Ik ben Benoit Hamerlynck, momenteel nog 48 en woonachtig te Drongen. In het verleden heb ik een eerste kennismaking gehad met Linux, Ubuntu. Ik ben er uiteindelijk toch niet in verder gegaan omdat ik het nogal omslachtig vond om hardware aan de praat te krijgen. Maar nu met het vooruitzicht van Windows 10 dat verdwijnt oktober 2025 heb ik de draad weer opgenomen omdat dus niet alle nog goedwerkende computers de update naar Win11 zullen krijgen omwille van hardwarevereisten. Mijn computer (Medion Akoya Intel i3 processor) is nog te goed om af te danken.
Ik ben me dan beginnen inlezen in Linux en zijn bestaande versies. Het ging voor mij tussen Linux Mint of Zorin. De kogel is door de kerk en het is dus Zorin geworden. Het mag gezegd zijn, de installatie is vlotjes verlopen. Ik heb deze geïnstalleerd naast Wiindows op een partitie van 15GB. in een artikelm had ik gelezen dat dit ruim voldoende zou zijn, maar na installatie lijkt dit maar net gepast. In eerste instantie niet erg omdat ik de installatie nog eens zal over doen waarbij ik ervoor kies om Windows te verwijderen. De huidige installatie is dus om te proberen en te testen hoe het het loopt. De laptop lijkt me op het eerste zicht perfect geïnstalleerd, geen probleem met de stuurprogramma's en ook de printer, Brother MFC-3770CDW, heb ik aan de praat gekregen. In mijn hardwareconfiguratie heb ik echter nog 2 extra schermen die via een displaylink van Startech.com (art.nr.: usba2dpgb) zijn aangesloten via de usb-poort. Op site van de fabrikant vind ik drivers voor Linux, maar daar staat bij Ubuntu, maar die blijken niet te werken voor Zorin. Heeft iemand een idee hoe ik dat toch kan oplossen? Hou er a.u.b. rekening mee dat ik nog echt een leek ben wat betreft Linux en dat opdrachtregels in de terminal me nog wereldvreemd zijn. Hoe eenvoudiger de oplossing, hoe liever dus.

Bedankt,
Benoit