Grub weigert installatie

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Zorin OS? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
Plaats reactie
Anjo
Has thanked: 16 times
Been thanked: 38 times

Grub weigert installatie

Bericht door Anjo »

Ik heb n PC met daarop win11.

Ik heb n partitie waar ik Zorin op wil hebben.....
Aan het einde van het proces kan GRUB niet geïnstalleerd worden??

Goed, tweede harde schijf dan maar....zelfde verhaal.

UEFI Bios met in windows fast boot uitgeschakeld.

Wat kan er aan de hand zijn??
De-Witte
Has thanked: 310 times
Been thanked: 444 times

Re: Grub weigert installatie

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 27 nov 2024, 18:27 Ik heb n PC met daarop win11.

Ik heb n partitie waar ik Zorin op wil hebben.....
Aan het einde van het proces kan GRUB niet geïnstalleerd worden??

Goed, tweede harde schijf dan maar....zelfde verhaal.

UEFI Bios met in windows fast boot uitgeschakeld.

Wat kan er aan de hand zijn??
Heb je Secure Boot ook uit staan @Anjo want deze voorkomt dat Grub kan instaleren.

Er bestaat ook nog een boot repair https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair die je eens zou kunnen gebruiken echter wel eerst checken of Secure boot uit staat in het BIOS op het tabblad Boot of Security.
De bootdisk hiervan downloaden en als opstartbaar op de usb stick branden met Rufus bijvoorbeeld en daar dan je computer mee opstarten om GRUB te repareren.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Anjo

Bericht door Anjo »

Bootrepair heb ik, ja.

Heb na post in bios zitten grasduinen ( niet echt mijn departement, zeg maar) en daar idd secure boot uitgezet,
Morgen verder.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 27 nov 2024, 20:27 Bootrepair heb ik, ja.

Heb na post in bios zitten grasduinen ( niet echt mijn departement, zeg maar) en daar idd secure boot uitgezet,
Morgen verder.
Wedden dat GRUB nu wel installeert! :goebezig: :succes:
Anjo

Bericht door Anjo »

Helaas, die weddenschap heb je verloren @dewitte...

Heb twee maal 17 en 1 maal 16.2 erop gehad TOTDAT grub nergens ( ook niet op lege dev/b of MS partitie wil installeren.

Bios ( ASUS) mbv F5 naar optimum defaults gezet en vervolgens safe boot en fastboot disabled.

Nop , nada, niks
Ja ik kan afsluiten en bij n reboot zit ik de eerste keer wel in Zorin, maar dan?

Wie kent een bootloader die ik wel kan installeren?
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 28 nov 2024, 09:12 Helaas, die weddenschap heb je verloren @dewitte...

Heb twee maal 17 en 1 maal 16.2 erop gehad TOTDAT grub nergens ( ook niet op lege dev/b of MS partitie wil installeren.

Bios ( ASUS) mbv F5 naar optimum defaults gezet en vervolgens safe boot en fastboot disabled.

Nop , nada, niks
Ja ik kan afsluiten en bij n reboot zit ik de eerste keer wel in Zorin, maar dan?

Wie kent een bootloader die ik wel kan installeren?

En nu heb ik niet goed gelezen want jij schrijft ik heb een PC met Windows 11 :klop:
En Windows 11 met Secure Boot en Zorin OS zonder Secure boot dat gaat nooit werken dus of Zorin of Windows 11 vanwege het secure boot verhaal. :idee:
Het is aan jou Wat wil ik de pudding of de slagroom?????
WINDOWS 11 EN ZORIN OS is WATER en VUUR snap je.
WINDOWS 11 samen met ZORIN OS kan alleen als je SECURE BOOT en FAST BOOT uit hebt staan en Windows 11 geïnstalleerd is met Rufus zonder TPM en anders gaat dit nooit never niet werken.
Maar dan heb je aan Windows 11 ook geen reet dus kom ik weer terug op Wat wil je nou?

Wat mij direct te binnen schiet maak eens een screenshot van je harde schijven geopend in GParted.
Welke OSsen heb jij nog meer allemaal geïnstalleerd of proberen te installeren dan deze in de Quote van jou:
" Heb twee maal 17 en 1 maal 16.2 erop gehad TOTDAT grub nergens ( ook niet op lege dev/b of MS partitie wil installeren. " Nou zeg dan zou ik het ook verrekken om nog wat voor jou te doen? :o :o :o

Je dient je computer ook wel met een beetje respect te behandelen Anjo het is geen hoer a, b of c waar je tig keer overheen kan vliegen :o

Waarmee ik wil zeggen dat: Maak nu voor eens en altijd eens uit welk OS je wil en installeer dit dan OOK.

Wil je toch weer een dubbel boot dan eerst Windows 10 ( waar geen lang plezier meer van zult hebben want deze stopt in 10-2025 ) en dan pas Zorin OS op een systeem met lege harde schijf waarvan alle partities verwijderd zijn zodat er niks meer van vorige installaties aanwezig kan zijn!

Een schone lei, een fris begin en blijf daar dan bij want jij verziekt je MBR in de legacy boot mode en / of je GPT in de U-EFI mode met allemaal dat geinstalleer van allemaal die verschillende OSsen Dat Zorin OS niet wil boten na een koude start heeft hiermee gegarandeerd van doen Dat zou een screenshot van al je partities uit kunnen wijzen.

DUS:

Maak en back-up van bestanden die je nog nodig hebt op een externe of 2de harde schijf
ZET SECURE BOOT EN FASTBOOT UIT IN JE BIOS
Opstarten met de Zorin OS USB stick Als je Zorin OS wil en open GParted en verwijder alle partities van je installatie schijf wat dan ook de enige schijf in je computer is als je gaat installeren de tweede koppel je eerst even los en installeer dan eerst Zorin OS gaat zeker en vast goed.

Wil je Windows dan het zelfde verhaal met een Windows usb stick en ook alle partities verwijderen.
ZET DAN SECURE BOOT EN FASTBOOT AAN IN JE BIOS.
En vooral blijf daar dan ook bij en lig niet constant te switchen!

Ben je klaar met de installatie op je eerste harde schijf en heb jij al je bestanden terug geplaatst, sluit dan de tweede schijf pas aan die je dan ook compleet blank maakt en in Linux als data in ext4 gaat gebruiken of met een dualboot of Windows als Data in het NTFS formaat, om vervolgens daar dan je bestanden op te slaan en je eerste schijf als OS schijf te behouden en de 2de schijf als data schijf.

En blijf trouw aan je computer dan blijft deze ook trouw aan jou want als je zoveel blijft wisselen met OSsen ga je vragen om problemen vriend. Je computer zal je dankbaar zijn en wij het forum ook omdat jij dan verlost zal zijn van dit probleem dus maak nu eens uit Wat Wil Ik en doe dat dan ook en vooral blijf daar bij

Wellicht kom ik ietwat bot en direct over nu en dit is dan ook sarcastisch bedoeld want stel jij zit achter het stuur van je auto en ik zit naast jou en zeg: Links, nee Rechts, doe toch maar Links, wat doe je nou ik zei Rechts of Links!

snap je wat ik bedoel?

Tijdens de boot wordt de MBR uitgelezen die staat altijd op de eerste cluster van je harde schijf of deze nu Legacy / MBR of UEFI / GPT geformatteerd is en daar wordt opgeslagen welk OS(sen) en waar het of ze zich bevind(en) op de harde schijf zodat ze ervan kunnen opstarten.
Bij Secure boot ( Windows ) is de MBR beveiligd en vergrendeld en ga jij dan Zorin OS installeren dan wijzigt de MBR waarna Zorin OS zal booten bij een koude herstart ziet Secure boot dat de MBR gewijzigd is en maak deze ongedaan. ( gaat er een belletje rinkelen ).
Om precies te zijn:
Bij een herstart is de BIOS nog steeds geladen in het geheugen. Bij een koude start laad de BIOS opnieuw en ziet Secure boot dat de MBR gewijzigd is en pas deze dan weer terug aan waardoor Zorin OS niet meer start want dat bestaat dan simpel weg niet meer. ( gaat er nu dan een belletje rinkelen )

:succes:

Edit Op een Windows 11 machine is er behalve de Secure Boot en de Fast Boot ook nog eens de TPM 2.0 module actief die elke gedane wijziging ongedaan maakt door middel van de opgeslagen sleutels.
Daarom kan je nooit Zorin OS installeren op een Windows 11 machine als je niet met een gehele lege schijf gaat beginnen en het liefst met uitgeschakelde TPM module. Een dualboot systeem kan je zwz vergeten tenzij jij de beveiligingen van Windows 11 ongedaan maakt te weten Secure Boot Fast Boot en TPM 2.0.
Anjo

Bericht door Anjo »

Het zal aan mij liggen, maar het heeft hier jaren in dualboot gedraaid.
Denk dat ik bij laatste schone install van Windows 11 een verkeerd installatiemedium heb gebruikt.
Zal daar nog eens naar kijken.

Heb al die frutsels van Microsof niet nodig, maar dat OS is nu eenmaal onder gewone gebruikers t breedst vertegenwoordigd en ik moet een beetje bij blijven.

Probleem is dat er een GeForce 3060 inzit en die presteert op Zorin niet zo goed met Folding At Home als onder MS
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 28 nov 2024, 16:23 Het zal aan mij liggen, maar het heeft hier jaren in dualboot gedraaid.
Denk dat ik bij laatste schone install van Windows 11 een verkeerd installatiemedium heb gebruikt.
Zal daar nog eens naar kijken.

Heb al die frutsels van Microsof niet nodig, maar dat OS is nu eenmaal onder gewone gebruikers t breedst vertegenwoordigd en ik moet een beetje bij blijven.

Probleem is dat er een GeForce 3060 inzit en die presteert op Zorin niet zo goed met Folding At Home als onder MS
Sorry voor mijn wat botte reactie, ik had al een heel Windows 10 gebaseerd verhaal getypt toen ik er achter kwam dat jij Windows 11 hebt, het zwarte schaap van Microsoft. Dit omdat deze juist de TPM 2.0, secure en fast boot wil hebben waar Zorin OS absoluut geen liefhebber van is.

Zijn je schijven GPT geformatteerd dan moet je ook Zorin OS GPT installeren of anders gewoon in Legacy MBR modus. Met deze instellingen.

Het blijft echter vragen om problemen juist hierom en ik zou haast zeggen laat hem fijn Windows 11 blijven als dat je ding is en koop bijvoorbeeld een oude refurbished pc of laptop voor Zorin OS maar kijk eerst of de hardware wel Linux compatibel is. Zo heb ik mijn workstation speciaal samen gesteld om Zorin OS te draaien en draai Windows 11 ook op dit NIET ONDERSTEUNDE HARDWARE apparaat waardoor de dualboot bij mij geen enkel probleem is. Wel legaal met een gekochte installatie sleutel maar ook dit vraagt om problemen in de toekomst want hoelang Microsoft dit nog toestaat is maar de vraag.
Waarbij we weer terug zijn bij af.
En ook ik uiteindelijk alleen maar Zorin OS zal gaan draaien, de was vouwt de vrouw dus daar maak ik mij ook niet druk om :roll: ;) :ugeek: en ik begrijp dat dit niks met Folding at Home heeft te maken :thumbsup: .

mvg Gerard

Bij deze de twee mogelijkheden met Rufus te weten MBR en GPT.
Rufus MBR.png
Rufus MBR.png (31.03 KiB) 66 keer bekeken
Rufus GPT.png
Rufus GPT.png (31.34 KiB) 66 keer bekeken
Om te partitioneren of te achterhalen wat je hebt is MiniTool Partion Wizard geheel gratis en erg goed.
Wat heb ik MBR of GPT.png
Wat heb ik MBR of GPT.png (211.88 KiB) 64 keer bekeken
Anjo

Bericht door Anjo »

Dat zijn allemaal bekende dingen,
Zal die machine eens opnieuw inrichten als ik mezelf in de top *** van Tweakers gevouwen heb.
Om nou weer een pc aan te schaffen om enkel een beetje te klooien gaat me eigenlijk net te ver, maar hoorde van een kennis dat die nu 4 laptops heeft waar hij "niets meer mee kan"..

Dat wordt Anjo op Oorlogspad om er 1 te bemachtigen. 8-) :lol:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 29 nov 2024, 09:24 Dat zijn allemaal bekende dingen,
Zal die machine eens opnieuw inrichten als ik mezelf in de top *** van Tweakers gevouwen heb.
Om nou weer een pc aan te schaffen om enkel een beetje te klooien gaat me eigenlijk net te ver, maar hoorde van een kennis dat die nu 4 laptops heeft waar hij "niets meer mee kan"..

Dat wordt Anjo op Oorlogspad om er 1 te bemachtigen. 8-) :lol:
Fijn dat het je in ieder geval al bekend voor komt @Anjo.

Om dat ik altijd makkelijk lullen heb achter mijn PC's heb ik besloten om vervroegd over te gaan op Zorin 17.2 Pro OS op mijn 100% Windows 11 compatibel Data Server de HPE Proliant ML110gen10 pc.

Deze was een dualboot machine met Windows 11 Pro en Windows 10 IOT en heb omdat deze GPT en dus ook UEFI is eerst in het BIOS de Secure Boot uitgezet, helaas kun je snel starten niet uitzetten ( of dit heb ik in ieder geval ( nog ) niet gevonden ).

Hierna in Windows 11 de dualboot optie verwijderd via rechter muisklik op start - systeem - geavanceerde instellingen - op en herstart instellingen. en een vinkje geplaatst bij "indien nodig herstel opties tonen".

Met Rufus 4.6 De USB stick voor Zorin 17.2 OS aangemaakt in GPT - UEFI mode en nadat deze klaar was opnieuw opgestart met de stick in de computer.

Gekozen voor opstarten vanaf USB UEFI

Zorin OS gestart en eerst de probeer versie versie gekozen.
GParted gestart en hiermee de gehele Windows 10 partitie verwijderd. gelijk ook de Windows 11 partitie verkleind naar 465GB zodat ze beiden 465GB groot zijn Windows 11 en de nog te installeren Zorin 17.2 Pro.
Hierna op het Bureaublad op installeren geklikt.
Nadat deze klaar was en de vermelding gaf om de stick verwijderen dit gedaan en met een enter startte de Server weer vrolijk op met wat denk je????

Het Grub bootmenu natuurlijk met de keuzes Zorin 17.2 OS
of
Windows 11

Dit werkt simpel, snel en gewoon heerlijk zo als SECURE BOOT maar uitstaat op je machine en ervoor zorgt dat de vermeldingen van andere OSsen ( Windows 10 IoT ) volledig verwijderd zijn dan zit je voor dat je het weet net zoals ik weer op ons mooie Zorin OS Forum je berichtje te typen maar dan in Zorin 17.2 OS ipv. Windows.

Zo moeilijk is het toch niet dacht ik?

Bedenk wel nu secure boot uitstaat kreeg ik al gelijk de melding in het HPE BIOS dat de opstart instellingen gewijzigd waren, wat heel logisch is want ik heb GRUB geïnstalleerd door Zorin 17.2 pro te installeren.
En WINDOWS 11 is nu dan ook minder BEVEILIGD met name wat bootloaders betreft!!!

En ja secure boot staat ook uit dus bij een herstart in Windows 11 geen gezeik meer over programma's die het geheugen willen benaderen waar ik al blij mee ben en alles werkte weer alsof er niks gebeurt was.

Bij deze nogmaals :succes:

gr Gerard.
Anjo

Bericht door Anjo »

Snel opstarten kun je IN windows11 uitzetten via Instellingen.

Ga volgende week weer eens op mn gemak mbv Rufus een goede (geen secure boot, lokaal account en zonder TPM) maken en de zaak opnieuw opbouwen.

Vandaag stel oude laptops ontvangen, daar ga ik eerst mee klooien, Linux erop en naar de kringloop.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Anjo schreef: 29 nov 2024, 18:19 Snel opstarten kun je IN windows11 uitzetten via Instellingen.

Ga volgende week weer eens op mn gemak mbv Rufus een goede (geen secure boot, lokaal account en zonder TPM) maken en de zaak opnieuw opbouwen.

Vandaag stel oude laptops ontvangen, daar ga ik eerst mee klooien, Linux erop en naar de kringloop.
Snel opstarten kun je IN windows11 uitzetten via Instellingen.

Ja dat klopt maar ik bedoel de Fast Boot ( snel opstarten ) van de BIOS. ;)

Machtig Prachtig en als je dan even de tijd neemt om met behulp van Aomei Backupper in Windows 11 een systeem back-up te maken en na de installatie van Zorin 17.2 met Timeshift het zelfde te doen ( alle bestanden voor root en gebruiker aangevinkt ) kan je ook niks meer gebeuren want je kan altijd je back-up terug zetten. ;)

De Server is inmiddels al helemaal klaar:
Afb. Gebroederlijk naast elkaar.png
Gebroederlijk naast elkaar.png
Gebroederlijk naast elkaar.png (50.01 KiB) 39 keer bekeken
Toen ik nog computers bouwde was dit mijn standaard - Windows installeren - drivers installeren - volledig updaten - opschonen met CCleaner - register opschonen met CCleaner - back-up maken ( op een aparte schijf of partitie en toen der tijd met Norton Ghost ) en als laatste de burn in test en de benchmark testen. in de tijd van Windows 7 en eerder 0.5 tot 1 dag werk.

En heb je Windows helemaal klaar dan pas beginnen met Zorin OS.

Windows partitie verkleinen en de ongebruikte ruimte zonder partitie laten zodat Zorin dit automatisch pakt om te installeren - software installeren - Instellingen goed zetten en je bureaublad kiezen - bijwerken met update beheer - Back-up maken en dan als laatste nog efkens benchen en in branden.
Plaats reactie

Terug naar “Installatie”