Je krijgt met Secure Boot te maken wanneer jij Zorin OS wil gaan installeren op een dual boot Windows 10/11 PC of een PC waarvan de BIOS nog op Secure Boot aan, ingesteld staat, ook bij Windows 10 KAN Secure Boot ingeschakeld zijn.
Ofschoon Secure Boot geen belemmering meer hoeft te zijn voor Linux, wordt het toch, en dat is niet voor niks, dringend geadviseerd dit in het BIOS uit te schakelen bij het gebruik van Zorin 17.2 OS.
Met name stuurprogramma's worden uitgeschakeld tijdens de Secure Boot installatie wat problemen kan geven tijdens de installatie en / of tijdens het gebruik van Zorin 17.2 OS.
Afb. Zorin OS en Secure Boot.png
Het staat tijdens de installatie duidelijk vermeld dat het beter is om Secure Boot uit te schakelen.
Ofschoon de installatie met Secure Boot en de door mij aangemaakte sleutel goed ging en zonder foutmeldingen verliep waarna Zorin OS gewoon opstartte blijkt het werken ermee telkens te eindigen in vastlopers.
Windows 10 en 11 houden van Secure Boot en Zorin OS juist NIET
Hierdoor werkt Zorin OS alleen wanneer Secure Boot is uitgeschakeld zoals geadviseerd. ( Uitzonderingen daargelaten )
Zorin OS en Secure Boot
- De-Witte
- Has thanked: 310 times
- Been thanked: 444 times
Re: Zorin OS en Secure Boot
Is uw opstart dan anders beveiligd in Linux?geest schreef: 18 nov 2024, 13:47 Is uw opstart dan anders beveiligd in Linux?
Moet je in dual boot steeds gaan wisselen in het bios?
Ja @geest Linux kende eigenlijk geen Secure Boot dit komt van Microsoft af in samenwerking met Intel en had als doel de TPM (Trusted Platform Module ) te ontwikkelen cq uitvoerbaar te maken. Hierdoor heeft AMD zijn eigen FTPM gemaakt vergelijkbaar met de Intels / Microsoft TPM.
Linux heeft hier nooit behoefte aan gehad. Waarschijnlijk omdat het veel minder aangevallen werd door virussen, rootkits of anderszins dan Windows of andere Microsoft producten.
Moet je in dual boot steeds gaan wisselen in het bios?
Ja eigenlijk moet je bij dualboot telkens wisselen tussen Secure boot aan of uit, omdat zoals hierboven uitgelegd Windows 10-11 het liefst deze Secure Boot beveiliging aan hebben staan zeker met de TPM of FTPM module in je computer.
Heb jij Windows 11 via Rufus geïnstalleerd en TPM uitgezet dan heb je voor Windows ook geen Secure Boot nodig omdat het register van Windows 11 hierop aangepast is en dit uit geschakeld staat.
In of via deze installatie kan je dan ook gemakkelijk een dual boot systeem met Zorin OS maken maar Secure Boot staat dan uit en blijft dat ook.
Het grote nadeel is dat zodra er een versie upgrade van Windows 11 komt jij weer opnieuw deze zelf via Rufus eroverheen aan het installeren komt ipv. via de aangeboden Windows update.
Wat mij uiteindelijk ook bij de keuze gebracht heeft om Windows vaarwel te zeggen was met name de systeem eisen voor Windows 11, ( TPM 2.0 ) en het feit dat ik geen geld had zo een compatible computer of onderdelen aan te schaffen. Nu ik een server gekregen heb ontdekte ik dat deze 100% compatibel is met Windows 11 en aangezien ik nog een paar installatie keys had voor Windows 11, die ik voordat ik overstapte op Zorin OS al gekocht had kon ik nu en Windows 11 en Zorin OS installeren.
Inmiddels ook weer Zorin OS verwijderd omdat ik al 3 Zorin OS computers heb en deze server op Windows wil houden, juist omdat hij volledig legaal is net zoals mijn Zorin OS pro trouwens.
Juist omdat ik niet telkens wil wisselen tussen Secure Boot aan of uit dan wel Windows of Zorin heb ik er voor gekozen deze server Windows te laten.
Mocht het toch weer zover komen dat mede door irritaties omtrent Windows updates gaat toenemen zal deze uiteindelijk ook Zori OS worden waardoor ik geheel Linux ben en natuurlijk schakel ik dan Secure Boot in het BIOS uit hiervoor.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen
- Zorinhendrik
- Has thanked: 745 times
- Been thanked: 405 times
Bij ons in het Linux Café adviseren we dat ook.
Secure boot en snel opstarten uitschakelen in het BIOS als je computer alleen nog Zorin OS heeft als besturingssysteem.
Goeie tip trouwens @De-Witte
Secure boot en snel opstarten uitschakelen in het BIOS als je computer alleen nog Zorin OS heeft als besturingssysteem.
Goeie tip trouwens @De-Witte
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
- De-Witte
- Has thanked: 310 times
- Been thanked: 444 times
En wat nog veel belangrijker is, dat GRUB de toegang tot de harde schijf geweigerd kan worden als je SECURE BOOT nog steeds AAN hebt staan. Ga dan ook voordat je Zorin OS installeert in je BIOS opzoek naar Secure Boot wat staat in het tabblad Boot of Security en schakel daar Secure Boot dan UIT.
SECURE BOOT staat dan ook voor "beveiligde opstarten" en Grub word dan ook als kwaadwillende gezien omdat hij de opstart procedure wil aanpassen naar Zorin OS of Windows bij een dualboot systeem of zelfs met een nieuw te installeren systeem. Precies waar deze post overgaat.
Wedden dat het installeren van Zorin OS nu wel gaat lukken??????
SECURE BOOT staat dan ook voor "beveiligde opstarten" en Grub word dan ook als kwaadwillende gezien omdat hij de opstart procedure wil aanpassen naar Zorin OS of Windows bij een dualboot systeem of zelfs met een nieuw te installeren systeem. Precies waar deze post overgaat.
Wedden dat het installeren van Zorin OS nu wel gaat lukken??????
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen