Mijn eerste zelfbouw computer

Werkt er iets niet of gebrekkig, of heb je gewoon vragen rond hardware dan zit je hier goed.
De-Witte
Has thanked: 391 times
Been thanked: 560 times

Re: Mijn eerste zelfbouw computer

Bericht door De-Witte »

Het liet mij niet met rust, het feit dat Zorinhendrik een RTX 3060 PCIe4 kaart op zijn PCIe3 Moederbord geprikt heeft, en dit op enkele punten een slechtere score heeft dan mijn mindere RX 580 videokaart. Terwijl het totaal aantal punten resultaat natuurlijk wel hoger ligt door de veel snellere RTX 3060 videokaart wat dan ook geheel logisch is.

We hebben de theorie en de praktijk ervaringen.

Theorie:

PCIe Gen 3 werkt op 8 GT/s (gigatransfers per seconde), wat ruwweg neerkomt op 1 GB/s per PCIe-lane. Ter vergelijking: PCIe Gen 4 werkt op 16 GT/s , of ongeveer 2 GB/s (gigabytes per seconde) per PCIe-lane.

Lijkt mij duidelijk dat PCIe gen4 de dubbele doorvoer snelheid heeft.
Bij een volledige belasting van het aantal lanes te weten 16 voor deze grafische kaarten is de gen4 videokaart dus te snel voor een gen3 moederbord.

Praktijk:

Mede doordat deze kaart 12GB video Vram DDR5 geheugen heeft wat als buffer kan dienen blijkt er in de praktijk een verwaarloosbaar verschil te zijn van 1 frame per seconde hogere framerate op PCIe gen4 moederbord t.a.v. een gen3 moederbord.

Hoe komt dit?

Simpel, deze RTX3060 12GB videokaart produceert niet voldoende data om de PCIe gen3 x16 slot volledig te benutten. De processor heeft 40 PCIe lanes tot zijn beschikking en een ruime overcapaciteit waardoor dit ook geen bottleneck vormt en hier blijkt dus de praktijk flink te verschillen van de theorie.

Waarom dan toch sommige lagere scores?

Dit komt door de test zelf, deze wat oudere test was specifiek voor oudere videokaarten zoals mijn RX 580 en daarom scoorde de RTX 3060 op sommige punten wat lager dan de RX 580.
Je bent eigenlijk appels en peren met elkaar aan het vergelijken en ofschoon ze beiden fruit zijn ( een videokaart ) zijn het 2 apparte klassen.

De RTX 3060 gekocht voor videobewerking zal mede door het hoge aantal cuda cores zeker en vast veel beter presteren dan mijn RX 580 welke er geen heeft. Nvidia staat door deze cuda cores dan ook bekend als video bewerkings kaart.

Conclusie:

Ook al klopt mijn theoretische verhaal 100% te weten dat Gen4 de dubbele snelheid heeft van Gen3 blijkt in de praktijk dat een Gen3 x16 slot zeker met deze Xeon E5 2690v2 ( 40 lanes ) ruim voldoende capaciteit heeft om de Gen4 RTX 3060 12 GB data transfer snelheid volledig te ondersteunen.

Het is de test die niet relevant is voor een RTX 3060 maar juist wel voor de RX 580.

Waarom dan toch 1 frame verschil?

Omdat een Gen4 mobo ook DDR 4 of sneller geheugen ondersteund, een snellere CPU etc. Maakt dit het net 1 beeldje p/sec verschil.

Een Gen3 moederbord is dus nog steeds snel genoeg voor de meeste Gen4 videokaarten, en uit de praktijk blijkt dit dan ook.

Je kan dan ook met een gerust hart een nieuwere Gen4 videokaart op je Gen3 moederbord plaatsen zonder enige beperking.

De Allersnelste RTX 4060 zal misschien wel minder presteren, dit heb ik nog niet uitgezocht. Theorie en praktijk blijken dus inderdaad enorm te verschillen omtrent het Gen3 en Gen4 verschil.

Mvg Gerard.

Edit:
Een RTX4060Ti doet het soms ietwat slechter op een Gen3 moederbord tov een Gen4 we praten dan over enkele frames tot maximaal 20 a 25 frames minder in heel zware grafische spellen.

Echter ligt de framerate nog steeds boven de 50 Frames p/sec. waardoor ook dit type kaart nog steeds goed gebruikt kan worden op een Gen3 Moederbord. Het draait bij de meeste spellen om enkele frames minder op Gen3 wat dus eigenlijk verwaarloosbaar is. :ugeek:
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Vragen rond hardware”