Al even vluchtig e.e.a. op dit forum gelezen over V17.2.
Deze versie gedownload als Core en als Lite en geinstalleerd op een laptop met een i3-350m, op de markt sinds 2010.
De laptop heeft 6 GB aan geheugen en een "schone" SSD waarop Zorin is geinstalleerd.
De SSD met W10 ligt nu dus op de plank.
Eerst de Core versie getest, ik vond deze (gevoelsmatig) wat trager reageren dan W10.
Dus de Lite versie daarna getest, maar het zelfde gevoel.
Volgens de door mij gevonden hardware requirements voldoet deze laptop.
Ook nog getest met Wifi verbinding en ethernet verbinding, ook hierin geen echte verschillen ontdekt.
Om dat gevoelsmatige te vervangen door concreet, moet ik dus eigenlijk bepaalde taken in W10 meten en dan diezelfde taken in Zorin, maar hoe.
Het gevoelsmatige is nu vooral gebaseerd op het opstarten van Software waarbij ik eerst iedere keer te zien krijg "Downloading software catalog", wat de 1e keer enige tijd in beslag neemt, daarna het scherm met "Explore" te zien met Werken aangevinkt.
Kies ik voor Maken, dan duurt het weer even voordat het scherm gevuld is, bij de 2e keer schakelen tussen Werken en Maken niet meer.
Ook bij het gebruik van de zoekfunctie binnen Software enig geduld nodig.
Ik neem aan, dat de getoonde programma's lokaal opgezocht worden, dus niet via internet.
Samengevat, is het hierboven beschreven gedrag normaal?
Overigens, maar dat is Software, had ik een 2e internet browser geinstalleerd.
In Core kon ik deze in de taakbalk plaatsen, bij de Lite versie kwam ik steeds in de zoekfunctie terecht, een bug in de Lite versie?
Ik kon wel Firefox en de 2e Browser (Opera, Vivaldi, Google) op het werkblad zetten.
In Core bleef deze snelkoppeling staan nadat ik een uninstall van de browser had gedaan.
Requirements
- De-Witte
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 362 times
Re: Requirements
Een nieuw geïnstalleerd systeem moet nog ff inlopen, haar updates binnen halen en zichzelf finetunen.
Ook is Zorin OS wat aan de zware kant voor deze dual core processor met 4 threads op 2,26 GHz. die jij hebt en helaas kloppen de minimale systeem vereisten die door Zorin OS gesteld worden van geen meter om een soepel lopende goed reagerende computer te hebben.
Op mijn laptop 3 x 2.1 GHz 4GB ddr3 1333MHz AMD Athlon processor kan het net maar ook niet meer dan dat.
Conclusie jij komt minimaal 1 core en 2 threads te kort.
Zorin OS loopt pas echt lekker op een Quad core 4 kernen liefst 3.0 GHz processor met minimaal 4 GB geheugen ( hoe sneller des te beter ).
Dus mijn advies..... Probeer een echt licht gewicht OS zoals Linux lite, Mint cfe of Linux MX. Maar bedenk dat deze computer op Windows 10 ook geen sprinter was of is en helaas zwaar verouderd is.
Sorry voor het slechte nieuws. Geduld is een schone zaak, kijk het een paar weekjes aan en bevalt het dan nog niet kan je altijd nog switchen naar een ander OS zie bovenstaande.
De snelkoppeling op je bureaublad kan je gewoon verwijderen, deze blijft staan omdat jij dier er zelf hebt neergezet.
Gr Gerard.
Ook is Zorin OS wat aan de zware kant voor deze dual core processor met 4 threads op 2,26 GHz. die jij hebt en helaas kloppen de minimale systeem vereisten die door Zorin OS gesteld worden van geen meter om een soepel lopende goed reagerende computer te hebben.
Op mijn laptop 3 x 2.1 GHz 4GB ddr3 1333MHz AMD Athlon processor kan het net maar ook niet meer dan dat.
Conclusie jij komt minimaal 1 core en 2 threads te kort.
Zorin OS loopt pas echt lekker op een Quad core 4 kernen liefst 3.0 GHz processor met minimaal 4 GB geheugen ( hoe sneller des te beter ).
Dus mijn advies..... Probeer een echt licht gewicht OS zoals Linux lite, Mint cfe of Linux MX. Maar bedenk dat deze computer op Windows 10 ook geen sprinter was of is en helaas zwaar verouderd is.
Sorry voor het slechte nieuws. Geduld is een schone zaak, kijk het een paar weekjes aan en bevalt het dan nog niet kan je altijd nog switchen naar een ander OS zie bovenstaande.
De snelkoppeling op je bureaublad kan je gewoon verwijderen, deze blijft staan omdat jij dier er zelf hebt neergezet.
Gr Gerard.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen
- stegiman
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 279 times
Je moet leren dat je niet te veel app installeert want dat vertraagd de snelheid.
Werk je ook met swap want als je weinig geheugen hebt dan gebruik Linux swap.
Voor de rest bepaald de hardware de snelheid.
Werk je ook met swap want als je weinig geheugen hebt dan gebruik Linux swap.
Voor de rest bepaald de hardware de snelheid.
De afgelopen dagen meerdere Lightweight installs gedaan met als voorlopige conclusie, dat Zorin het meest gebruikersvriendelijk bij mij overkomt.
Linux Lite kreeg ik niet geinstalleerd.
AntiX en Linux MX laten bij opstarten van de install dezelfde schermen zien, bij AntiX daarna een voor mij zeer onduidelijk login scherm waar ik niet door kwam.
Linux MX oogde snel, maar ook onoverzichtelijk, te "Linux" achtig en te weinig "Windows" achtig.
Gold voor mij in mindere mate ook voor Lubuntu en Xubuntu.
Mint ook traag en met Peppermint was ook iets aan de hand, weet niet meer precies wat.
Dus nu terug naar Zorin Lite om anderen toch een idee te geven hoe Linux kan zijn ter vervanging van W10.
3 mensen in mijn kennissenkring, die hiervoor in aanmerking komen.
AntiX en Linux MX laten bij opstarten van de install dezelfde schermen zien, bij AntiX daarna een voor mij zeer onduidelijk login scherm waar ik niet door kwam.
Linux MX oogde snel, maar ook onoverzichtelijk, te "Linux" achtig en te weinig "Windows" achtig.
Mint ook traag en met Peppermint was ook iets aan de hand, weet niet meer precies wat.
Dus nu terug naar Zorin Lite om anderen toch een idee te geven hoe Linux kan zijn ter vervanging van W10.
- De-Witte
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 362 times
Laat dit nu voor mij ook de reden zijn om te switchen naar Zorin OS pro wel te verstaan omdat Zorin OS zo veel lijkt op Windows.robw1947 schreef: ↑18 okt 2024, 16:41 De afgelopen dagen meerdere Lightweight installs gedaan met als voorlopige conclusie, dat Zorin het meest gebruikersvriendelijk bij mij overkomt.
Mijn ervaring met de meeste Linux distro's is dat het weinig tot niets uitmaakt kwa processor belasting en of geheugen gebruik ( mits minimaal 4 GB aanwezig is ). Het komt er op neer dat een dual core processor wat aan de geringe kant is voor de meeste moderne distro's omdat nu net de belasting voor alle distro's gelijk is.
Op mijn Acer x3400 bijvoorbeeld met een 240 GB SSD, dual core 2.8 GHz en 12 GB DDR3 1333 MHz doet Zorin OS pro lite is het nog net acceptabel met een taak tegelijkertijd want met twee verslikt hij zich al, ik moet op deze computer wel nog een preload gaan testen omdat ik vermoed dat er juist op deze ouwe jongen nog wat te winnen valt maar deze computer voldoet ruimschoots aan de eisen van een modern Linux systeem echter om er soepel mee werken vooral met meer dan 1 taak is helaas niet meer te doen en dient hij dan ook eigenlijk als een stukje nostalgie het was jaren onze media server pc waar we met Windows 7 heel veel plezier aan beleefd hebben.
Aan alles komt uiteindelijk een eind....het zei zo.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen