rare dingen op mijn Windows pc

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Zorin OS? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
Black Tiger
Has thanked: 56 times
Been thanked: 90 times

Re: rare dingen op mijn Windows pc

Bericht door Black Tiger »

Ik vond iets wat misschien nog wel interessant is.
Daarmee kun je het dan wel mogelijk maken om UEFI (zonder legacy) te gebruiken in een dualboot met Grub. Uiteraard op wat modernere hardware.

Echter dat is dan wel iets voor de meer gevorderde, gezien je handmatig partities moet gaan verwijderen en mounten. Maar misschien dat een van de hobbyisten dat wel interessant vindt om eens te testen.

Hier is daar een uitleg over, nog wel in het Nederlands.
https://linuxmag.nl/uefi-en-dualboot/
Greetings, Black Tiger
De-Witte
Has thanked: 391 times
Been thanked: 560 times

Bericht door De-Witte »

Black Tiger schreef: 06 jan 2025, 23:36
De-Witte schreef: 06 jan 2025, 20:07 USB geeft vaak problemen met alleen UEFI en/of Fastboot [Enabled] zelfs als je USB legacy support op [Enabled] hebt staan omdat dit door UEFI en Fastboot ongedaan wordt gemaakt deze twee instellingen overheersen.
Is daar ergens aanvullende documentatie over te vinden? Want ik ben dit nog niet tegen gekomen ook nooit over gehoord/gelezen dat dit van invloed zou zijn. En heb ook een systeem gehad met UEFI aan en USB op legacy zonder problemen met USB. Was ook al wat ouder systeem.
Maar ik heb nog niet gehoord/gelezen dat met alleen UEFI aan en USB legacy enabled, de UEFI deze instelling ongedaan zou maken, behalve voor de boot dan. Nooit last gehad met USB, behalve dus met fastboot want skipt devices. Dus als UEFI (buiten het booten) de legacy usb support zou uitschakelen dan vind ik dat wel interessant om daar meer van te lezen.
Verbaast me trouwens niet dat keyboard en muis daar dan ook onder vallen op het boot moment bij oudere biossen. Bij de nieuwe speelt dat niet meer. Althans.... ik ben het niet meer tegen gekomen.

Inderdaad zet ik in Windows ook de fastboot uit. Heeft iets minder invloed dan die van de bios, maar het werkt gewoon beter met beiden uit.
Het is net als met Windows ME. Bij sommigen werkte dat perfect, bij veel anderen... pffff... die Windows fastboot hetzelfde. Dus die zet ik ook standaard uit, geen gezever. :)
hierdoor heeft Ubuntu en Mint een betere Nieuwste hardware ondersteuning dan Zorin OS wat dan weer bewezen betrouwbaarder is dan de beide anderen.
Hier wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen. Want bijv. Fedora en Centos-Stream heeft ook nieuwste drivers en hardware ondersteuning, maar dat is niet per definitie dus ook betrouwbaarder integendeel zelfs. Deze twee worden namelijk als soort van Beta gebruikt voor RedHat.
Debian, waarvan Ubuntu een afgeleiden is) gebruikt ook niet de allernieuwste drivers en wordt daarom ook specifiek als zeer stabiel en betrouwbaar OS aangemerkt, juist omdat die nieuwste updates ook wel eens problemen kunnen geven.
Ik ga er dus van uit dat die bewezen betrouwbaarheid waar je het over hebt voor desktop's van toepassing is v.w.b. nieuwe drivers voor hardware, gezien voor server gebruik juist Debian bewezen betrouwbaarder is. Dus voor server zou Zorin dan ook betrouwbaarder zijn lijkt me dan.
Is daar ergens aanvullende documentatie over te vinden?
Zoek maar eens op "UEFI and USB legacy support troubles" vind je documentatie genoeg lijkt mij.

Ik zei: "Ubuntu werkt met de laatste Firmware net zoals Linux Mint ( Ubuntu 24.04 ) en Zorin OS werk juist met de oudere ( Ubuntu 22.04 ) hierdoor heeft Ubuntu en Mint een betere Nieuwste hardware ondersteuning dan Zorin OS wat dan weer bewezen betrouwbaarder is dan de beide anderen."

Jij zei:
"Hier wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen. Want bijv. Fedora en Centos-Stream heeft ook nieuwste drivers en hardware ondersteuning, maar dat is niet per definitie dus ook betrouwbaarder integendeel zelfs. Deze twee worden namelijk als soort van Beta gebruikt voor RedHat.
Debian, waarvan Ubuntu een afgeleiden is) gebruikt ook niet de allernieuwste drivers en wordt daarom ook specifiek als zeer stabiel en betrouwbaar OS aangemerkt, juist omdat die nieuwste updates ook wel eens problemen kunnen geven.
Ik ga er dus van uit dat die bewezen betrouwbaarheid waar je het over hebt voor desktop's van toepassing is v.w.b. nieuwe drivers voor hardware, gezien voor server gebruik juist Debian bewezen betrouwbaarder is. Dus voor server zou Zorin dan ook betrouwbaarder zijn lijkt me dan."

Waar lees jij die bewering in mijn tekst: "Ubuntu werkt met de laatste Firmware net zoals Linux Mint ( Ubuntu 24.04 ) en Zorin OS werk juist met de oudere ( Ubuntu 22.04 ) hierdoor heeft Ubuntu en Mint een betere Nieuwste hardware ondersteuning dan Zorin OS wat dan weer bewezen betrouwbaarder is dan de beide anderen."

Ik zeg toch duidelijk dat Ubuntu en Mint de laatste kernel en dus drivers gebruiken en Zorin OS juist niet waardoor Ubuntu en Mint de beste nieuwe hardware ondersteuning hebben en Zorin OS juist bewezen betrouwbaarder is juist vanwege de problemen die je zelf aanhaalt????
Heb ik dat weer zwart.png
Heb ik dat weer zwart.png (126.25 KiB) 91 keer bekeken
Ik begin het langzaam aan vervelend te vinden, de manier waarop je op mijn posten reageert en dit is dan ook mijn laatste reactie naar jou toe @Black Tiger. Ik laat jou in je waarde laat jij mij ook in mijn waarde? En kom mij nu alsjeblief niet aan zetten met we wonen in een vrij land want het gaat niet om wat je zegt maar om de manier waarop je dat doet, jij probeert telkens de poten onder mijn kont uit te vegen door te twijfelen aan mijn schrijven, te vragen waar dat dan staat geschreven i.p.v. dat je zelf nu eens iets bijdraagt aan dit fantastisch forum. Als mijn manier van schrijven jouw irriteert lees het dan niet en ga verder met je leven maar laat mij voortaan ook met rust want je zuigt met je negativiteit alle positieve energie die ik nog in mij heb volledig uit mij waardoor ik de zin om überhaupt nog iets te schrijven aan het verliezen ben je hebt namelijk geen opbouwende kritiek maar trekt telkens mijn schrijven op een irritante manier in twijfel.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Black Tiger
Has thanked: 56 times
Been thanked: 90 times

Bericht door Black Tiger »

Zoek maar eens op "UEFI and USB legacy support troubles" vind je documentatie genoeg lijkt mij.
Heb je dat zelf al eens gedaan? Als ik dat doe komt welgeteld 1 resultaat en dat is deze thread. ;)
hierdoor heeft Ubuntu en Mint een betere Nieuwste hardware ondersteuning dan Zorin OS wat dan weer bewezen betrouwbaarder is dan de beide anderen."
Dat blijkt een leesfout mijnerzijds te zijn geweest, kan een keer gebeuren, toch?
Ik begin het langzaam aan vervelend te vinden, de manier waarop je op mijn posten reageert en dit is dan ook mijn laatste reactie naar jou toe @Black Tiger. Ik laat jou in je waarde laat jij mij ook in mijn waarde? En kom mij nu alsjeblief niet aan zetten met we wonen in een vrij land want het gaat niet om wat je zegt maar om de manier waarop je dat doet, jij probeert telkens de poten onder mijn kont uit te vegen door te twijfelen aan mijn schrijven,
Langzaamaan? Dat is al sinds de eerste posting uitwisseling tussen ons.
Maar dat ligt na die eerste thread dan niet aan mij maar aan jouzelf hoor. En dat heeft wel geheid alles te maken met de eerste discussie die we hadden. Dat was van beide kanten niet helemaal wat het zijn moest.

Vervolgens zie jij alles wat ik schrijf als een aanval schijnbaar of onderuit halen of negatieve kritiek. Hetgeen ook wel blijkt uit het uitblijven van een reactie op mijn pm, waarin we evt. ook dingen hadden kunnen uitspreken die jou ergerden of wat dan ook.
Overigens heb ik na die eerste discussie nergens negatieve kritiek geschreven, anders mag je eens wijzen waar dat zou moeten zijn.

Die eerste reactie wat ik schreef over die harde schijf (refurbished artikel) was totaal niets mis mee, ook de toon was totaal niets mis mee.
Dus het gaat niet om de manier waarop ik het zeg, maar de manier waarop jij het interpreteert.
Schijnbaar kun jij er totaal niet tegen als iemand met een andere mening of alternatief op een topic van je reageert.

Ook nu probeerde ik al voorzichtig te zijn met te vragen of je meer informatie had omtrent dat die UEFI bios de legacy usb zou uitschakelen. Want ik wil je daar best in geloven, maar wil dan ook graag nadere informatie daarover omdat ik daar in al die jaren ervaring nog nooit iets van gezien of gehoord had.
Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar ik was voor mijn doen heel voorzichtig met die vraag zodat jij je niet aangevallen zou voelen. En als ik in 36 jaar ervaring dat nog nooit gezien of gehoord heb dan is het mijn goed recht om daar dan meer van te willen leren, of dat specifieke deel in twijfel te trekken.

En ik heb al wat bijgedragen aan dit forum, los van de technische kant heb ik een alternatief geboden voor mensen met een dikkere beurs en ook een posting geplaatst met een methode waarmee men UEFI kan gebruiken met GRUB in multiboot met Windows. Daarnaast is het aan een ieder zelf te besluiten hoe veel of hoe weinig men doet dus dat bepaal ik verder helemaal zelf.
je hebt namelijk geen opbouwende kritiek maar trekt telkens mijn schrijven op een irritante manier in twijfel.
Dat is gewoon onzin. Op Piep schreef ik zelf in een posting met jou mee. Want nee ik heb helemaal niets tegen jouw schrijfwijze. Althans het grootste deel niet en v.w.b het deel wat me wel stoort (overdreven grote letters en vet om dingen te benadrukken in een discussie) stoort me niet dermate dat ik daarom op een andere wijze zou schrijven.
Ik stelde mijn vraag al heel voorzichtig, maar je moet niet verwachten dat ik voor jou of wie dan ook op eierschalen ga lopen. Die UEFI vraag was voorzichtig genoeg, jij interpreteert dat negatief omdat je negatief naar mij kijkt.

Ik heb ook gezeten waar jij zit (gelukkig niet meer) en het is puur jouw interpretatie. Zoals gezegd, kijk eens terug naar die eerste posting van mij over dat refurbished. Daar zal 0 negativiteit in, 0 irritatie, 0 in twijfel trekking. Gewoon een opmerking voor duidelijkheid en aanbod van een alternatief. Daar is gewoonweg niks mis mee.
Dat gezegd hebbende, was jij de eerste die met kak en stront begon te gooien in de eerste discussie, heb ik verder niet op gereageerd (omdat ik jouw situatie al enigszins begreep), maar als je mij nu zo negatief wilt neerzetten, kaart ik dat wel even aan om je een spiegel voor te houden.

Ik probeer al zo weinig mogelijk op je te antwoorden omdat je in die situatie zit, maar je moet ook niet gelijk als je mijn naam in een reactie ziet tegen het plafond gaan. Zoals ik eerder schreef, niet er meer maken dan het is. Wat je wel continue blijkt te doen.
Zie ook mijn reactie op jou op piep, niks mis mee en mijn initiele reactie in het refurbished topic.
Greetings, Black Tiger
Zorinhendrik
Has thanked: 853 times
Been thanked: 469 times

Bericht door Zorinhendrik »

Ook dit topic ga ik afsluiten als opgelost.
Zie mijn bericht op dit topic
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Gesloten

Terug naar “Installatie”