Maak Zorin OS sneller

Trucs, tips en handleidigen
Plaats reactie
Abraham54
Has thanked: 9 times
Been thanked: 181 times

Maak Zorin OS sneller

Bericht door Abraham54 »

In Makkelijke Linux Tips vindt je hoe Ubuntu sneller te maken.
Zorin OS is Ubuntu gebaseerd en de tips om Ubuntu sneller te maken kunnen daarom ook in Zorin OS uitgevoerd worden.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... buntu.html
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
Zorinhendrik
Has thanked: 754 times
Been thanked: 415 times

Re: Maak Zorin OS sneller

Bericht door Zorinhendrik »

Abraham54 schreef: 20 mar 2023, 12:51 Zorin OS is Ubuntu gebaseerd en de tips om Ubuntu sneller te maken kunnen daarom ook in Zorin OS uitgevoerd worden.
Klopt maar dan moet er eerst een nieuwe Zorin OS 17 Core uitgebracht worden om op Ubuntu 22.04 te hebben.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Abraham54
Has thanked: 9 times
Been thanked: 181 times

Bericht door Abraham54 »

Ik heb inmiddels Zorin OS 2 geïnstalleerd.
Ubuntu is Ubuntu en ik heb Zorin conform de tips geoptimaliseerd zonder enig probleem!

Zorin start nu sneller en applicaties in Zorin ook. Firefox start nu als een straaljager.
Het is dus een aanrader om jouw Zorin ook te tweaken.

Alleen de Deconf editor kan je overslaan, snelle gebruikers wissel is niet aanwezig.

Laat weten of jouw Zorin er ook flinke baat mee heeft gekregen!
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
Zorinhendrik
Has thanked: 754 times
Been thanked: 415 times

Bericht door Zorinhendrik »

Linux is ontworpen voor de industriële markt waar heel veel servers in gebruik zijn.
Die servers draaien 24/24 7/7 en gaan alleen uitgezet worden voor een onderhoud of nieuwere software.

Ook mijn computer staat 24/24 7/7 te draaien en gaat alleen maar uit voor een grote update of upgrade.
Dit moet je niet doen bij Windows servers en computers want de services blijven het systeem belasten en vertragen.

Linux is gemaakt om te blijven doorgaan zelfs bij kleine defecten in de hardware zoals een koelerfan.
Bij mij is Zorin OS 16.2 Core heel snel in het openen van programma's en ook de browser FF gaat als een speer.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Anjo
Has thanked: 16 times
Been thanked: 41 times

Bericht door Anjo »

Deze tips had Hendrik ooit al gepost , ik meen bij Ver 12 en 15.

Meeste werken prima
MRMJC
Has thanked: 26 times
Been thanked: 11 times

Bericht door MRMJC »

Zorin behaalt bij mij een snelheid waar Win10 Pro zelfs niet kan aan tippen.
Ik heb er NordVPN (betalend) op staan, met ingestelde Technology = Nordlynx
en Protocol = UDP. Ook FireFox werkt heel snel, zelfs met soms meer
dan 20 tabbladen geöpend. Heel tevreden !
Een probleem is pas een probleem als er geen oplossing is !
Joshua Orbit
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Bericht door Joshua Orbit »

Tweaken is erg leuk en fijn om te doen, maar bezint eer ge begint !!!

Makkelijke Linux Tips staat trouwens stijf van achterhaalde tweaks die nu, vandaag met Zorin 17 (Jammy Jellifish - Ubuntu Pro) totaal niet meer van toepassing zijn zelfs.

Vele tips op die site zijn trouwens slecht, of totaal niet, opgevolgd of goed getest .... een aanname die vooral dient 'as is ' .

Geen enkele tip toepassen zal u nog meer deugd doen wanneer ook blijkt dat Zorin 17 o-o-t-b een supersnelle Linux is.

Op J- J Ubuntu zijn trouwens vele zaken w.o. swappiness anders gedaan dan pakweg in het tijdperk van Ubuntu 12.04 .... Times change, systems change ..... en daar houdt die tipschrijver geen enkele rekening mee.

Op Zorin Internationaal Forum staat die site trouwens in 'the hall of shame' ...... Ik wil maar zeggen : doe geen copy/paste van die dingen voor dat je zeker bent dat die tweak nog geldig is ten eerste, en kijk ook wat de impact is op je systeem ten tweede.

Zorin 17 heeft zo goed als geen tweaks nodig dankzij een rigide lopende Ubuntu 22.04 LTS. Dus ergens kan je beter GEEN LINKS posten naar een blog dat volledig achterhaald is, is mijn mening. b.v. : een snelheid van een WiFi-kaart kan je niet puur tweaken op energiebeleid, wat je wel doet is je WiFi-kaart continue op maximum power laten werken = defecte kaart na verloop van tijd. En daar lees je dan niks van in zijn Blog ... tegendeel .... Dus als je snellere WiFi zou willen: koop een moederbord compatibele WiFi kaart met hogere snelheden, en koop ook nog eens een betere router/ WiFi access Point ..... dan heb je ECHT voordelen ogv snelheden ... maar puur plat het energiebeleid modificeren is gewoon zelfs DOM te noemen.
Lennie Schild
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Bericht door Lennie Schild »

Misschien kunnen we een lijstje hier posten van tweaks die wel werken?
HP EliteDesk 800 G4 mini
CPU: I5-8500 6-core
RAM: 16GB
SSD: 500GB
Ubuntu 22.04.5 LTS Wayland
De-Witte
Has thanked: 319 times
Been thanked: 457 times

Bericht door De-Witte »

Met name op oudere systemen met weinig geheugen zou het installeren van preload een goede verbetering zijn.
Zelfs bij meer geheugen merk ik dat het toch werkt, voor een goede beschrijving ervan verwijs ik jou naar:viewtopic.php?t=1525#p8717
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Tips & Trucs”