Intel vs AMD en wat heeft Microsoft daar mee van doen?

Hier kan je informatie en tips zien over hardware
De-Witte
Has thanked: 391 times
Been thanked: 560 times

Bericht door De-Witte »

Ik kwam dit filmpje tegen op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2KoiNtJ ... hannel=Vex

Je kan onderin kiezen voor Ondertiteling en deze ook Aanpassen van Engels naar Nederlands.

Ten tijde dat ik zelf computers bouwde voor en rond ( 2000 ) laaide regelmatig de discussie op in de PC bladen ( C’t, HCC blad of PC Active om enkele te noemen die ik las ) wat is nu beter een Intel CPU of een AMD. Nu spreek ik uit ervaring als ik zeg dat een AMD CPU gelijk geklokt als een Intel CPU op of rond de 1GHz voor mijn gevoel sneller was dan de Intel CPU terwijl testen juist uitwezen dat Intel veel beter scoorde dan AMD.

Toen der tijd waren de testen dan ook geschreven op of voor de Instructieset van een Intel CPU welke het meest verkocht was in die tijd.

Een instructieset verwijst naar de basisset van opdrachten en instructies die een microprocessor begrijpt en kan uitvoeren. De getoonde waarde geeft aan met welke instructieset van Intel deze processor compatibel is.

Een AMD CPU is nu eenmaal geen Intel CPU omdat ze verschillend werken, mede door de instructieset die verschillend is bij beide CPU’s, terwijl het wel beiden CPU’s zijn en op een zelfde manier gemaakt worden. Dus als je specifiek test op bepaalde instructies is het logisch dat de Intel CPU beter scoort dan de AMD welke deze instructies niet heeft.

Vroeger had Microsoft een samenwerking verband met Intel, tevens hadden beiden de grootste marktwaarde in producten tov AMD en waren de testen dus ook speciaal voor Windows geschreven.

Kijk je naar huidige testen van beide fabrikanten heb je nog steeds gigantische verschillen in sommige testen of zie je dat een AMD Ryzen 7 7700X gelijk of nagenoeg gelijk scoort als een AMD Ryzen 7 9700X op Windows 11 wel te verstaan.

Het testen is in de huidige tijd voornamelijk welke Videokaart presteert beter op welk type CPU en waarom is dat zo?

Nu beweerd men dat Windows een speciaal Administrator account heeft wat de AMD CPU afremt in zijn kunnen zodat ze minder lijken te presteren dan de Intel CPU ook spreekt men van KB updates die de performance zouden remmen en dat Linux beter presteert met bepaalde combinaties dan Windows dat doet. Kortom uitermate interessant als je dit tenminste interesseert en dat doet het mij.

Zelf weet ik hier helemaal de ballen van omdat ik zulke systemen niet zelf getest heb maar wel mijn oudjes eens onder Linux aan de tand gevoeld met Crystalmark 1.0.2 Aoi Edition x64 en wat blijkt: 😀

Afb. Intel E 2690v2 vs Gold 5120 Windows vs Zorin OS.png
Intel E 2690v2 vs Gold 5120 Windows vs Zorin OS.png
Intel E 2690v2 vs Gold 5120 Windows vs Zorin OS.png (2.81 MiB) 131 keer bekeken

Links de resultaten onder Windows met versie 10 Pro en 11 Pro en rechts onder Zorin Linux met Wine ( de Windows emulator ) in versie 10 Pro het zijn nogal eens verschillen niet waar en nog steeds dezelfde Intel CPU’s met een AMD videokaart.

Nu kan jij je afvragen net zoals ik dat doe klopt dit wel? Mede omdat het getest is in een emulator ( Wine ) maar wel onder Linux, hoe dan ook zijn het fantastische scores die ik jullie niet wilde onthouden of ze correctheid geïnterpreteerd moeten of kunnen worden weet ik niet het zijn alleen maar screenshots van de testen die ik gedaan heb met hun uitkomsten.

Maar ik ben er wel van overtuigd mede omdat Intel nog steeds samenwerkt met Microsoft en nog steeds het major aandeel heeft in computers wereldwijd dat ze geen zuivere koffie aanbieden ook door mijn persoonlijke ervaring vroeger.

Het boeit mij niet dat ik van 9953 naar 14466 ga met dezelfde configuratie maar wel waarom dat zo is en helaas moet ik je daar het antwoord op schuldig blijven want ik weet het absoluut niet.

Bekijk bovenstaand filmpje maar eens en vorm vooral je eigen menig.

Voor de duidelijkheid heb ik bovenstaand filmpje slechts vluchtig bekeken maar stelt het de werking en waardes die jij behaalt van en met Windows 11 m.b.t. AMD materiaal en testen aan de kaak.

Wat mij vooral opviel was dat Intel en Microsoft vroeger onder een hoedje speelde en dat blijkbaar nog steeds doen.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Zorinhendrik
Has thanked: 853 times
Been thanked: 469 times

Re: Intel vs AMD en wat heeft Microsoft daar mee van doen?

Bericht door Zorinhendrik »

Hey Gerard, ik heb het filmpje gezien en begrijp er niet veel van, het zijn vooral technische informatie.
Maar ik ben opgegroeid met Intel en AMD is pas later in mijn leven opgedoken als ik met Linux Mint 13 Maya begon.
En ik moet zeggen dat toendertijd (2012 -2013) ik met Linux begon er veel problemen waren met AMD op Linux.
Mijn voorliefde is altijd Intel geweest en toen kocht ik alleen laptops met Intel processor, daar had ik mijn voorwaarde voor, als het AMD was weigerde ik de laptop aan te kopen.

Echter nu huidige tijd is Linux heel veel verder geëvolueerd en is AMD geen probleem meer.
Alhoewel ik toch nog problemen heb met de grafische chip voor Linux.

Soms zal Linux in een probleem komen met de grafische omgeving tijdens het installeren en gebruikt deze dan de Xorg driver en moet je handmatig drivers zoeken voor AMD processors met grafische chip.

Ik heb het liever met Intel en Nvidia stuurprogramma's die automatisch geïnstalleerd worden.
Dat is natuurlijk mijn gevoel.

Groetjes, Hendrik
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Black Tiger
Has thanked: 56 times
Been thanked: 90 times

Bericht door Black Tiger »

Er was vroeger altijd veel discussie over CPU's. In die tijd had je op een gegeven moment ook nog andere CPU's zoals bijv. de Cyrix, dat was nog voor 2000.
Ik heb overigens het filmpje niet bekeken, zeg ik er eerlijkheidshalve bij, maar schrijf dit gewoon vanuit mijn ervaringen in de loop der jaren.

De testen van vroeger waren inderdaad niet altijd even eerlijk. Echter, in elk geval bij moderne cpu's, gelijk klokken is ook geen heel eerlijke meetmethode. De huidige meetmethodes zijn een stuk beter.
Er zijn ook goede sites te vinden die kunnen aangeven hoe groot de bottleneck is als je een bepaalde cpu en grafische kaart in geeft, zodat je dit beter op elkaar kunt afstemmen.

Net als Microsoft heeft Intel ook vals gespeeld, zeker in het verleden. Maar het was toen net als nu, soms was de AMD beter en soms de Intel beter, de ontwikkelingen vliegen ons immers uit de oren.
Dat Microsoft en Intel onder een hoedje hebben gespeeld is een bewezen feit. Of ze dat nog steeds doen is de vraag, het is best mogelijk of beter gezegd het zou me niet verbazen. Het lijkt er namelijk zeer sterk op. En Microsoft heeft nooit eerlijk gespeeld. Ook niet met Apple.
Het enige geweldige wat uit een samenwerking gekomen is dat was OS/2 in die tijd.

Het bewijs is vroeger ooit geleverd, volgens mij op een gegeven moment met Windows '95. Kan me niet meer herinneren of een stuk source code door een hack publiek was geworden en het daardoor aan het licht kwam of om een andere reden, of misschien een andere Windows uit de oudheid maar het is aangetoond dat er instructies in zaten om AMD cpu's te benadelen.

Heel recent zag je ook dat er bijv. een issue was met de L3 cache die de latency van AMD zeer verhoogde. Dat is nu opgelost, maar is niet het enige wat op die manier gespeeld heeft de laatste tijd. Dat maakt het zeer aannemelijk dat Microsoft en Intel nog steeds onder 1 hoedje spelen.
AMD is immers nog zowat de enige PC CPU fabrikant die concurrent van Intel is en het zeer goed doet.

AMD heeft ook zijn tijd gehad dat het een stuk minder ging, maar die issues lijken opgelost. En nu was in 2022 Intel aan de beurt met zijn 13e en 14e generatie cpu's met veel te hoge temperaturen en voordien nog andere instructies waardoor aanpassingen nodig waren om de snelheid te verminderen wegens een andere bug, in 2017 of 2018 dacht ik. Niet alle truken die Intel verzint om sneller te zijn dan AMD brengen ook een goed resultaat in een werkende pc. Omgekeerd ook niet altijd. De Athlon XP bijv. viel nogal tegen.

Ik heb af en toe het idee dat dit ook speelt met game makers en Microsoft en de Radeon en nVidia kaarten, hier lijkt het er ook op alsof de nVidia toch iets beter ondersteund wordt.

Dat soort fratsen zul je bij Linux niet zien aangezien dat geen aandeelhouders marktproducten zijn zoals Windows, dus Linux zal geen zogenaamd "per ongeluk" ingebouwde instructies hebben om een cpu te benadelen.
Greetings, Black Tiger
De-Witte

Alles voor de hoogste framerate.

Bericht door De-Witte »

Alles voor de hoogste framerate.

Inhakend op het stukje van vanmorgen over het testen tegenwoordig met de nieuwste videokaarten en CPU’s, waar menig gamer klaarkomt als er framerates ( aantal beelden per seconde ) boven de 300 gescoord worden heb ik nooit, en begrijp ik nog steeds niet ( kom ik later op terug ).

Ik speel zelf af en toe graag wat ouwe WWII games maar een gamer wil ik mij zeer zekert niet noemen en de RX 580 2048 8GB van Elsa is dan ook mijn top kaart ooit ( via Aliexpress ooit voor slechts € 75,- gekocht, en helaas niet meer leverbaar anders had ik er nog wel een gekocht toen der tijd ). Dit omdat ze een geweldige wat krijg ik voor mijn zuur verdiende centjes waarde hebben. Hierbij de link naar de kaart in mijn zelfbouw PC: viewtopic.php?t=1411#p7725

We onderscheiden hoofdzakelijk de volgende drie eenheden:

1) Framerate: Het aantal beeldjes per seconde ( framerate ).
2) De verversingssnelheid: De verversingssnelheid van je beeld opbouw in Hz ( Hertz ) bijvoorbeeld 50 Hz, 100 Hz, 144 Hz, of zelfs 240 Hz met nog van allerlei mogelijkheden ertussen in.
3) Resolutie: Weer en moeilijk woord voor het aantal beeldpuntjes staat per inch hoe meer puntjes des te beter het beeld. Hierbij merk ik op dat ze tegenwoordig mini Qled’s hebben waar ik dan weer geen ballen verstand van heb maar PPI ( Pixels Per Inch – aantal pixels per inch ) blijft PPI nietwaar?

( kom ik later op terug )
Bij deze:

Nu heb ik vroeger in de biologie les opgelet omdat ik dit interessant vond en bij menskunde werd dan ook het menselijk oog behandeld wat wij zelf uit elkaar mochten snijden ( varkens oog ) en onder de microscoop konden bekijken ( Biologische school of land en tuinbouw school, de basis opleiding voor boeren ).
Daar werd ons dus geleerd dat het menselijk oog circa 25 maar maximaal 30 beeldjes per seconde kan onderscheiden waarna het vloeiende bewegingen gaat waarnemen en de beeldjes een filmpje worden. 🤔 Laat nu een geripte film precies deze waardes hebben 25 of 30 FPS ( Frames Per Seconde ). 😀

1) Framerate:
Hoe kunnen die gamers dan beweren dat je pas fantastisch beeld hebt als je de hoogste framerates haalt als je oog, je hersenen dus jijzelf maar maximaal 30 beeldjes per seconde kan onderscheiden?

2) De verversingssnelheid:
Wederom iets soortgelijks in mijn ogen dan. Van 50 Hz naar 100 Hz, oké ja, je ziet dat het beeld soms nog flikkerde ( heeft absoluut niks met homo’s te maken hoor ) bij 50 Hz en niet meer bij 100Hz.
Van meer dan 100 Hz t/m 240 Hz ja sorry maar ik zie het niet, kan geen verschil ontdekken in de verversingssnelheid met bril en zonder bril geen verschil???
Het beeld wordt dus 50 keer per seconde ververst bij 50 Hz of meer terwijl onze ogen wederom maar 30 beeldjes maximaal kunnen waarnemen??? Maar het beeld bij 100 Hz is inderdaad een stuk rustiger niet waar??? Ik heb 2 60Hz instap monitors ( goedkoopste in haar soort ) van 19 en 27 inch en zie absoluut geen ge-flikker op mijn beeldschermen, jij wel? Op mijn ouderwetse TV met beeldbuis zag ik het wel maar das weer geen monitor nietwaar?
Hier kom ik nog op terug verderop in het verhaal met de correcte uitleg ervan.

3) Resolutie:
Wie heeft tegenwoordig geen 55 inch tv in de huiskamer staan? Maar niet op je pc toch, nou ik dus wel maar dit terzijde. Menigeen koop dan ook de “beste monitor“ die er te krijgen is hoe groter des te beter en liever met 144 Hz of meer dan met de standaard 50 Hz en natuurlijk in 4K beeldkwaliteit.

Wat houdt 4K in?
Een 4K TV of monitor is een TV of monitor met 4K-resolutie. Dat betekent dat deze 3.840 horizontale pixels heeft en 2.160 verticale pixels, voor in totaal zo'n 8,3 miljoen pixels.

Welke PPI voor 4K?
Weergavegebied op "Kleiner - 100%." ​​Dit is normale vergroting en de 3840 x 2160 pixel 4K-resolutie kan optimaal worden benut. De pixeldichtheid is ongeveer 140 ppi en de pixelpitch ( beeldpunt - grootte van de pixel ) is ongeveer 0,18 mm.

De meesten gamen echter nog steeds op 1K 1080p Full HD 1920 x 1080 pixels. Dit omdat alleen de duurdere videokaarten geschikt zijn voor 4K gaming en eigenlijk alleen maar door de echte diehard gamers worden aangeschaft.

Een overzicht zegt meer denk ik:

Afb. 4k gaming.png
4k gaming.png
4k gaming.png (97.18 KiB) 34 keer bekeken
We zien dan ook dat het pas begint met een Geforce RTX 3050 welke 20,7 beeldjes p/sec in 4K kan weergeven en echt interessant is het pas vanaf de 30 beeldjes of meer in de 4K want op 2K en 1K halen allemaal deze kaarten goede scores.

Hoe meer beeldpuntjes je kan weergeven hoe mooier het beeld wordt.
Hoe meer beeldjes per seconde je kan weergeven hoe kleiner de foutmarge per beeldje wordt want zien doen we er maar 25 a 30 nietwaar, dat is reeds bewezen.
Hoe sneller het beeldscherm ververst wordt des te beter beeld dat dit geeft maar wederom stel ik hier mijn vraagtekens bij want we kunnen nu eenmaal niet meer zien dan 25 a 30 beeldjes p/sec.

Om precies te zijn is het ook 50 keer aan en uit net zoals je met een lamp kan knipperen en dat is wat de flikkering veroorzaakt. Dit komt omdat ons stroomnet 50Hz is. Bij 100Hz of meer brand de lamp voor onze ogen constant en zien wij absoluut geen flikkering meer.
De TV of Monitor krikt dus elektronisch de verversing snelheid van 50Hz op naar 100Hz of meer.
Meer dan 100 Hz verversing? Wat is dan de meerwaarde hiervan vraag ik mij af want zie jij het verschil nog als je bij 100Hz al geen flikkering mer hebt? Als jij het weet hoor ik het graag.
Wat ik wel weet is dat inderdaad 100Hz een rustiger beeld geeft voor mijn ogen.
Kijk ik vandaag de dag bij een Computer of TV leverancier naar een 1K monitor of TV dan is het prima beeld bij 4 K is het schitterend beeld en 8K tja sorry ik zie het niet wat zie jij dan nog voor speciaals aan 8k? Zou het wellicht komen dat de meeste content die aangeboden wordt nog steeds Full HD of 1 K is en maximaal 4 K op steeds meer zenders tegenwoordig?
En toch tonen deze fabrikanten aan de hand van een filmpje (https://www.samsung.com/nl/tvs/tv-buyin ... -is-8k-tv/ ) wat 8 K nu precies inhoud en hoe mooi dit wel is maar helaas wordt de 8K content nog niet aangeboden.

Afb. 8K.png
8K.png
8K.png (978.94 KiB) 112 keer bekeken
Dit doet mij denken aan onze eerste stereo TV, nee geen Philips want die was weer duurder dan de zelfde Aristona maar zo zei de verkoper prachtig stereo geluid. Het enige stereo geluid was het testkanaal op Ned1 en tegen de tijd dat stereo geluid normaal was was de tv al lang versleten.

Maar wederom omdat ze meer beeldpuntjes hebben 7.680 horizontale en 4.320 verticale pixels en boven de 100Hz verversen hebben ze natuurlijk schitterend beeld. Alleen zal je nog geen 8K beeld zien want het bestaat nog niet.

Alles voor de framerates hé.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Zorinhendrik schreef: 09 jan 2025, 13:08 Hey Gerard, ik heb het filmpje gezien en begrijp er niet veel van, het zijn vooral technische informatie.
Maar ik ben opgegroeid met Intel en AMD is pas later in mijn leven opgedoken als ik met Linux Mint 13 Maya begon.
En ik moet zeggen dat toendertijd (2012 -2013) ik met Linux begon er veel problemen waren met AMD op Linux.
Mijn voorliefde is altijd Intel geweest en toen kocht ik alleen laptops met Intel processor, daar had ik mijn voorwaarde voor, als het AMD was weigerde ik de laptop aan te kopen.

Echter nu huidige tijd is Linux heel veel verder geëvolueerd en is AMD geen probleem meer.
Alhoewel ik toch nog problemen heb met de grafische chip voor Linux.

Soms zal Linux in een probleem komen met de grafische omgeving tijdens het installeren en gebruikt deze dan de Xorg driver en moet je handmatig drivers zoeken voor AMD processors met grafische chip.

Ik heb het liever met Intel en Nvidia stuurprogramma's die automatisch geïnstalleerd worden.
Dat is natuurlijk mijn gevoel.

Groetjes, Hendrik
Geen wonder dat ik vroeger zo veel problemen had met Linux @Zorinhendrik ik begreep het niet anderen kregen het allemaal voor elkaar maar ik op mij AMD Phenom pc hola wacht efkens nee hoor Gerard jij staat niet op de compatibel lijst dus jammer maar helaas geen pinguïn voor mij. :gieren:

Onze eerste zelf gekochte pc was een Pentium II op 233MHz met 64 MB geheugen Windows 95 in het Duits omdat hij van Reaal was en gelukkig een goede vriend met een Nederlandse versie. Een HP printer erbij voor de kids hun werkstukken en tjonge jonge wat heeft dat kapitalen aan inkt gekost met hun single cartridge systeem, was 1 kleur op kon je de hele patroon weg gooien want kleur afdrukken was er dan niet meer bij. En de kids blij met hun werkstukken van 30 pagina's en meer in full colour, gelukkig deden Opa en Oma in die tijd nog een duit in het zakje want ik zou niet weten hoe ik dit anders klaar gekregen zou hebben.
Wat een mooie tijd was dat en wat een geluk dat wij dit allemaal hebben mogen beleven de opkomst en teloorgang van de PC, TV Mobiele telefoon en noem maar op. We zijn rijk in ervaring.

Deze Intel was voor de meeste tijd onze laatste Intel wel nog wat krijgertjes gehad maar zelf alleen maar hoofdzakelijk AMD gebouwd omdat deze de beste prijs prestatie hadden en Intel CPU's schrikbarend duur waren toen der tijd. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur nietwaar en ze maken allemaal goede en slechte spullen die nog steeds over de toonbank gaan alleen veel en veel minder dan dat ze vroeger deden waardoor ze eigenlijk nog steeds duur zijn, maar wat is nu nog goedkoop vandaag de dag?
Black Tiger

Hoe meer beeldjes per seconde je kan weergeven hoe kleiner de foutmarge per beeldje wordt want zien doen we er maar 25 a 30 nietwaar, dat is reeds bewezen.
Bijna. Het menselijk oog kan gemiddeld 30-60 fps aan, dus het is niet beperkt tot slechts 30 fps. Ligt ook aan de mens, gezondheid en andere omstandigheden maar dit wordt algemeen als gemiddelde beschouwd.

Maar het feit of de conclusie blijft hetzelfde. De "echte" gamers willen zo hoog mogelijk fps, liefst 120 fps of meer terwijl dat inderdaad niets oplevert want ze bedoelen.... juist... de refreshrate oftewel verversings snelheid.
De mens kan daar een veelvoud van aan, maar gamers willen dat nog wel eens graag verwarren of verkeerd uitleggen.

Ja met first person shooters gaat alles vloeiender en beter met 90 fps wordt dan gezegd.
Dat zal best, alleen zal een mens dat niet kunnen waarnemen.

HD, UHD, 4K, 8K.... het zal best allemaal, persoonlijk ben ik er te oud voor, ik zie tussen die hoge resoluties met mijn slechte ogen.

Ik vind slechts 1 ding jammer en dat is dat de gaming industrie zich (een enkele uitzondering daargelaten) zich nog altijd niet op Linux richt.
Greetings, Black Tiger
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Black Tiger schreef: 09 jan 2025, 20:50
Bijna. Het menselijk oog kan gemiddeld 30-60 fps aan, dus het is niet beperkt tot slechts 30 fps. Ligt ook aan de mens, gezondheid en andere omstandigheden maar dit wordt algemeen als gemiddelde beschouwd.

Maar het feit of de conclusie blijft hetzelfde. De "echte" gamers willen zo hoog mogelijk fps, liefst 120 fps of meer terwijl dat inderdaad niets oplevert want ze bedoelen.... juist... de refreshrate oftewel verversings snelheid.
De mens kan daar een veelvoud van aan, maar gamers willen dat nog wel eens graag verwarren of verkeerd uitleggen.

Ja met first person shooters gaat alles vloeiender en beter met 90 fps wordt dan gezegd.
Dat zal best, alleen zal een mens dat niet kunnen waarnemen.

HD, UHD, 4K, 8K.... het zal best allemaal, persoonlijk ben ik er te oud voor, ik zie tussen die hoge resoluties met mijn slechte ogen.

Ik vind slechts 1 ding jammer en dat is dat de gaming industrie zich (een enkele uitzondering daargelaten) zich nog altijd niet op Linux richt.
En hier is inderdaad een mooi filmpje waarin wat jij zegt wordt bevestigd: https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... regSalazar

Hebben ze ons vroeger 52 jaar geleden toch wat anders wijs - gemaakt :mrgreen:
Gelukkig wordt de mensheid steeds slimmer en na het zien van bovenstaand filmpje ik in ieder geval.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Ik zie het dus niet omdat mijn ogen net als mijn gehoor te slecht geworden zijn met bijna 64 jaar. Dit neemt echter niet weg dat de jongere generaties dit dus inderdaad wel zien en wel degelijk kunnen onderscheiden zoals het laatste filmpje ook bevestigd en wat @Black Tiger dus ook bevestigde.

Kijk ik naar het filmpje zie ik ook niet alle kleur stippen die ze tonen of kan ik alle vliegtuig plaatjes onderscheiden en mensen wat praat die kerel snel zo snel dat ik hem niet bij kan houden en het filmpje minstens 5 keer heb moeten bekijken vooral eer ik überhaupt er iets van snapte.

Ik begin oud te worden met al haar gebreken die daarbij komen kijken, het zijn zo.
Gr Gerard.
Black Tiger

Hebben ze ons vroeger 52 jaar geleden toch wat anders wijs - gemaakt :mrgreen:
Nja, dat noemen ze dan het "voortschrijdend inzicht" wat in de loop der jaren gevormd wordt. :D

Net als wat ze ons vroeger wijs maakten op school met "Meneer van Dale", waarbij vermenigvuldigen voor delen ging en plus voor min, dat is sinds 1992 ook allemaal niet meer van toepassing.
Nu wordt de meer wereldlijke methode gebruikt. Kwam ik ook pas een jaar of 10 geleden achter dat dit veranderd was. :mrgreen:

Inmiddels een klein stukje van het filmpje gezien, maar is me te laat om daar nu naar te kijken, te druk met andere dingen, echter met die 178 fps zonder patch en 179 met patch, lol... 0 verschil en dan blijkt zelfs dat de sneller fps met patch feitelijk langzamer is. Hahaha.
Achja, goede oude tijd, ik kan me nog de tijd herinneren (jij waarschijnlijk ook) dat de Monster 3d kaart op de markt kwam. Toen hadden ze ook van die beelden. In die tijd zag je echt nog wel verschil. Maar in die tijd waren resoluties van 1024x768 al modern. ;)

Ik ben 3 jaartjes jonger dan jou, maar het klopt, we worden oud. En als je wat snellere games wilt doen gaat men dat het beste merken aan het feit dat bij ons de hand/oog coördinatie lang niet meer zo snel is dan vroeger.

Maar ach... dan hebben wij andere games waar we wel nog leuk in mee kunnen komen, plezier houden we toch wel. ;)
Greetings, Black Tiger
De-Witte

Bericht door De-Witte »

De film maar eens goed bekeken en proberen deze te vertalen naar normaal Nederlands.

Nou klopt het eigenlijk wel wat ze mij geleerd hebben omdat bij meer dan 25 a 30 beeldjes p/sec vloeien deze beeldjes ineen naar een film en kan je de losse beeldjes als zodanig niet meer onderscheiden.
Wat niet klopt was de bewering dat een mens niet in staat is een gedeelte van deze 1/30, 1/60, 1/120 frame p/sec kon zien.

Het stamt van “moving pictures” ( bewegende afbeeldingen ) af of te wel de eerste films.

Een mens ziet dan ook geen beeldjes maar een continu stroom of film zeg maar, hak je daar een stukje uit van 1/60 sec uit dan kan jij dit wellicht wel zien, zelfs 1/120 zou je nog kunnen onderscheiden als je ogen in orde zijn, want net zoals met alle lichaamsdelen takelen die af zodra je ouder begint te worden en zie jij het wellicht net zoals ik niet meer als het onder de 1/60 ste sec uitkomt zoals in het voorbeeld 1/120 sec.

Hiermee laten ze je dus 1/60 ste of de helft 1/120 van 1 seconde 1 beeldje zien dat jij dan kan herkennen of juist niet.
Zodra het er 25 of meer worden aan elkaar geplakt en achter elkaar afgedraaid worden herkend jij dit echter niet meer omdat wij dan een continu beeld zien net zoals die film terwijl je dus wel instaat bent om daar een flits van 1/60 of zelfs 1/120 sec uit te zien.

Een videokaart projecteert ook een continu stroom van beeldjes waardoor wij het spel dan ook als film zien zodra deze kaart instaat is om meer dan 25 a 30 frames per seconde te produceren duikt ze eronder omdat jij de instellingen te zwaar hebt staan ( Ultra of High dan wel 4K ) dan zie jij plots wel beeldjes die schokkend voorbij komen.

Produceert jouw kaart 60 of meer beeldjes per seconde dan hangt het van je ogen en hersenen af wat en of jij meer ziet dan met 30 frames p/sec. Als gezonde mens ben jij inderdaad wel instaat om meer te zien en vloeiender beeld te hebben of juist net die flits dat er iets voorbij schiet te zien wat een ouder persoon dan weer niet ziet.

We praten er dan bijvoorbeeld over dat in 1 beeldje van de 60 beeldjes iets staat wat op de 59 andere niet staat en of jij dan instaat bent om dit te zien wat 2 seconden film oplevert bij 30 frames per seconde of 1 seconde beeld bij 60 beeldjes per seconde dan wel 0.5 seconde beeld bij 120 beeldjes per seconde.
En sommige van ons zien dit inderdaad nog zodra het onder de 1/60 van een seconde of zelfs nog minder uitkomt.

Ik zie het echter niet, zouden daarom die verrekte knakkers mij steeds afschieten in die WW II spellen mede omdat ik ze ook niet hoor aankomen? Zo loop ik vrolijk rond en zo heb ik een kogel in mijn kont.
Gerard.
Black Tiger

Mooie uitleg!
Ik weet zeker dat de meesten hier totaal niet bij stil staan.
Zo vond ik het in eerste instantie ook vreemd dat ik wel iets aan verschil zag als ik 60 fps had, maar mijn kaart kan nog een stuk hoger aan. Dus had ik die eens op max 120 fps gezet maar ik kon ook bij hoog en laag geen verschil zien, zelfs niet bij zgn. vergelijkingsbeelden. Alleen qua snelheid dan wat de machine kan meten misschien, maar visueel niet.
Totdat ik er toen ook eens naar ben gaan zoeken en er achter kwam dat het menselijk oog niet eens zo hoog kwam qua fps.

De reden dat ik met 60 fps het misschien net ietsie vloeiender zie dan met 30 is vermoedelijk omdat ik dan zowel een spel speel waar snelle bewegingen soms zijn en vermoedelijk ook omdat ik niet zover van de monitor af zit.

Dus tegenwoordig zet ik ik fijn die fps omlaag, houdt ik weer meer resources over om bijv. de kwaliteit hoger te zetten. Want spelen doe ik ook gewoon met 1920x1080. Kaart en monitor kunnen een stuk hoger, maar met mijn ogen maakt dat weinig uit en kan ook alles op maximaal zetten met die resolutie. Heb je toch prachtig beeld in feite.
zouden daarom die verrekte knakkers mij steeds afschieten in die WW II spellen mede omdat ik ze ook niet hoor aankomen? Zo loop ik vrolijk rond en zo heb ik een kogel in mijn kont.
Hahaha bekend probleem. :D
Dat heeft te maken met dat wij ouder zijn en de oog/hand coördinatie een stuk langzamer is.
Daarnaast als je jongeren zulk soort games ziet spelen (kijk maar eens op twitch.tv bijvoorbeeld), die bewegen zo snel heen en weer en schieten vlug, een van ons ons ligt dan neer al bijna voordat we ze gezien of gehoord hebben.
Maar ik daar naar zo'n spelletje kijk, dan zie ik ze soms op dingen al schieten en dan heb ik nog niet eens gezien dat er wat is, pas na enkele schoten zie ik van "ohja daar is een puntje, dat is een poppetje" en dan is ie al half dood. Dus tja... dat zal ons ook gebeuren vermoedelijk. :)
En uiteraard zijn er dan nog de cheaters, foetelaars. Met name bij spellen als Counterstrike waar er zijn die gebruik maken van auto-headshot cheats en dat soort dingen. Niet tegen te spelen.
Greetings, Black Tiger
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Ik speel oude spellen in de SP ( Single Player - tegen de computer ) modus omdat de MP ( Multi Player - team verband of tegen andere personen ) eigenlijk nooit mogelijk is geweest voor mij.

Toen ik nog geen hoorapparaten had verstond ik ze niet, met de eerste series hoorapparaten werd alles versterkt dus verstond ik ze niet. Nu is mijn gehoor dermate slecht dat ik de hoogste categorie 5 hoorapparaten heb en ofschoon deze veel meer kunnen is spraak van rest geluid filteren helaas geen beste optie dus versta ik het nog steeds niet. Mijn rest gehoor bedraagt dan ook R 20% en L 25%. Lees ik vrolijk de ondertitels dan wordt ik afgeschoten, zegt de aanvoerder we gaan over de linker flank loop ik vrolijk rechtdoor of ga rechts af en wordt afgeschoten.

Daarom speel ik dan ook de oude WW II spellen COD 1 en 2 en WaW van Activison, Sniper Ghost Warior waar ik wederom heel veel problemen heb met de 2de persoon omdat ik hem niet versta, Wolfenstein nu en vroeger ook nog wel eens Company of Heroes, Combat Flight sim 1 en 2 Battlefield enfin noem maar op alles zo rond 2000 zeg maar. Maar allemaal in een soort van sluip modus, voorzichtig het front benaderen goed om mij heen kijken om dan vervolgens toch nog afgeschoten te worden omdat ik het gewoon niet meer mee krijg.

COD 2, WAW en return to Castle Wolfenstein kan ik goed spelen onder Linux de andere heb ik al lang niet meer gespeeld mede omdat ik eigenlijk alleen nog maar op Zorin OS Linux zit. Windows 11 heb ik nog draaien op 2 systemen en houd ze up to date maar doe behalve wat test software draaien er verder niks meer mee.
Inmiddels staan al mijn 5.1 Speakers van voren opgesteld en klaagt de vrouw zet dat ding zachter als ik het nog eens speel maar je begrijpt wel dat de Fun factor bij mij niet hetzelfde is als bij iemand die wel nog goed hoort.
En doch schep ik er nog steeds wel plezier in om onder deze moeilijke omstandigheden een level te halen maar dan geheel op mijn eigen manier in de SP modus. COD 1 luk wel goed maar kan ik niet spelen op Linux en COD 2 lopen de Duitsers letterlijk over mij heen omdat ik ze niet hoor aankomen.

WaW, Sniper Ghost Warior en Return to Castle Wolfenstein heb ik nog nooit uitgespeeld gekregen hierdoor en alles wat nieuwer is kan ik niet meer volgen omdat ze je dood gooien met info voor al eer je kan gaan spelen waardoor ik bij god niet meer weet wat waar en hoe het zit.

hierdoor hoef ik dan ook niet het nieuwste te hebben want nu speel ik al deze spellen in 1080p op High of Ultra en vroeger op medium in 1280 x 1024. wat aan zich weer een nieuwe dimensie er aan toevoegt omdat de graphics nu optimaal zijn.

Hoeveel frames ik in deze spellen haal weet ik niet maar Furmark ( ook voor Linux ) geeft mij nu 60 Frames per seconde met de RX 580 2048 kaart en heb ik het beste beeld ooit. Flitsen voor mijn ogen zie ik ook regelmatig het lijkt wel een laser show maar dat is dan de stress die opspeelt en het teken om ermee te stoppen.

Nu wilde ik een beknopte reactie geven is het weel een heel verhaal geworden.

Spelen doe ik dus niet om te winnen want dat is godsonmogelijk voor mij maar om even mijn gedachten te verzetten en in mijn eigen wereldje te zitten waar ik ondanks alles nog steeds plezier erin beleef als ik het geluk heb om een level te mogen halen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Nieuws, Tips & Trucks”