Is het imap protocol veiliger dan pop3? Een veelgehoorde fout.

Ondervind je problemen met e-mail?
Plaats reactie
Black Tiger
Has thanked: 59 times
Been thanked: 94 times

Is het imap protocol veiliger dan pop3? Een veelgehoorde fout.

Bericht door Black Tiger »

Als men e-mail gaat gebruiken dan maakt men vaak gebruik van een zogenaamde e-mail client.
Dat kan Outlook zijn van Windows of Office of zelfs online want dat heet tegenwoordig allemaal hetzelfde, maar bijvoorbeeld ook Thunderbird of een ander programma. Want een e-mail clients is gewoon een ander woord voor een e-mail programma.

Online gebruik maken van mail via de browser is geen e-mail programma, dat is gewoon via webmail direct gebruik maken van je mailbox.

Bij het instellen kan men kiezen tussen imap en pop3.
Wat je tegenwoordig vaak hoort is dat men imap "moet kiezen" omdat dit veiliger en moderner is en pop3 onveilig en verouderd. Maar is dat wel zo?

Het korte antwoord: NEEN.

Hoe zit het dan wel?
Je zult het niet geloven, maar het originele POP protocol stamt uit 1984 en IMAP uit..... 1986. Dus ze zijn beiden bijna even oud.
Echter de tijd staat niet stil. In de huidige tijd zou POP inderdaad uit de mode zijn. Met net als IMAP heeft dat ook zijn ontwikkelingen ondergaan, zo is er later (in 1988) POP3 ontstaan. Deze naam wordt nog steeds gebruikt alhoewel je officieel tegenwoordig eigenlijk POP3s zou moeten zeggen, waar de s voor secure oftewel "veilig" staat.

Alle moderne providers maken gebruik van zowel POP3s alsook IMAP als protocol en daar zit geen verschil qua veiligheid in want met beiden kun je gebruik maken (vermist hoster/provider dat ingesteld heeft) van het TLS 1.2 protocol en/of oAuth2 voor authenticatie dus ze zijn even veilig.

IMAP is dus niet moderner en veiliger, maar is met name de laatste 10 jaar steeds populairder geworden en om die reden meer gebruikt dan POP3, waardoor men -denkt- dat het veiliger is maar dat is dus niet zo.

Waar zit dan evt. een verschil in veiligheid
Dat verschil ligt puur en alleen in het verschil op risico van dataverlies en dat ook beperkt.
Bij IMAP worden de mails namelijk niet alleen in jouw mail programma (e-mail client) opgeslagen wat op je pc of laptop staat, maar blijft ook op de server van de hoster of provider staan.
Crashed jouw apparatuur dan ben je dus niet alle mails kwijt want die staan nog steeds op de server.

Je kunt ook met pop3 instellen dat de mails op de server blijven echter dat heeft niet zoveel zin want eenmaal binnen gehaald zie je de oude mails niet meer in tegenstelling tot met imap.
Het kan wel handig zijn als je een combinatie gebruikt van bijv. pop3 op de PC en imap op je telefoon als je op de telefoon of tablet je mails wilt kunnen lezen.
Zo heb laat ik van een of twee accounts de pop3 mail enkele dagen op de server zodat de telefoon ze ook kan ophalen.

Van de andere kant... e-mail wordt standaard niet gecodeerd opgeslagen op de server. Met IMAP blijft de mail op de server staan. Dat betekent indien de server gehackt wordt of jouw account, de hacker gewoon bij jouw e-mails kan en deze ook kan lezen.
In zo'n geval is pop3 veiliger. Want malware kan wel op een Windows pc, maar de mail op een pc wordt in tegenstelling tot een server gecodeerd opgeslagen. Echter als je een .pst bestand steelt, is dat wel weer met een tool te openen en toch te lezen.

Imap is op de server, dus dan hoef ik geen backup meer?
FOUT! Ook dit is een veelgehoorde fout. Ga er nooit van uit dat er op een server van een provider of hoster niets kan gebeuren of dat die wel de backup voor je maken.
In veel gevallen is dat -niet- het geval, informeer je dus goed daarover.
Zo zijn enkele jaren geleden bij een grote provider mails van ouder dan een jaar opeens allemaal verdwenen. Ook als de mailbox vol is, werden daar wel waarschuwingen over verstuurd, maar eenmaal vol werden oude mails automatisch verwijderd zodat de nieuwe bezorgd konden worden.
Dat soort keuzes kunnen er gemaakt worden.

Je hebt de mails dan misschien nog wel op de pc of laptop, hopelijk! Maar misschien ook niet.
Heb je dus belangrijke mails is het -altijd- belangrijk om ook van je mails een backup te maken.

Voor Windows PC's is daar het handige en gratis programma Mailstore Home ideaal voor. Kan van elke client maar ook mail account of webmail een backup maken.

Voor LInux kan imapsync een leuke tool zijn, maar is niet vergelijkbaar met Mailstore Home. Misschien komt Beyond Inbox in de buurt.

Sommige providers/hosters ondersteunen geen pop3 meer
Dat lijkt zo, tot nu toe ken ik er geen die dat niet hebben. Wel vind je er minder informatie over en worden steeds vaker de IMAP instellingen aangegeven als server instellingen voor het e-mail programma. Mede omdat dit nu eenmaal het populairst is.
Echter pop3s zal in de meeste gevallen ook nog gewoon werken aangezien de mailservers zelf die ondersteuning nog steeds aanwezig hebben, net als bijv. Dovecot, een programma wat voor jou een verbinding met de mailserver maakt om je mail op te halen.

Is webmail beter dan IMAP in een mail programma?
Neen. De reden is dat webmail gewoon een andere methode is om bij jouw postvakken op de server te komen. Op de server staan enkele postvakken, met IMAP kun je bij al die mappen en ook mappen die je zelf aan maakt. Dat kan met Webmail (dus via de browser zoals je bij Gmail kunt) ook.
Maar het blijven gewone mail mappen op de server. Voor de server maakt het verder niet uit of je die met pop of imap of webmail benaderd, het zijn gewoon mail mappen op de server.
Met welke software of browser je dat mee benaderd maakt dus feitelijk niets uit.

Ik ga verder niet in op voor- en nadelen tussen gebruik van POP3s en IMAP. Behalve dat als je mail op meer toestellen gebruiken wilt, IMAP gewoon handiger is, zeker als je ook wilt versturen, want al je mappen (dus ook verzonden items) worden op al je toestellen gesynchroniseerd.
Dat is met POP3s niet mogelijk, dat is eigenlijk alleen een tool om mail in je inbox op te halen, dus ook niet mail uit je spamfolder want POP3 kent geen andere folders dan alleen de Inbox.

Vragen? Stel ze gerust!
Greetings, Black Tiger
De-Witte
Has thanked: 397 times
Been thanked: 580 times

Re: Is het imap protocol veiliger dan pop3? Een veelgehoorde fout.

Bericht door De-Witte »

Nu een keer gelezen en ik vind dit zeer interessant omdat ik er niks van wist behalve dat het inderdaad 2 protocollen zijn pop3 en imap en dat je inderdaad meerde mappen kan hebben om je mail te sorteren zo gebruik ik bijvoorbeeld bewaren voor emails die ik echt wil bewaren en Its foss voor specifieke emails van hun.

Backuppen van mijn emails, tja daar heb ik nooit bij stilgestaan omdat ze op google bewaard blijven daarbij zitten ze in mijn mobiel, tablet en 3 pc's welke ook lokaal de emails opslaan in de mappen bewaren en Its foss.
Dus ik vermoed dat dat wel snor zit en ben dan ook nog geen enkele mail kwijtgeraakt die ik niet kwijt wilde worden sterker nog sommige emails ben ik liever kwijt dan rijk ( spam ) maar daarvan merk ik ook dat het veel minder geworden is net zoals met virussen die in de emails verstopt zaten heb ik ook al heel lang niet meer gezien.

De email client instellen ( imap ) loopt tegenwoordig ook automatisch waar je vroeger nog alle gegevens van pop3 met de hand moest invoeren en ik niet weet of dat nog steeds moet omdat ik inderdaad al jaren imap gebruik.

Anyhow bijzonder interessant leesvoer 👍🏻
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Black Tiger
Has thanked: 59 times
Been thanked: 94 times

Re: Is het imap protocol veiliger dan pop3? Een veelgehoorde fout.

Bericht door Black Tiger »

Dank voor het compliment!
Backuppen van mijn emails, tja daar heb ik nooit bij stilgestaan omdat ze op google bewaard blijven daarbij zitten ze in mijn mobiel, tablet en 3 pc's welke ook lokaal de emails opslaan in de mappen bewaren en Its foss.
Als je alleen een Gmail account hebt, dan denk ik niet dat je jezelf zorgen hoeft te maken. Google is zo'n groot bedrijf met zoveel servers, dat die geheid wel backups zullen hebben. Die zouden wereldwijd in 1 klap hun naam en enorm veel klanten kwijt raken als zou blijken dat opeens door een fout mensen hopen e-mails kwijt zouden zijn.
Dus mij lijkt ook wel dat dit wel snor zit.

Backuppen is eerder belangrijk voor klanten van grotere ISP's zoals Ziggo en KPN, zij het dat die normaliter ook wel goed verzorgd zijn, maar het is meer in het kader van "men wete maar nooit" want het is al voor gekomen.
En natuurlijk mensen die voor hosting en zeker zakelijke hosting mails voor hun eigen domein hebben.
Daarnaast zijn de postvakken bij Gmail heel groot, bij anderen kunnen ze sneller vol raken (zeker met veel bijlages) en als je dan de mails kunt backuppen en de mappen, dan kun je weer de oude mails op de server verwijderen en vuilnisbak leeg maken en is er weer ruimte genoeg.
En uiteraard is het zoals bij alle belangrijke dingen (dus zeer belangrijker mails) om minimaal 1 backup te hebben, als is het uitgeprint op papier.

Vroeger moest je inderdaad gegevens instellen zowel bij pop3 alsook bij imap, dat is tegenwoordig niet meer nodig. De keuze wordt standaard voor IMAP gemaakt omdat dit nu een beetje "de standaard" v.w.b. gebruik is geworden en kan zich automatisch instellen. Een hele vooruitgang want men kon zich vroeger nog wel eens vergissen met te gebruiken poort of protocol.

Voor zover mij bekend is er geen autoconfig file voor pop3 maar ik kan me vergissen, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken.
Greetings, Black Tiger
Plaats reactie

Terug naar “E-mail”