Precies Peer, allen op Ubuntu gebaseerde distro's zijn in de basis allemaal hetzelfde.
Iedere Distro aan zich heeft zijn eigen sausje om deze basis te overgieten, soms een zware saus dan ook weer eens een wat lichtere.
Wil je een ander basis dan moet je switchen van Ubuntu naar bijv. Debian echter ook deze is Ubuntu ook weer gebaseerd op Debian.
Hoe ik mijn kont ook draai ik blijf het zelfde basis installatie pakket houden met het gevolg dat alleen het sausje bepaald hoe snel je systeem nog is namelijk bij de zware het traagste en bij de lichtste het snelste.
Mint of Ubuntu Cinnamon is dus zwaarder dan elke XFCE versie.
De basis bepaald echter voor het grootste gedeelte hoe snel of langzaam je systeem is.
Aangezien dit bij alle Distro's nagenoeg hetzelfde is meet ik inderdaad ook het zelfde.
Wel werkt de menu structuur van Cinnamon en XFCE een stuk sneller dan Zorin 17 Core of Pro maar ook hier is de basis hetzelfde. Het maakt dan in principe ook niks uit welke distro je neemt, maar alleen het sausje wat het kleine beetje verschil maakt. Zelfs Linux Lite de lichtgewicht onder alle Distro's heeft 2,3 GB aan geheugen in gebruik is in rust met circa 10% belasting op de CPU en tijdens het uitvoeren 50 t/m 100%.
Het navigeren ervaar je alleen wat sneller omdat de menu's sneller openen. Start je echter Libre Office dan maak het niet uit op welke Distro je dit doet het belast ze allemaal precies even zwaar.
Mijn Conclusie is dan ook ga voor wat jij mooi vind en installeer dat zolang je pc het maar aankan en ook de minimale eisen van Linux Lite bijv. 700MHz-processor, 512 MB RAM, en VGA-schermresolutie van 1024x768 is natuurlijk een lachertje als je met mijn X3400 maar net ermee kan werken.