Hoe de Cinnamon desktop te installeren in Ubuntu 22:04

Hier kunt u informatie vinden over Ubuntu
Plaats reactie
Abraham54
Has thanked: 9 times
Been thanked: 184 times

Bericht door Abraham54 »

Start de terminal

Installeer met de volgende twee commando's Cinnamon met de apt package manager.

Code: Selecteer alles

sudo apt update
Afbeelding

Voer het volgende commando uit om Cinnamon Desktop Environment te installeren
(u kunt de vlag -y weglaten en de prompt beantwoorden met y).

Code: Selecteer alles

sudo apt install cinnamon-desktop-environment

Afbeelding

Nu bent u klaar! Om de omgeving te gebruiken, herstart je je computer door op het power icoontje
linksboven te klikken of op de power knop te drukken en dan restart te kiezen.

Afbeelding

Op het inlogscherm kunt u de omgeving kiezen door op het pictogram linksonder te klikken
en dan Cinnamon te kiezen.

Afbeelding

Zo ziet Cinnamon eruit op het Ubuntu 22.04 systeem.

Afbeelding
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
De-Witte
Has thanked: 381 times
Been thanked: 536 times

Re: Hoe de Cinnamon desktop te installeren in Ubuntu 22:04

Bericht door De-Witte »

Kwam zonet de officiële versie van Ubuntu Cinnamon 23.10 tegen:
https://ubuntucinnamon.org/
Dus ff gedownload en live opgestart op mijn Acer X3400.
Werkt Mint Cinnamon al lekker soepel op de Acer, dan doet deze er met de live versie nog een schepje bovenop. Zo hoort een PC te werken klik en reactie op elke actie. Dus morgen vroeg maar eens in het echt aan de tand voelen en meten is weten. Ben benieuwd, maar ziet er veel belovend uit. En ook nog eens heel mooi om te zien.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
stegiman
Has thanked: 21 times
Been thanked: 293 times

Bericht door stegiman »

Dat lijkt heel veel op Linux Mint.
Maar nu valt mij op dat LMDE 6 een hoger versie heeft wat vroeger niet het geval is.

Kernel: 6.1.0-18-amd64
Cinnamon v: 6.0.4

Moet eens opletten welke versie Linux Mint heeft.
Normaal gezien van Ubuntu
Peer76
Has thanked: 106 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Peer76 »

Ubuntu heeft verschillende uitvoeringen, de zogeheten Flavours.
https://ubuntu.com/desktop/flavours
www.gouwepeer.nl
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Peer76 schreef: 13 mar 2024, 07:19 Ubuntu heeft verschillende uitvoeringen, de zogeheten Flavours.
https://ubuntu.com/desktop/flavours
Precies Peer, allen op Ubuntu gebaseerde distro's zijn in de basis allemaal hetzelfde.
Iedere Distro aan zich heeft zijn eigen sausje om deze basis te overgieten, soms een zware saus dan ook weer eens een wat lichtere.
Wil je een ander basis dan moet je switchen van Ubuntu naar bijv. Debian echter ook deze is Ubuntu ook weer gebaseerd op Debian.
Hoe ik mijn kont ook draai ik blijf het zelfde basis installatie pakket houden met het gevolg dat alleen het sausje bepaald hoe snel je systeem nog is namelijk bij de zware het traagste en bij de lichtste het snelste.
Mint of Ubuntu Cinnamon is dus zwaarder dan elke XFCE versie.
De basis bepaald echter voor het grootste gedeelte hoe snel of langzaam je systeem is.
Aangezien dit bij alle Distro's nagenoeg hetzelfde is meet ik inderdaad ook het zelfde.
Wel werkt de menu structuur van Cinnamon en XFCE een stuk sneller dan Zorin 17 Core of Pro maar ook hier is de basis hetzelfde. Het maakt dan in principe ook niks uit welke distro je neemt, maar alleen het sausje wat het kleine beetje verschil maakt. Zelfs Linux Lite de lichtgewicht onder alle Distro's heeft 2,3 GB aan geheugen in gebruik is in rust met circa 10% belasting op de CPU en tijdens het uitvoeren 50 t/m 100%.
Het navigeren ervaar je alleen wat sneller omdat de menu's sneller openen. Start je echter Libre Office dan maak het niet uit op welke Distro je dit doet het belast ze allemaal precies even zwaar.
Mijn Conclusie is dan ook ga voor wat jij mooi vind en installeer dat zolang je pc het maar aankan en ook de minimale eisen van Linux Lite bijv. 700MHz-processor, 512 MB RAM, en VGA-schermresolutie van 1024x768 is natuurlijk een lachertje als je met mijn X3400 maar net ermee kan werken.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

De-Witte schreef: 13 mar 2024, 00:11 Kwam zonet de officiële versie van Ubuntu Cinnamon 23.10 tegen:
https://ubuntucinnamon.org/
Dus ff gedownload en live opgestart op mijn Acer X3400.
Werkt Mint Cinnamon al lekker soepel op de Acer, dan doet deze er met de live versie nog een schepje bovenop. Zo hoort een PC te werken klik en reactie op elke actie. Dus morgen vroeg maar eens in het echt aan de tand voelen en meten is weten. Ben benieuwd, maar ziet er veel belovend uit. En ook nog eens heel mooi om te zien.
Mooi, heel mooi maar nog niet af Bluetooth ontbreekt, soms spontane vastlopers waar je alleen maar uitkomt door de aan/uit knop 4 sec in te drukken. Bij tijden ontzettend snel maar ook dito traag.
Ontzettend veel instelmogelijkheden met het bureaublad uiterlijk.
Kortom een Distro met potentie een grootte te worden zodra de foutjes er helemaal uit zijn.
Werkt dus ook nagenoeg weer het zelfde als alle andere geteste Distro's op de vastlopers na dan. :D
Peer76
Has thanked: 106 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Peer76 »

De-Witte schreef: 13 mar 2024, 16:40 Precies Peer, allen op Ubuntu gebaseerde distro's zijn in de basis allemaal hetzelfde.
Iedere Distro aan zich heeft zijn eigen sausje om deze basis te overgieten, soms een zware saus dan ook weer eens een wat lichtere. Wil je een ander basis dan moet je switchen van Ubuntu naar bijv. Debian echter ook deze is Ubuntu ook weer gebaseerd op Debian.
Debian is in dit geval de oer-distro. Ubuntu is daar op gebaseerd, en o.a. Mint, Zorin en Elementary zijn weer op Ubuntu gebaseerd. Om de hele lijst op te moeten noemen is haast niet te doen.

Wil je iets anders dan kan je ook van de .deb distro's afwijken en voor o.a. op RedHat gebaseerde distro's gaan. Ook dat zijn er weer een hele hoop.

Indien je echt het maximale uit jouw systeem wilt halen dan is Gentoo aan te bevelen. Dit is echter een totaal ander systeem dan de Debian familie. Bij Gentoo installeer je namelijk niet het besturingssysteem, maar ga je het systeem helemaal handmatig instellen, de kernel downloaden, installeren en compileren. Waarschuwing: hier gaat wel behoorlijk wat tijd in zitten :roll:
Gelukkig is er een handboek.

De-Witte schreef: 13 mar 2024, 16:40 Zelfs Linux Lite de lichtgewicht onder alle Distro's heeft 2,3 GB aan geheugen in gebruik is in rust met circa 10% belasting op de CPU en tijdens het uitvoeren 50 t/m 100%.
Damn Small Linux was volgens mij ooit de lichtste Linux distro met een .iso van 50mb in 2002. Inmiddels is DSL weer opnieuw tot leven gebracht met een .iso van nog geen 700mb.
Kanttekening: het gaat momenteel nog om een RC versie. Verwacht ook geen Zorin kwaliteit bij DSL, maar meer een super lichtgewicht os om mee te spelen.
www.gouwepeer.nl
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Waardevolle info @Peer76.
Maar na de zoveelste installatie hou ik het voor gezien. :D

Zorin Pro erop nu echter zonder de extra software (light version) en na zijn updates doet hij het nu goed genoeg voor zo een simpele pc.
De Acer is zIjn geld waard geweest na jaren dienst als media pc mag hij nu net zoals ik van zijn ouwe dag genieten. Het zware werk laten we aan de jongere generaties over. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Ubuntu”