

Dus waarom zou jij je Windows spellen in Linux willen spelen?

Omdat het al dan niet wel gedeeltelijk kan?
De spellen die werken doen het ook prima daar valt niks van te zeggen.
Steam werkt fantastisch maar is absoluut niet mijn ding (ik ben een einzelgänger die solo zijn spellen speelt).

Mijn Microsoft Sidewinder Joystick en Xbox USB Game pad heb ik nog niet geprobeerd te installeren omdat ik de frustratie ervan niet wilde aangaan (mede ook omdat ik al een nieuwe muis gekocht heb speciaal voor Linux), ik heb dan ook geen idee hoe en of ze werken. Wat ik vooral mis is mijn AMD Game instelling van de Radeon driver software (Adrenalin Edition) die ik in Windows 10 Pro wel heb.

Het hele spel gebeuren in Linux heeft mijn inziens enorme sprongen gemaakt in de goede richting omdat je nu inderdaad spellen kan spelen via je online accounts.

Windows spellen zijn echter gemaakt voor Windows en hebben ook hun “Windows problemen” laten we vooral eerlijk wezen want niet alles werkt onder Windows even goed als het zou moeten.

Als je een ras echte gamer bent zoek je ook beslist niet naar Zorin Linux maar wil je zo af en toe eens een spelletje spelen dan kan ook Zorin Linux je hierin bedienen al dan niet via bovenstaande programma’s.

Dus bij mij gaat alles er weer vanaf en gelukkig heb ik een duelboot systeem met Windows 10 (Pro) en Zorin Linux, dan heb je het beste van beide werelden.
Installeer in Windows 10, CCleaner en gebruik deze om alle overbodige software die in Windows 10 zit te verwijderen zoals: Clock, maps, mail, personen etc etc. zodat je pc sneller en overzichtelijker wordt en installeer je spellen op een D:/Schijf los van je besturing systeem. (kan je ook nog proberen wat ervan in linux werkt).
Gebruik Windows 10 voor je spellen, Gebruik Zorin voor de rest.
Gr. Gerard
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
stegiman
Has thanked: 21 times
Been thanked: 293 times

Re: Spellen Spelen onder Zorin 17

Bericht door stegiman »

Ik vind dat je anders moet denken.
Er is ook geen toekomst in Windows voor spelletjes maar alles word zeker online gespeeld.
Het is een kwestie van tijd.
Ik ben zelfs verbaasd dat het nog steeds niet is want ik had het minstens 5 jaar geleden verwacht.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Tja daar kaart je zeker een goed punt mee aan.

Tegenwoordig is idd alles in the cloud en daar zal je ook op Linux weinig problemen mee hebben.

Maar als je zo als ik van Windows de overstap maakt naar Zorin met mijn oude meuk aan hard en software merk je wel dat niet alles werkt.

Nu begrijp ik ook waarom jij plaats genoeg hebt met een 256GB SSD. :mrgreen:

Speel je af en toe een spel voldoet Zorin os prima ben jij gek op spelletjes dan zit je vanzelf niet op Zorin lijkt mij maar aan je Windows pc.
stegiman

Bericht door stegiman »

Ik speel geen games maar Windows mis ik helemaal niet.
Alles werkt zoals het hoort, desnoods pas ik de code aan.
Werk ook niet met Wine want dan kan je evengoed Windows gebruiken.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Even voor de duidelijkheid, je speelt met Steam weliswaar online "in the cloud" maar slaat lokaal je bestanden op.
Het door mij aangereikte spelletje "War Thunder" is maar liefst ruim 45 GB groot. dus als gamer heb je zwz. niet genoeg aan 256 GB in totaal, wel voor alleen je OS als je de games op een andere schijf opslaat.

Gamers willen dat alles lekker snel gaat, hebben vaak de nieuwste hardware en kopen dus ook een 1, 2 of 4 TB Nvme voor hun OS en/ of hun games welke gigantisch groot zijn tegenwoordig (100 GB en meer), ze hebben een 1 Gbit of snellere glasvezel verbinding en zitten echt niet op Linux om deze te spelen omdat Linux daar nog niet het aangewezen platform voor is.

Omdat Wine wel leuk is om wat spellen mee te proberen, en soms ook wel goed werkt (tenslotte kon ik toch verschillende games er mee spelen) is het echter net zoals @stegiman zegt ben je een gamer blijf dan op Windows en ben je dit ook niet aan het lezen toch?

Zoals ik al vermelde werkt het spelen met Steam Fantastisch op Zorin en elke andere Linux versie, in ieder geval de voor Linux geschikte games. De Windows games op Linux heb ik niet getest. Ook doen ze absoluut niet onder voor een Windows spel en zijn ze net zo mooi, moeilijk en geavanceerd tegenwoordig.

De rede dat ik mijn spellen uit Linux verwijderd heb is omdat ik nou net geen Online speler ben, ik heb er de schurft aan als je eindelijk je 45 GB spel binnen hebt , je weet hoe je het spel moet spelen (na een 15 min. durende inleiding :D ) om dan binnen 2 minuten door een of andere Nerd, Die Hard gamer te worden afgemaakt waarna je nog een keer een nieuwe Crue en Tank mag kopen voor al eer je credits op zijn en je de beurs moet trekken.
Dank u wel, maar nee dank u vriendelijk.

Wil je net zo als ik Linux leren kennen, om er mee werken, en af en toe een spel spelen, dan voldoen de door mij aangereikte mogelijkheden prima en is met name Steam in de cloud de aangewezen mogelijkheid voor jouw op Linux.
Maar ook met Wine kan je soms heel mooie resultaten halen en werkte bv. COD II en Wolfenstein II net zo goed op Linux als in Windows.
Ook ik ben echt geen die hard gamer, maar speel af en toe nog wel eens het liefste een "war game" zeker als afleiding van de andere dingen die ik met de PC doe.
En precies dit kan je dus ook met Linux al zul je wel zelf ff moeten kijken welke van jouw games werken in Steam en/of Wine of welke juist niet.
Als er een ding is waar ik nu achter gekomen ben is het dat Linux je alle mogelijkheden en zelfs helemaal gratis bied maar je absoluut niet mag verwachten dat het allemaal van "een leien dakje" verloopt.
En om "de code aan te passen" voor ik mijn spelletje mag spelen vind ik nou weer net ietwat te ver gaan los ervan dat ik echt niet weet hoe het zou moeten. :mrgreen:
stegiman

Bericht door stegiman »

Gaat het hier om deze pagina(klik) ?
De-Witte

Bericht door De-Witte »

stegiman schreef: 30 jan 2024, 13:02 Gaat het hier om deze pagina(klik) ?
Ja deze is het idd.
Omdat ik geen gamer ben wordt je gelijk binnen now time afgeslacht door de aanwezige die hards.
En upgraden (1x gratis met credits) kost daarna natuurlijk geld waarom zouden ze anders een 45 GB spel gratis weggeven.

Nu ik toch weer aan het typen ben, speciaal ff een Windows game gedownload 48 GB, extra software om de Windows games te kunnen spelen in Steam om vervolgens niet te kunnen spelen omdat je een online account moet hebben wat ik dus niet doe omdat ik het alleen wilde testen of dit ook werkt.
Heb ik weer, vermeld dan ff dat je een online account nodig heb en je een download van 48 GB staat te wachten. Het zal vast en zeker een mooi spel geweest zijn maar voor mij is de lol ervan af.
Degene die het wel weet of Windows spellen op Steam ook onder Linux werken nodig ik bij deze vriendelijk uit hier op te reageren.
Gr Gerard.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Aangezien ik een man ben van woorden en daden de "Play on Linux" lijst eens door gebladerd welke spellen er te spelen vallen met Play On Linux dat je via de software store kan installeren:
Play on Linux

Inmiddels een gigantische lijst dus buiten steam of andere online mogelijkheden om, keuze genoeg lijkt mij.

De een of andere schreeuwer zei dit eens:

Gebruik Windows 10 voor je spellen, Gebruik Zorin voor de rest.

En nu blijkt dus dat je daar Windows 10 of 11 ook weer een heel flink stuk minder voor nodig hebt. ofschoon ik natuurlijk nog steeds achter de strekking ervan sta: "Windows = Windows en Linux = Linux" dus Windows games spelen op Linux het kan steeds beter en met het einde van Windows 10 in zicht is het wellicht voor jou dadelijk ook de enige manier om ze nog te spelen dus schakel net als ik ook om op Zorin OS Linux wordt het hier pas echt gezellig.........hoop ik dan.

Who needs Windows anyway :mrgreen: 🤫

Edit en dit kwam ik nog even tegen op: Wiki
En Steam:
Steam & Linux
Black Tiger
Has thanked: 59 times
Been thanked: 94 times

Bericht door Black Tiger »

Net enkele games die ik graag speel staan er niet op. Maar dat mag de pret niet drukken.
Het verheugde me al zeer te zien dat Tombraider er ook bij stond.

En de lijsten zijn inderdaad indrukwekkend! Zitten behoorlijk wat bekendere en grotere games bij.
Dus ik ga m'n lol wel op kunnen in elk geval.

Hartstikke bedankt! Mooie lijsten en info! :goebezig:
Greetings, Black Tiger
Plaats reactie

Terug naar “Zorin OS 17”