Oracle VirtualBox Handleiding

Hier vindt u allerhande handleidingen
Plaats reactie
De-Witte
Has thanked: 397 times
Been thanked: 580 times

Oracle VirtualBox Handleiding

Bericht door De-Witte »

Let op: Alle pdf bestanden zijn inmiddels gewijzigd ivm. de rode paginanummering
Dit onderwerp is dan ook nog steeds onder constructie. ;)
In het geval jullie mij missen ik ben bezig met een handleiding in het Nederlands te maken voor VirtualBox.
De Engelse variant telt ruim 1200 bladzijden...... Dus jullie begrijpen wel waarom ik wat meer afwezig ben.
Natuurlijk wil ik de mijne ietwat beknopter houden maar het loopt al snel in de honderd nietwaar?
De Witte onder constructie.png
De Witte onder constructie.png (407.44 KiB) 237 keer bekeken
Oracle VirtualBox deel 01-01-v2 Inleiding

Deel 01-01-v2

Inleiding:

Aangezien ik ook niet veel van VirtualBox 7.1 weet behalve hoe je een OS erin kan installeren, vond ik het juist een geschikte uitdaging om hier een beknopte Nederlandse handleiding van te maken die het volgende moet behandelen:

Oracle VirtualBox 7.1 Downloaden, Installeren, Configureren en Windows XP 64 als voorbeeld hierin te installeren om zodoende ook de mogelijke Instellingen te bespreken.

Oracle VirtualBox is een Virtual Machine ( een computer “na aap programma” binnen in je computer ) die dient om binnen je OS ( Operating System - Besturingssysteem ) een ander OS te kunnen draaien.

Hiervoor moet je computer wel aan de volgende eisen voldoen:

Een compatibel processor.
Die virtualisatie ondersteund en waarvan deze ook in de firmware ( BIOS of UEFI ) is toegestaan.
Het liefst met 4 of meer kernen op 3 GHz of meer omdat je anders al snel tegen configuratie problemen gaat aanlopen in verband met het toe kennen van Processor cores aan de Host of de Cliënt.

De Host ( Gastheer ) is jouw computer met het VirtualBox programma, de Cliënt ( Klant ) het OS wat je draait binnen je Host in VirtualBox.

Kan jij Zorin 17.2 OS maar net draaien op jouw systeem terwijl je Processor en Firmware het wel ondersteund, dan is virtualiseren helaas niet weggelegd voor jou met dit systeem omdat jij dan zeker problemen gaat krijgen met het toekennen van de Processor cores en of het aanwezige geheugen.

Minimaal 8 GB intern geheugen.
Om er soepel mee te kunnen werken waardoor er maximaal 4 GB voor de Cliënt en Host beschikbaar zijn in plaats van de 4GB ( 2GB voor Host en 2 GB Cliënt ) die er minimaal geëist wordt door VirtualBox.

Windows XP omdat deze de eerste Windows versie is, die wordt ondersteund binnen de Windows familie.

De correcte Firmware ( UEFI of BIOS ) instellingen.
Om virtualisatie met ondersteuning uit te kunnen voeren.
Mag ik je hiervoor verwijzen naar het topic: De Legacy BIOS van A tot Z
Dat je processor het ondersteund werkt alleen maar goed als het in de firmware ook toegestaan is.
Denk aan het tabblad Advanced CPU of Chipset Intel VT-d dan wel AMD-Vi, VT-x of AMD-v

Bladzijde 1

Inhoud:

OPM: De bladzijde nummers staan telkens onder aan elke bladzijde in rood weergegeven.

Inleiding: Bladzijde 1

Inhoud: Bladzijde 2

Downloaden: Bladzijde 2, 3 en 4

Installeren: Bladzijde 4

VirtualBox Starten: Bladzijde 5

Uitleg Hoofdvenster: Bladzijde 6, 7

Configureren: Bladzijde 7, 8, 9, 10

Bijlage: Bladzijde 10

Downloaden:

Tja omdat Zorin OS niet met de nieuwste versie maar met versie 6.1.50-dsfg werkt in haar software winkel en deze versie bij mij een foutmelding gaf heb ik besloten bij Oracle zelf de nieuwste versie te downloaden.

Afb. Installeren via Software Winkel.png
Installeren via de Software winkel.png
Installeren via de Software winkel.png (62.55 KiB) 237 keer bekeken

Hierboven de versie 6.1.50-dfsg zoals deze in de Zorin OS Software winkel wordt aangeboden en helaas een foutmeldingen gaf.

Bladzijde 2

Daarom navigeren we met onze Internet browser naar: Oracle VirtualBox VM Machine
En klikken op de blauwe [ Download ] knop

Afb. Download 01.png
Download 01.png
Download 01.png (293.08 KiB) 237 keer bekeken

Waarna de diverse distributies download pagina opent:

Afb. Download 02.png
Download 02.png
Download 02.png (317.65 KiB) 237 keer bekeken
En ik kies voor de Linux distributions waarna de Linux distributies pagina opent:

Bladzijde 3

Afb. Download Ubuntu 2204-03.png
Download Ubuntu 2204-03.png
Download Ubuntu 2204-03.png (461 KiB) 237 keer bekeken
En in het geval van Zorin OS kies ik voor versie Ubuntu 22.04 omdat Zorin OS hierop gebaseerd is en met deze Ubuntu versie werkt.
Heb jij Linux Ubuntu 24.04 of Mint 22 – 22.1 kies dan ook voor de versie Ubuntu 24.04. omdat deze daar mee werken.

Of probeer Zorin OS eens uit op je Windows PC door de Windows versie van Oracle VirtualBox te downloaden en de Zorin OS Core versie bijvoorbeeld.

Het volgende bestand wordt dan gedownload:
virtualbox-7.1_7.1.4-165100~Ubuntu~jammy_amd64.deb

Installeren:

Met een dubbelklik op het virtualbox-7.1_7.1.4-165100~Ubuntu~jammy_amd64.deb bestand wordt dit via de software winkel netjes op jouw computer geïnstalleerd.

We openen Oracle VirtualBox door er heen te bladeren via Toepassingen tonen ( 1 ) en op het pictogram Oracle VirtualBox ( 2 ) te dubbelklikken.

Bladzijde 4

VirtualBox Starten:

Afb. VirtualBox starten via Toepassingen.png
VirtualBox starten via Toepassingen.png
VirtualBox starten via Toepassingen.png (445.17 KiB) 237 keer bekeken
Of via Start - ( Zorin OS embleem ) ( 1 ) - Zoekveld met het typen van een v van VirtualBoX ( 2 ) waarna Oracle VirtualBox ( 3 ) zichtbaar wordt en met een dubbelklik erop geopend wordt of via:
Start – Systeemgereedschap – Oracle VirtualBox:

Afb. VirtualBox starten via Zorin Embleem.png
VirtualBox starten via Zorin Embleem.png
VirtualBox starten via Zorin Embleem.png (214.59 KiB) 237 keer bekeken
Bladzijde 5

Uitleg Hoofdvenster:

Hierna opent dan het volgende Hoofdvenster van Oracle VirtualBox:

Afb. VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png
VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png
VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png (139.66 KiB) 237 keer bekeken

1) De 3 standaard tabbladen Bestand, Machine en Hulp
Hier kom ik vanzelf op terug tijdens het behandelen van deze tabbladen.
Afhankelijk van waar je zit in het menu komen er een tabblad bij tussen Machine en Hulp.

2) Het Tools Menu
Hieronder komen de VM’s ( Virtual Machines – virtuele machines of computers) te staan die jij aanmaakt in Oracle VirtualBox.

3) De Menubalk
Dit is de menubalk van het openingsscherm en deze past zich aan zodra er een VM ( Virtuele Machine is ) geïnstalleerd.

Tekst: Welkom bij VirtualBox
F1 opent het hulpcentrum en bezoek hun website voor de laatst beschikbare informatie.

Opmerking:
Afhankelijk of jij een VM Virtual Machine geïnstalleerd hebt of niet of van de locatie waar jij je bevind binnen het programma VirtualBox zal de Taakbalk er anders uit zien.

Bladzijde 6

Sta jij bijvoorbeeld in de netwerk configuratie dan zal de volgorde:
Bestand Machine Netwerk Hulp zijn.
Na het installeren van een machine kan het ook:
Bestand Machine Medium Hulp zijn.

Configureren:

Ik, kreeg de volgende foutmelding die betrekking heeft op de aangesloten USB apparaten en het ontbreken van de juiste toegangsrechten hiervoor, krijg jij deze ook dan is dit de oplossing voor het probleem:

Afb. VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding 01.png
VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding-01.png
VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding-01.png (88.22 KiB) 237 keer bekeken
Das nou eens handig zeg, omdat ik nooit geweten heb hoe je de USB apparaten in VirtualBox kon toevoegen wat nu dus blijkt omdat ik geen “vboxusers” group gedefinieerd had.

Daarom maar eerst een nieuwe gebruikers groep aangemaakt te weten: “vboxusers”
Dit doe je door de volgende handleiding op Ask Ubuntu te volgen waarna ook jij een vboxusers group rijker bent en dus je USB apparaten eindelijk ook in Oracle VirtualBox werken. 😀

De beknopte handleiding voor installatie van je USB apparaten:

1) Open een terminalvenster door de toetscombinatie Ctrl-Alt+T

Bladzijde 7

2) geef het volgende commando in door dit te kopiëren en te plakken:

sudo adduser $USER vboxusers

3) Reboot of te wel Start je computer opnieuw op.

4) Open een terminalvenster door de toetscombinatie Ctrl-Alt+T

5) geef het volgende comando in: id

Afb. VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding 02.png
VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding-02.png
VirtualBox Hoofdvenster Foutmelding-02.png (39.59 KiB) 237 keer bekeken
Alwaar de gebruikersgroep “vboxusers” is aangemaakt waardoor de USB apparaten ook daadwerkelijk werken MITS jij deze gebruikersgroep ook aangemaakt hebt via bijvoorbeeld bovenstaande uitleg zoals beschreven op Ask Ubuntu!

Dit was tevens onze eerste configuratie instelling, namelijk het instellen van een gebruikersgroep “vboxusers” zodat onze aangesloten USB apparaten ook werken.

Check of jij de group 130 (vboxusers) hebt en zo niet geef dan het volgende commando in:

sudo usermod -a -G vboxusers gerard

Waar “gerard” jouw inlognaam dient te zijn.

6) Meld je af en opnieuw aan op je systeem ( logout en login ) of start hem wederom opnieuw op.

7) Check opnieuw met het commando: id
Waarbij de uitkomst bij jou ook een nieuwe groep “130(vboxusers)” dient te hebben.

Bladzijde 8

Afb. Windows XP Instellingen USB.png
Windows XP Instellingen USB.png
Windows XP Instellingen USB.png (93.04 KiB) 237 keer bekeken
8) Verwijder daarna indien aanwezig de host-usb-instellingen alle usb-filters (apparaten) onder
“Filter voor USB apparaten” die je hebt ( het venster onder Filter voor USB apparaten dient dus leeg te zijn wat het normaal gesproken al is bij een nieuwe VM Blauwe tekst gedeelte in bovenstaande foto is volledig leeg ).

Gebruik de plus ( + ) om een of meerdere van jouw apparaten toe te voegen door deze aan te klikken waarna ze onder “Filter voor USB apparaten” verschijnen.
Na eventuele driver installatie in jouw VM verschijnt dan vanzelf het USB-apparaat.

Dit was onze eerste configuratie instelling, namelijk het instellen van een gebruikersgroep “vboxusers” zodat onze aangesloten USB apparaten ook werken.

Opmerking:
Het mag hopelijk duidelijk zijn dat dit de Linux oplossing is voor het USB en gebruiksrecht ervan in Oracle VirtualBox.

Heb Jij de Oracle VirtualBox Windows versie dan heb ik helaas geen idee als jij ook deze foutmelding krijgt en of tegen dit probleem aanloopt omdat ik het niet getest heb en geen weet van heb, ook staat dit volledig los van de instel en configuratie mogelijkheden die in elk OS nu eenmaal gelijk dan wel nagenoeg gelijk zullen zijn.

Indien dit niet het geval is verneem ik het graag van jou zodat ik deze tekst hier dan correct kan worden aangepast dan wel verwijderd.

Bladzijde 9

Hierna ga ik beginnen met de handleiding en het gebruik van Oracle VirtualBox met Windows XP 64 als voorbeeld om onze eerste machine aan te maken. Natuurlijk had ik ook kunnen kiezen voor Zorin OS 17.2 Core ipv Windows XP 64 die in principe niemand meer gebruikt en dan hadden jullie gelijk een handleiding gehad hoe je Zorin OS 17.2 Core kan installeren.

Maar van zelf doen leer je absoluut het meeste terwijl je het doet en kom je er niet uit is er altijd wel hulp te verkrijgen. Je hoeft dan ook nooit bang te zijn iets verkeerds te doen want in het ergste geval verwijder je de aangemaakte machine en is alles weer bij het oude met een fris nieuw blanco begin en tweede kans of poging het OS dat jij wil testen of gebruiken binnen Oracle VirtualBox te installeren. Het principe van installeren van een OS blijft namelijk hetzelfde de details ervan wijken natuurlijk af afhankelijk van welk OS jij kiest want Windows XP 64 is geheel iets anders dan Red Hat Enterprise Linux 5 om er maar eens 2 te noemen, met elk hun eigen systeem vereisten.

In de handleiding kom ik vanzelf nogmaals terug op de USB Apparaten toevoegen instellingen terug.

Waarbij we aan het eind zijn van deel 1 de Inleiding, download, installatie en configuratie van Oracle VirtualBox.

Snelkoppeling naar de correcte Forum Locatie:
zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 237 keer bekeken
Bijlage: Oracle VirtualBox deel 01-01-v2 Inleiding.pdf
Oracle VirtualBox deel 01-01-v2 Inleiding.pdf
(1.34 MiB) Nog niet gedownload
Oracle VirtualBox User Manual Engels.pdf
Oracle VirtualBox User Manual Engels.pdf
(5.27 MiB) 1 keer gedownload
Bladzijde 10
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte

Re: Oracle VirtualBox deel 02-01-v1 Tabblad Bestand

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-01-v1 Tabblad Bestand

Deel 02-01-v1

Hoofdvenster overzicht:

De Nederlandse handleiding:

Afb. VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png
VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png (139.66 KiB) 189 keer bekeken
1) De 3 tabbladen Bestand, Machine en Hulp

2) Het Tools Menu
Hieronder komen de VM’s ( Virtual Machines – virtuele machines of computers) te staan die jij aanmaakt in Oracle VirtualBox.

3) De Menubalk
Dit is de menubalk van het openingsscherm en deze past zich aan zodra er een VM ( Virtuele Machine is ) geïnstalleerd.

Bladzijde 1

F1 opent het hulpcentrum en bezoek hun website voor de laatst beschikbare informatie.

02-01 Het Tabblad Bestand:

Afb. VirtualBox Tabblad Bestand.png
Tabblad Bestand.png
Tabblad Bestand.png (153.56 KiB) 189 keer bekeken
Inhoud:

OPM: De bladzijde nummers staan telkens onder aan elke bladzijde in rood weergegeven.

Hoofdvenster overzicht: Bladzijde 1

Het Tabblad bestand: Bladzijde 2

Inhoud: Bladzijde 2, 3

Bestand Voorkeuren Ctrl+G: Bladzijde 4
Bestand Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines: Bladzijde 5
Bestand Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek: Bladzijde 6
Bestand Voorkeuren Invoer: Bladzijde 7
Bestand Voorkeuren Update: Bladzijde 8
Bestand Voorkeuren Taal: Bladzijde 9
Bestand Voorkeuren Beeldscherm: Bladzijde 10
Bestand Voorkeuren Proxy: Bladzijde 11

Bladzijde 2

Bestand Appliance Importeren Ctrl+I: Bladzijde 12
Bestand Appliance Importeren Bron: Bladzijde 12
Bestand Appliance Importeren Instellingen: Bladzijde 13
Bestand Appliance Importeren Locatie: Bladzijde 13
Bestand Appliance Importeren Mac Adres Policy: Bladzijde 14

Bestand Appliance Exporteren Ctrl+E: Bladzijde 15
Bestand Appliance Exporteren Virtuele Machines: Bladzijde 15
Bestand Appliance Exporteren Format Instellingen: Bladzijde 16, 17
Bestand Appliance Exporteren Instellingen Appilance: Bladzijde 18

Bestand Tools : Bladzijde 19
Bestand Tools Extensiepakket Manager Ctrl+T: Bladzijde 20
Bestand Tools Virtual Media Manager Ctrl+D: Bladzijde 21
Bestand Tools Network Manager Ctrl+H: Bladzijde 22
Bestand Tools Network Manager Host only netwerken: Bladzijde 22
Bestand Tools Network Manager NAT netwerken: Bladzijde 22
Bestand Tools Network Manager Cloud netwerken: Bladzijde 22
Bestand Tools Cloud Profile Manager Ctrl+P: Bladzijde 23
Bestand Tools VM Activiteiten overzicht: Bladzijde 24

Bestand Controleren Op Updates: Bladzijde 24

Bestand Alle Waarschuwingen Resetten: Bladzijde 24

Bestand Afsluiten Ctrl+Q: Bladzijde 24

Bijlage: Bladzijde 25
Bladzijde 3

Bestand Voorkeuren Ctrl+G:

Afb. Bestand Voorkeuren.png
Bestand Voorkeuren.png
Bestand Voorkeuren.png (101.16 KiB) 189 keer bekeken
Opent het menu voorkeuren.

Hier heb je de keuze ( Links Boven ) om voor Basis of Expert instellingen te kiezen waarbij ze dan ook Basis ( kort & krachtig ) of Expert ( heel uitgebreid ) zijn.
De Basis instelling zal voor de meeste gebruikers voldoen maar ik behandel de Expert instellingen.

Bladzijde 4

Bestand Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines:

Afb. Bestand Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png
Bestand Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png
Bestand Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png (62.73 KiB) 189 keer bekeken
Hier kan je door op het pijltje omlaag ▼ te klikken kiezen voor de opslag locatie van je VirtualBox VMs map. ( In deze map staan al jouw Virtual machines )

Met de mogelijkheden:

Standaard locatie:
/home/jouw naam/VirtualBox Vms

Andere:
Opent jouw verkenner om een andere opslag locatie te kiezen.

Reset:
Om de opslag locatie instellingen te resetten.

Bladzijde 5

Bestand Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek:

Afb. Bestand Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png
Bestand Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png
Bestand Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png (61.79 KiB) 189 keer bekeken
Met de mogelijkheden:

Standaard locatie:
/home/jouw naam/.config/VirtualBox/VBoxAuth

Andere:

Reset:

Wat is de VRDP Authenticatiebibliotheek?

VRDP ( Virtual Remote DisPlay - Virtuele op afstand bestuurbare display ).

Oracle VM VirtualBox kan virtuele machines op afstand weergeven.
Dit betekent dat een virtuele machine op één computer kan worden uitgevoerd, ook al wordt de machine op een tweede computer weergegeven.
Bovendien wordt de machine vanaf die computer bestuurd, alsof de virtuele machine op die tweede computer wordt uitgevoerd.

Bladzijde 6

Bestand Voorkeuren Invoer:

Je krijgt bij invoer de mogelijkheid om zelf invoer shortcuts te maken of om bestaande invoer shortcuts te wijzigen van zowel de VirtualBox Manager als ook de Virtuele Machine zelf.

Afb. Bestand Voorkeuren Invoer.png
Bestand Voorkeuren Invoer.png
Bestand Voorkeuren Invoer.png (61.26 KiB) 189 keer bekeken
Met de mogelijkheden:

VirtualBox Manager:
Om zelf je toetsenbord snelkoppelingen te maken om je VirtualBox te managen.
Klik op [Nieuw] om zelf een nieuwe snelkoppeling te maken of gebruik een van de standaard onderliggende snelkoppelingen om deze te bewerken.
Door deze een naam te geven en bijbehorende shortcut.
De ⟲ in het shortcut venster Reset de shortcut naar default.
De gum in het shortcut venster maakt de shortcut Leeg.
Let Wel Op dat je geen snelkoppeling maakt die al in gebruik is!

of

Virtuele Machine:
Om zelf je toetsenbord snelkoppelingen te beheren om je Virtuele Machine te managen.
Gebruik een van de standaard snelkoppelingen om deze te bewerken.
Door deze een bijbehorende shortcut te geven of deze te wijzigen.

Bladzijde 7

Extra mogelijkheden:
Indien aangevinkt ꪚ om Automatisch het toetsenbord afvangen Alt+A te selecteren.

Bestand Voorkeuren Update:

Afb. Bestand Voorkeuren Update.png
Bestand Voorkeuren Update.png
Bestand Voorkeuren Update.png (63.61 KiB) 189 keer bekeken
Met de mogelijkheden indien aangevinkt om ꪜ om deze met de volgende getoonde instellingen te Controleren op updates voor zowel stabiele releases versies of Alle Nieuwe releases dan wel alle nieuwe en Pre release versies.

Bladzijde 8

Bestand Voorkeuren Taal:

Afb Bestand Voorkeuren Taal.png
Bestand Voorkeuren Taal.png
Bestand Voorkeuren Taal.png (45.16 KiB) 189 keer bekeken
Met de Standaard systeem taal of de door jouw uit het drop down menu te kiezen taal.

Bladzijde 9

Bestand Voorkeuren Beeldscherm:

Afb. Bestand Voorkeuren Beeldscherm.png
Bestand Voorkeuren Beeldscherm.png
Bestand Voorkeuren Beeldscherm.png (61.9 KiB) 189 keer bekeken
Met de keuze mogelijkheden:

Maximale grootte gastbeeldscherm:
Standaard op Automatisch of met een klik op het pijltje omlaag ▼ de keuzes Geen of Hint.

Waarbij je bij de keuze Hint de mogelijkheid krijgt zelf de breedte en hoogte aan te passen van het gastbeeldscherm.

Schaalfactor:
Met de keuzes Alle monitoren, Monitor 1 of Monitor 2 en het percentage vergroting wat met de schuif instelbaar is.

Het aantal monitoren is natuurlijk afhankelijk van hoeveel monitoren jij hebt!

Lettertype Schaling:
Wat met de schuif tussen 40% en 200% instelbaar is.

Extra mogelijkheden:
Indien aangevinkt ꪜ Laat venster onder muis omhoogkomen.
Laat het de muis ook boven het venster omhoog komen.

Indien aangevinkt ꪜ Uitschakelen Screensaver Host.
Schakelt het de screensaver van de Host uit.

Bladzijde 10

Bestand Voorkeuren Proxy:

Afb. Bestand Voorkeuren Proxy.png
Bestand Voorkeuren Proxy.png
Bestand Voorkeuren Proxy.png (60.06 KiB) 189 keer bekeken
Met de keuzemogelijkheden:

Indien aangevinkt ꪜ ( Standaard ) Autodetectie hostproxy-instellingen

of indien aangevinkt ꪜDirecte internetverbinding

Wat is een directe internetverbinding?
Een directe verbinding is een type internetverbinding waarbij een apparaat rechtstreeks communiceert met een server of een ander apparaat, zonder tussenkomst van een tussenpersoon , zoals een proxyserver of VPN.

of indien aangevinkt ꪜ Handmatige Proxyconfiguratie
Om het URL: adres van je eigen proxyserver te gebruiken indien voorhanden natuurlijk.

Wat zijn proxyinstellingen?
Met de Proxyinstellingen voor netwerk kunt u verbinding maken met internet terwijl u taken uitvoert, zoals het activeren van de service of het openen van ondersteuningsopties.

Is een proxy nodig?
Wanneer je geen proxy server gebruikt is jouw IP adres zichtbaar en kunnen mensen er achter komen welke websites jij graag bezoekt. De proxy server verzamelt in plaats daarvan de data voor

Bladzijde 11

jou om een website te bezoeken, het IP adres van de proxy server is daardoor het enige zichtbare IP adres.

Bestand Appliance Importeren Ctrl+I:

Afb. Bestand Appliance Importeren.png
Bestand Appliance Importeren.png
Bestand Appliance Importeren.png (58.96 KiB) 180 keer bekeken
Bestand Appliance Importeren Bron:

Opent het submenu Importeer Virtual Appliance Om een VM ( Virtuele Machine ) te importeren door deze rechtstreeks onder Bron: in te voeren in het tekstveld bij Bestand: of erheen te bladeren in je verkenner door op het map symbool te klikken.

Bladzijde 12

Bestand Appliance Importeren Instellingen:

Afb. Bestand Importeren Instellingen Locatie.png
Bestand Appliance Importeren Instellingen Locatie.png
Bestand Appliance Importeren Instellingen Locatie.png (73.62 KiB) 189 keer bekeken
Bestand Appliance Importeren Locatie:

Je kan hier de standaard locatie /home/[jouw naam]/VirtualBox VMs gebruiken of door op het map symbool Andere met je verkenner naar een andere locatie te bladeren om deze te kiezen.
Dan wel met Reset de Locatie te Resetten.

Bladzijde 13

Bestand Appliance Importeren Mac Adres Policy:

Afb. Bestand Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png
Bestand Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png
Bestand Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png (75.08 KiB) 189 keer bekeken
Met de voor zich sprekende keuzes:

Alle MAC-adressen van netwerkadapter meenemen.
Enkel MAC-Adresssen van NAT-netwerkadapter meenemen.
Genereren nieuwe MAC-adressen voor alle netwerkadapters.

Bestand Appliance Importeren Additionele Opties:

Standaard aangevinkt ꪜ Importeren harde schijven als VDI om deze als zodanig als standaard bestand te importeren.

Bladzijde 14

Bestand Appliance Exporteren Ctrl+E:

Afb. Bestand Appliance Exporteren Virtuele Machines.png
Bestand  Appliance Exporteren Virtuele Machines.png
Bestand Appliance Exporteren Virtuele Machines.png (66.25 KiB) 189 keer bekeken
Bestand Appliance Exporteren Virtuele Machines:
Opent het submenu Exporteer Virtual Appliance Om onder Virtuele Machines je te exporteren machine te kiezen waar in dit voorbeeld Windows XP en Zorin OS 17.2 als mijn Virtuele Machines staan.

Bladzijde 15

Bestand Appliance Exporteren Format Instellingen:

Afb. Bestand Appliance Exporteren Format Instellingen.png
Bestand Appliance Exporteren Format Instellingen.png
Bestand Appliance Exporteren Format Instellingen.png (84.36 KiB) 189 keer bekeken

Formaat:
Standaard is de Open Virtualization Format 1.0 maar door op het pijltje omlaag ▼ te klikken kan je ook voor 0.9 of 2.0 kiezen.

Wat is het Open Virtualization Format?
OVF 0.9 is een ouder formaat met minder ondersteuningsopties. OVF 1.0 is een standaard verpakkingsformaat voor VM's. OVF 1.0 is breed aangenomen om aan deze behoefte te voldoen en is nu een internationale standaard (aangenomen door ISO/IEC in 2011). OVF 2.0 heeft een verbeterde set mogelijkheden voor het verpakken van VM's.

Bestand:
/home/gerard/Documenten/Windows XP.ova is de opslag locatie bij mij voor het Windows XP.ova bestand en met een klik op het Map Symbool opent jouw verkenner om een andere locatie te kiezen.

Mac adres Policy:

Alle MAC-adressen van netwerkadapter schrappen.

Bladzijde 16

Enkel MAC-Adressen van NAT-netwerkadapter meenemen.
Alle MAC-adressen van netwerkadapters meenemen.
Extra:

Standaard aangevinkt ꪜ Schrijven manifestbestand.

Wat is een MANIFEST-bestand?
Een manifestbestand is een bestand dat informatie bevat over een softwareapplicatie of -pakket. Het bestand heeft doorgaans de bestandsextensie .manifest. Het manifestbestand biedt informatie over de bestanden die in het pakket zijn opgenomen, hun versienummers en eventuele afhankelijkheden die het pakket heeft met andere softwarecomponenten.

Manifestbestanden worden vaak gebruikt op het Windows-platform om ervoor te zorgen dat softwaretoepassingen correct worden geïnstalleerd en geconfigureerd. Ze kunnen worden gebruikt om zaken te specificeren zoals welke versies van gedeelde bibliotheken moeten worden gebruikt, welke configuratiebestanden moeten worden opgenomen en welke registersleutels tijdens de installatie moeten worden gewijzigd.

Naast Windows kunnen manifestbestanden ook in andere contexten worden gebruikt, zoals voor webapplicaties of Android-applicaties. Het specifieke formaat en de inhoud van een manifestbestand zijn afhankelijk van het platform en de applicatie die wordt verpakt.

Zie ook: Oracle Help Centre

Meenemen ISO image bestanden indien aangevinkt ꪜ
Deze instelling refereert naar het werken vanuit en met een ISO bestand in Oracle VirtualBox en indien aangevinkt wordt het ISO bestand dan ook meegenomen bij het Exporteren van je VM.

Bladzijde 17

Bestand Appliance Exporteren Instellingen Appilance:

Afb. Bestand Appliance Exporteren Instellingen Appilance.png

Met de mogelijkheden om met een dubbelklik op: Product, Product-URL, Leverancier, Leveranciers-URL, Versie, Beschrijving of Licentie deze aan te passen voor jouw VM waar in dit voorbeeld het de Windows XP VM van mij is.

Bladzijde 18

Bestand Tools:
Opent het submenu Tools zodra je Tools met je muis aanwijst.

Afb. Bestand Tools Submenu Tools.png
Bestand Tools Submenu Tools.png
Bestand Tools Submenu Tools.png (234.66 KiB) 189 keer bekeken

Met:

Bestand Tools Extensionpakket Manager Qtrl+T:

Bestand Tools Virtualmedia Manager Qtrl+D:

Bestand Tools Network Manager Qtrl+H:

Bestand Tools Cloud Profile Manager Qtrl+P:

Bestand Tools VM Activiteitenoverzicht:

Bladzijde 19

Bestand Tools Extensiepakket Manager Ctrl+T:

Afb. Bestand Tools Extensiepakket Manager.png
Bestand Tools Extensiepakket Manager.png
Bestand Tools Extensiepakket Manager.png (32.65 KiB) 189 keer bekeken
Om Oracle VirtualBox Extensies te installeren Via de + of te de-installeren via het X.

Denk aan *.VDI, *.VMDK, *.VHD, *.HDD, *.QED en *.QCOW bestanden.

Bladzijde 20

Bestand Tools Virtual Media Manager Ctrl+D:

Om je Virtual Machines te beheren.

Afb Bestand Tools Virtual Media Manager.png
Bestand Tools Virtual Media manager.png
Bestand Tools Virtual Media manager.png (62.87 KiB) 189 keer bekeken
Hier staan dan ook mijn 2 virtuele machines te weten Windows XP 64 en Zorin OS 17.2 de Core versie hiervan.

Opmerking:
Tevens wordt nu het tabblad Medium zichtbaar in de tabbladbalk.

Bladzijde 21

Bestand Tools Network Manager Ctrl+H:

Om op een uitgebreide manier je Netwerk(en) te beheren.

Afb. Bestand Tools Netwerk Manager.png
Bestand Tools Netwerk Manager.png
Bestand Tools Netwerk Manager.png (42.39 KiB) 189 keer bekeken
De benaming spreekt voor zich: Met Aanmaken maak je een Netwerk aan en met Verwijderen verwijder je dit weer een klik op Eigenschappen geef je deze vervolgens weer.

Bestand Tools Network Manager Host only netwerken:
Dit zijn de te configureren netwerk(en) die op de Host ( Gastheer ) zichtbaar zijn.

Bestand Tools Network Manager NAT netwerken:
Network Adress Translating of Netwerk Adres Vertaling dient ervoor om een andere IP nummers toe te kennen aan je apparaat binnen je netwerk het vertaald als het waren je bestaande IP adres naar een ander IP adres.

Bestand Tools Network Manager Cloud netwerken:
Hier kan je de toegang tot je Online ( in the Cloud ) netwerk(en) opgeven.
Denk aan Google Drive of One Drive van Microsoft.

Bladzijde 22

Bestand Tools Cloud Profile Manager Ctrl+P:

Om je Oracle Cloud profile te beheren.

Afb. Bestand Tools Cloud Profile Manager.png
Bestand Tools Cloud Profile Manager.png
Bestand Tools Cloud Profile Manager.png (41.17 KiB) 189 keer bekeken
Heb jij een Cloud abonnement bij Oracle afgesloten dan kan je dit hier toevoegen en configureren / beheren.

Bladzijde 23

Bestand Tools VM Activiteiten Overzicht:

Afb. Bestand Tools VM Activiteiten Overzicht.png
Bestand Tools VM Activiteiten Overzicht.png
Bestand Tools VM Activiteiten Overzicht.png (65.92 KiB) 189 keer bekeken
Met de keuze voor Kolommen of VM-Activiteiten

Host CPU Load:
Geeft de processor snelheid weer en de belasting ervan.

Host RAM-gebruik:
Geeft het geheugen gebruik weer.

Host Bestandssysteem:
Geeft het schijf gebruik weer.

Controleren Op Updates:
Controleert of er updates beschikbaar zijn.

Alle Waarschuwingen Resetten:
Reset de Waarschuwing meldingen.

Afsluiten Ctrl+Q:
Sluit Oracle VirtualBox netjes af.

Waarbij we aan het einde zijn van deel 02-01 het tabblad Bestand.

Bladzijde 24

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 188 keer bekeken
Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-01-v1 Tabblad Bestand.pdf Bladzijde 25
De-Witte

Oracle VirtualBox deel 02-02-v1 Tabblad Machine

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-02-v1 Tabblad Machine

Deel 02-02-v1

Hoofdvenster overzicht:

Afb. VirtualBox Uitleg.png
VirtualBox Uitleg.png
VirtualBox Uitleg.png (139.76 KiB) 141 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

02-02 Het Tabblad Machine:

Afb. Tabblad - Machine.png
Tabblad Machine.png
Tabblad Machine.png (192.2 KiB) 141 keer bekeken

Opmerking:
Afhankelijk of jij reeds een VM ( Virtuele Machine ) geïnstalleerd hebt of niet bevat het tabblad Machine al dan niet de extra items vanaf Instellingen enz, bij het blanco VirtualBox programma heb je dan ook alleen maar de mogelijkheden: Nieuw en Toevoegen.

Inhoud:

Het Tabblad Machine: Bladzijde 2

Inhoud: Bladzijde 2, 3, 4

Machine Nieuw Ctrl+N: Bladzijde 5
Machine Nieuw Installatie zonder toezicht: Bladzijde 6
Machine Nieuw Hardware: Bladzijde 7
Machine Nieuw Harde schijf: Bladzijde 8, 9, 10

Bladzijde 2

Machine Toevoegen Ctrl+A: Bladzijde 10

Machine Instellingen Ctrl+S: Bladzijde 10

Machine Klonen Ctrl+O: Bladzijde 11, 12

Machine Verplaatsen: Bladzijde 12

Exporteren naar OCI: Bladzijde 12

Machine Verwijderen: Bladzijde 12

Machine Naar groep verplaatsen ► Nieuw: Bladzijde 13

Machine Starten: Bladzijde 14
Machine Starten Normale start: Bladzijde 14
Machine Starten Headless start: Bladzijde 14
Machine Starten Detachable start: Bladzijde 15

Machine Pauzeren: Bladzijde 15

Machine Resetten: Bladzijde 15

Machine Stop: Bladzijde 15

Machine Tools: Bladzijde 15

Machine Tools Details: Bladzijde 16

Machine Tools Snapshots: Bladzijde 17

Machine Tools Logs Ctrl+L: Bladzijde 18
Machine Tools Logs Opslaan Ctrl+Shift+S: Bladzijde 19
Machine Tools Logs Zoek Ctrl+Shift+F: Bladzijde 20
Machine Tools Logs Filter Ctrl+Shift+T: Bladzijde 21
Machine Tools Logs Bladwijzer Ctrl+Shift+D: Bladzijde 22
Machine Tools Logs Voorkeuren Ctrl+Shift+P: Bladzijde 23
Machine Tools Logs Afkoppelen: Bladzijde 23
Machine Tools Logs Verversen Ctrl+Shift+R: Bladzijde 23
Machine Tools Logs Herladen: Bladzijde 23

Machine Tools Activiteit: Bladzijde 24
Machine Tools Activiteit Exporteren: Bladzijde 25
Machine Tools Activiteit Activiteitenoverzicht: Bladzijde 26
Machine Tools Activiteit Voorkeuren: Bladzijde 27

Machine Tools Bestandsmanager: Bladzijde 28
Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren: Bladzijde 29
Machine Tools Bestandsmanager Operaties: Bladzijde 30

Bladzijde 3

Machine Tools Bestandsmanager Log: Bladzijde 31

Machine Tools Activiteit Bestandsmanager Host ►: Bladzijde 31

Machine Tools Activiteit Bestandsmanager Gast ►: Bladzijde 31

Machine opgeslagen staat verwerpen: Bladzijde 31

Machine Verversen: Bladzijde 31

Machine Tonen in Bestandsmanager: Bladzijde 31

Machine Snelkoppeling op bureaublad maken: Bladzijde 31

Machine Sorteren: Bladzijde 32

Machine Zoeken Ctrl+F: Bladzijde 32

Bijlage: Bladzijde 32

Bladzijde 4

Machine Nieuw Ctrl+N:
Om een nieuwe machine aan te maken.

Dit opent het submenu Nieuwe Machine Aanmaken:

Afb. Machine Nieuw Naam en Besturingssysteem.png
Machine Nieuw Naam en Besturingssysteem.png
Machine Nieuw Naam en Besturingssysteem.png (101.54 KiB) 141 keer bekeken
Naam:
Hier vul jij de naam in die je jouw machine wil geven, bijvoorbeeld: Linux Mint 22 of Windows 11.

Map:
De standaard opslaglocatie van je VM of met een klik op het map symbool opent jouw verkenner om deze te wijzigen.

ISO Image:
Hier selecteer je de ISO image die jij wil gebruiken om deze te installeren in je VM.

Editie:
Dit is een inactief veld wat je niet kan wijzigen.

Type:
Het type van je Besturingssysteem met een klik op het pijltje omlaag ▼ de keuzes:
Microsoft Windows, Linux, Solaris, BSD IBM OS/2, MAC OS X en Andere.

Subtype:

Versie:
Hier kan je de betreffende versie kiezen met een klik op het pijltje omlaag ▼ als deze niet klopt.

Bladzijde 5

Indien aangevinkt ꪜ Overslaan installatie zonder toezicht.
Opmerking:
Bij een installatie van Windows 11 kan ik “Overslaan installatie zonder toezicht” niet aanvinken en bij Windows 7 wel.

Machine Nieuw Installatie zonder toezicht:

Afb. Machine Nieuw Installatie zonder toezicht.png
Machine Nieuw Installatie zonder toezicht.png
Machine Nieuw Installatie zonder toezicht.png (105.39 KiB) 141 keer bekeken

We zien hier de diverse instelmogelijkheden die helaas niet blijken te werken of te wel aanpasbaar blijken te zijn.

Opmerking:
Bij een installatie van Windows 11 of Windows 7 kan ik helaas niks aanpassen.

Bladzijde 6

Machine Nieuw Hardware:

Afb. Machine Nieuw Hardware.png
Machine Nieuw Hardware.png
Machine Nieuw Hardware.png (89.38 KiB) 141 keer bekeken

Met de instellingen:

Basisgeheugen:
Uitgaande van een fictieve Windows 11 installatie stel ik 8.192MB of te wel 8GB beschikbaar.

Processoren:
4 Processor kernen stel ik beschikbaar voor deze fictieve Virtuele Windows 11 Machine

Indien aangevinkt ꪜ Zet EFI ( alleen voor speciale besturingssystemen ) aan.

Is UEFI hetzelfde als EFI?

EFI (Extensible Firmware Interface) is de systeem partitie van de UEFI Firmware.

De EFI ( Extensible Firmware Interface ) Systeempartitie of ESP is een partitie op een gegevensopslagapparaat ( meestal een harde schijf of solid-state drive ) die wordt gebruikt door computers met de Unified Extensible Firmware Interface ( UEFI ).

Kortom indien aangevinkt krijg je UEFI ondersteuning in de vorm van een EFI partitie.

Bladzijde 7

Machine Nieuw Harde schijf:

Afb. Machine Nieuw Harde schijf.png
Machine Nieuw Harde schijf.png
Machine Nieuw Harde schijf.png (118.79 KiB) 141 keer bekeken

Met de instellingen:

Nieuwe virtuele harde schijf aanmaken:
Je hebt de mogelijkheid met de schuif ( 1 ) de grootte te kiezen of deze rechtstreeks in te voeren in tekstvak ( 2 ) dan wel om via het Map Symbool ( 3) d.m.v. jouw verkenner de schijf die jij wil gebruiken te kiezen ( erg handig als je al een *.VDI bestand op een andere schijf hebt staan bijvoorbeeld ).

Harde schijf bestandstype en variant:
Standaard staat dit op VDI ingesteld maar met een klik op het pijltje omlaag ▼geeft het de volgende keuze mogelijkheden.

Afb. Machine - Nieuw – Harde schijf – Bestandformaat.png
Machine Nieuw Harde schijf Bestandformaat.png
Machine Nieuw Harde schijf Bestandformaat.png (17.75 KiB) 141 keer bekeken
VDI:
Wat is VDI?

Wat is VDI (Virtual Desktop Infrastructure)? | Microsoft Azure

Bladzijde 8

Virtual Desktop Infrastructure, vaak afgekort tot VDI, is een IT-infrastructuur waarmee je vanaf vrijwel elk apparaat (zoals je pc, smartphone of tablet) toegang hebt tot bedrijfscomputersystemen, waardoor je bedrijf je geen fysieke computer hoeft te leveren en te beheren, herstellen en vervangen.

VHD:
Wat is VHD?

VHD (Virtual Hard Disk) is een bestandsindeling die door Microsoft Virtual PC wordt gebruikt om een ​​virtuele harde schijf (HDD) weer te geven. Een VHD-bestand heeft dezelfde inhoud als een geformatteerde fysieke harde schijf, inclusief een opstartrecord, schijfpartities, bestandssystemen, bestanden en mappen.

VMDK:
Wat is VMDK?

VMware Virtual Machine Disk (VMDK) is een formaatspecificatie voor virtuele machine (VM) schijfimagebestanden ook wel container genoemd. Een bestand met een *.VMDK bestandsextensie is in wezen een complete en onafhankelijke virtuele machine.

HDD
Wat is een HDD Parallel Harde schijf?

Parallels Hard disk is een type harde schijf dat doorgaans wordt gemaakt door een stuk software genaamd Parallels. Parallels (voor desktop) is, in een notendop, hetzelfde type product als Virtualbox. Het is een VM voor het uitvoeren van een MS Windows-gast op een Mac-host. Parallels-hard disk is alleen toepasbaar als u deze wilt kunnen gebruiken op een Mac-host en een vorm van de Parallels-software wilt gebruiken. Als dit klinkt als wat u nodig hebt ... Doe meer onderzoek naar de specifieke vereisten voor de combinatie van Guest OS/Host OS/Parallels-software.

Met speciale dank aan gmieuw want ik had werkelijk geen idee wat het inhield.

QCOW:
Wat zijn Qcow bestanden?

QCOW is een bestandsformaat voor schijfkopiebestanden dat wordt gebruikt door QEMU, een gehoste virtuele machinemonitor . Het staat voor "QEMU Copy On Write" en gebruikt een schijfopslagoptimalisatiestrategie die de toewijzing van opslag uitstelt totdat deze daadwerkelijk nodig is.

QED:
Het QED-formaat is ontworpen om de prestaties van het QEMU Copy On Write Version 2 (.QCOW2)-formaat te verbeteren, dat het QEMU Copy On Write (.QCOW)-formaat verving. De ontwikkeling van het formaat stopte echter en QEMU keerde terug naar het QCOW2-formaat.

Indien aangevinkt ꪜ Pre alloceren volledige grootte.
Hiermee wordt de benodigde harde schijf ruimte reeds beschikbaar gesteld of gereserveerd.

Indien aangevinkt ꪜ Splitsen in 2GB delen.
Indien gebruik gemaakt wordt van een FAT 16 bestandssysteem of OS dan is 2 GB de maximale grootte die de hardeschijf mag hebben voor dit OS.

Bladzijde 9

Bestaande virtuele harde schijf gebruiken:
Indien aangevinkt ꪜ Wat alleen kan als je minstens al 1 VM gemaakt heb om deze ruimte dan ook te gebruiken voor je nieuwe VM, wat natuurlijk niet aan te bevelen is tenzij jij een reeds gebruikte ruimte toewijst door met het Map Symbool een andere VM locatie te kiezen.
Geen virtuele harde schijf toevoegen:
Indien aangevinkt ꪜ
Dan wordt er geen virtuele ruimte beschikbaar gemaakt maar kun je kiezen om een fysieke harde schijf te gebruiken
Omdat dit nogal moeilijke kost is die ik zelf ook niet beheer verwijs ik je graag door naar:
Geen virtuele harde schijf maar een fysieke hardeschijf gebruiken.

Machine Toevoegen Ctrl+A:
opent de map VirtualBox VMs in jouw verkenner om een VirtualBox VM te selecteren en deze hierdoor toe te voegen aan jouw machines. Handig als jij bijvoorbeeld back-ups van andere machines wil toevoegen aan jouw machines.

Machine Instellingen Ctrl+S:

Afb. Machine – Instellingen.png
Machine Instellingen.png
Machine Instellingen.png (79.28 KiB) 139 keer bekeken
Opent het menu Instellingen in dit geval van de Windows XP machine waar ik dus alle instellingen van deze machine kan aanpassen of wijzigen.

Bladzijde 10

Machine Klonen Ctrl+O:

Afb. Machine Klonen.png
Machine Klonen.png
Machine Klonen.png (117.62 KiB) 141 keer bekeken
Met de volgende instellingen:

Naam:
De naam die jij wil toekennen aan deze kloon.

Pad:
De locatie die jij wil toekennen aan deze kloon.

Kloontype:
Indien aangevinkt ꪜ Volle kloon.
Indien aangevinkt ꪜ Gekoppelde kloon.

Wat is het verschil tussen een Volle en Gekoppelde kloon?
Een volle kloon is een exacte kopie van de geselecteerde VM onder een andere naam.
Een gekoppelde kloon maakt gebruik van de snapshot techniek, maar zorgt er wel voor dat deze snapshot vanuit het hoofdscherm van VirtualBox beschikbaar is als een 'normale' VM.

Snapshots:
Indien aangevinkt ꪜ Huidige staat van de machine.
Kloont het de huidige staat van de machine.

Bladzijde 11

Indien aangevinkt ꪜ Alles.
Kloont het de gehele Virtuele Machine.

Zie ook:

Wat is het verschil tussen een Volle en Gekoppelde kloon?

Additionele opties:

Mac adress policy:
Met de onderliggende keuzes zoals afgebeeld

Indien aangevinkt ꪜ Schijfnamen behouden.
Voor het al dan niet behouden van de schijfnaam.

Indien aangevinkt ꪜ Behouden hardware-UUIDs
Voor het al dan niet behouden van de hardware UUIDs

Wat is een UUID?
Een Universele Unieke Identifier (UUID) is een 128-bits nummer dat wordt gebruikt om elke virtuele machine uniek te identificeren. Het wordt opgeslagen in de SMBIOS-systeeminformatiedescriptor. Het kan worden benaderd door standaard SMBIOS-scansoftware en worden gebruikt voor systeembeheer op dezelfde manier als u de UUID van een fysieke computer gebruikt

Machine Verplaatsen:
Opent jouw verkenner in de VirtualBox VMs map om een bestaande VM te selecteren en te verplaatsen naar een ander locatie.

Exporteren naar OCI:
Exporteer VM van VirtualBox naar OCI - Export VM from VirtualBox to OCI - part 1
Converteer een gebruikersimage als VMDK indien nodig.
Upload de image naar Oracle Cloud Infrastructure Object Storage.
Importeer de geüploade image, dit betekent een aangepaste imagecreatie.
Start een nieuwe instance met de aangepaste image en gebruikersinstellingen.

Als ik het goed begrijp?
Indien jij beschikt over een cloud Abbo bij Oracle dan kan jij een VM uploaden eventueel als VMDK geconverteerd bestand om deze later weer te kunnen importeren als een nieuwe VM met de aangepaste image en gebruikersinstellingen.

Helaas is deze instelling inactief en heb daarom dan ook geen idee wat het precies inhoud.

Machine Verwijderen:

Om een geselecteerde VM te verwijderen.

Bladzijde 12

Machine Naar groep verplaatsen ► Nieuw:

Afb. Machine Naar groep verplaatsen Nieuw.png
Machine Naar groep verplaatsen Nieuw.png
Machine Naar groep verplaatsen Nieuw.png (25.7 KiB) 141 keer bekeken
Creëert bij een geselecteerde machine onder het Tools menu waar jouw VMs gerangschikt worden een Nieuwe groep.

Afb. Machine Nieuwe groep verplaatsen.png
Machine Nieuwe groep verplaatsen.png
Machine Nieuwe groep verplaatsen.png (135.82 KiB) 141 keer bekeken
Bladzijde 13

Machine Starten:
Afb. Machine Starten.png
Machine Starten.png
Machine Starten.png (444.6 KiB) 141 keer bekeken
Met de keuzes:

Normale start:
Om de VM normaal op te starten.

Headless start:

Wat is een Headless start in Virtual Box?

Wat is een Detachable start in Virtual Box?

Normale: is een normaal VM-venster met volledige 3D-mogelijkheden (als 3D-versnelling, de juiste gasttoevoegingen en een compatibel besturingssysteem worden gebruikt).

Detachable en Headless zijn twee kanten van dezelfde medaille. 3D-versnelling is niet beschikbaar, zelfs niet als het is ingeschakeld in de instellingen van de VM.

Headless: is echt "Monitorloos". De VM start met een draaiend grafisch systeem, maar zonder dat er een venster wordt weergegeven, alsof de monitor van de VM is uitgeschakeld en achter het bureau is geplaatst, zodat u deze niet kunt zien. Het VM-besturingssysteem berekent nog steeds een GUI. U kunt op afstand verbinding maken met de VM met native remote-protocollen of Virtualbox

Bladzijde 14

RDP/VNC en de GUI zien die klaar is om te gaan en wordt uitgevoerd in de externe client. Maar u ziet geen VM-venster. Om het venster weer te geven, klikt u op Weergeven in de Virtualbox Manager, nu hebt u een Detachable VM. Om het venster weer te verbergen, gaat u naar het menu Machine van de VM en kiest u "Detach GUI", nu bent u terug bij Headless.
Wissel indien nodig heen en weer.

Detachable start alleen de "Headless" VM met de monitor die wordt weergegeven als een VM-venster in plaats van verborgen.
Wissel het venster naar behoefte aan en uit, met dezelfde methoden als "Headless".

Machine Pauzeren:
Om de geselecteerde machine te pauzeren.

Machine Resetten:
Om de geselecteerde machine te resetten.

Machine Stop:
Om de geselecteerde machine te stoppen.

Machine Tools:

Afb. Machine Tools.png
Machine Tools.png
Machine Tools.png (372.13 KiB) 141 keer bekeken

Bladzijde 15

Machine Tools Details:

Machine Tools Snapshots:

Machine Tools Logs Ctrl+L:

Machine Tools Activiteit:

Machine Tools Bestandsmanager:

Machine Tools Details:

Afb. Machine Tools Details.png
Machine Tools Details.png
Machine Tools Details.png (130.6 KiB) 141 keer bekeken
Details toont het hoofdscherm van de Windows XP machine.

Bladzijde 16

Machine Tools Snapshots:

Afb. Machine Tools Snapshot.png
Machine Tools Snapshots.png
Machine Tools Snapshots.png (83.93 KiB) 141 keer bekeken
Extra Tabblad Snapshot:
Met de keuzes:

Nemen Ctrl+Shift+T:
Om een snapshot te nemen.

Verwijderen Ctrl+Shift+D:
Om een geselecteerd snapshot te verwijderen.

Terugzetten Ctrl+Shift+R:
Om een geselecteerd snapshot terug te zetten.

Eigenschappen Ctrl+Shift+P:
Om van een geselecteerd snapshot de eigenschappen op te vragen.

Kloon Ctrl+Shift+C:
Om een geselecteerd snapshot te Klonen.
Afb. Machine Tools Snapshots.png

Met als enige snapshot de huidige staat van de Windows XP machine die op “Stand By” staat.

Bladzijde 17

Machine Tools Logs Ctrl+L:

Afb. Machine Tools Logs.png
Machine Tools Logs.png
Machine Tools Logs.png (248.1 KiB) 141 keer bekeken
Toont het log bestand van de Windows XP machine en tevens het tabblad Logs met:

Bladzijde 18

Machine Tools Logs Opslaan Ctrl+Shift+S:

Afb. Machine Logs Opslaan.png
Machine Tools Logs Opslaan.png
Machine Tools Logs Opslaan.png (148.16 KiB) 141 keer bekeken
Opent het submenu opslaan om het log bestand eventueel hernoemd op te slaan.

Bladzijde 19

Machine Tools Logs Zoek Ctrl+Shift+F:

Afb. Machine Logs Zoeken
Machine Tools Logs Zoeken.png
Machine Tools Logs Zoeken.png (178.86 KiB) 141 keer bekeken
.png

Opent het submenu zoeken met de getoonde Zoeken en indien aangevinkt ꪜ de mogelijkheden:

Zoekvak:
Om rechtstreeks een te zoeken opdracht in te geven

Hoofdletter gevoelig:
indien aangevinkt ꪜ Houd het rekening met hoofdletters in het opgegeven zoek opdracht.

Moet aan hele woord voldoen:
indien aangevinkt ꪜ Moet de zoekopdracht aan het gehele woord voldoen.

Highlite alle:
Highlite alle aan de opdracht overeengekomen zoekwoorden.

Bladzijde 20

Machine Tools Logs Filter Ctrl+Shift+T:

Afb. Machine Tools Logs Filter.png
Machine Tools Logs Filter.png
Machine Tools Logs Filter.png (236.14 KiB) 141 keer bekeken
Met de keuze ( Or = of ) of ( And = en ).

En de mogelijkheid een filter toe te voegen ( eerste alinea + ).
dan wel een filter te verwijderen ( tweede alinea X ).

Bladzijde 21

Machine Tools Logs Bladwijzer Ctrl+Shift+D:

Afb. Machine Tools Logs Bladwijzer.png
Machine Tools Logs Bladwijzer.png
Machine Tools Logs Bladwijzer.png (229.65 KiB) 141 keer bekeken
Bladzijde 22

Machine Tools Logs Voorkeuren Ctrl+Shift+P:

Afb. Machine Tools Logs Voorkeuren.png
Machine Tools Logs Voorkeuren.png
Machine Tools Logs Voorkeuren.png (232.23 KiB) 141 keer bekeken
Machine Tools Logs Afkoppelen: ( rechts onder )
Om het zoekvak af te koppelen c.q. te verwijderen.

Machine Tools Logs Verversen Ctrl+Shift+R:
Ververst het logbestand.

Machine Tools Logs Herladen:
Herlaadt het logbestand.

Bladzijde 23

Machine Tools Activiteit:

Afb. Machine Tools Activiteit.png
Machine Tools Activiteit.png
Machine Tools Activiteit.png (111.33 KiB) 141 keer bekeken
Toont ons de: “CPU, RAM Geheugen gebruik, netwerk ratio en Schijf IO” activiteit van de actieve VM machine en het tabblad Activiteit met:

Bladzijde 24

Machine Tools Activiteit Exporteren:

Afb. Machine Tools Activiteit Exporteren.png
Machine Tools Activiteit Exporteren.png
Machine Tools Activiteit Exporteren.png (110.31 KiB) 141 keer bekeken
Opent het submenu Exporteren om het activiteiten overzicht als een logbestand te exporteren.

Bladzijde 25

Machine Tools Activiteit Activiteitenoverzicht:

Afb. Machine Tools Activiteit Activiteitenoverzicht.png
Machine Tools Activiteit Activiteitenoverzicht.png
Machine Tools Activiteit Activiteitenoverzicht.png (68.83 KiB) 141 keer bekeken
Hier zien we de Activiteiten van de Host Computer.

Bladzijde 26

Machine Tools Activiteit Voorkeuren:

Afb. Machine Tools Activiteit Voorkeuren.png
Machine Tools Activiteit Voorkeuren.png
Machine Tools Activiteit Voorkeuren.png (96.82 KiB) 141 keer bekeken
Om jouw kleur voorkeuren met betrekking tot de grafiek te wijzigen.

Bladzijde 27

Machine Tools Bestandsmanager:

Afb. Machine Tools Activiteit Bestandsmanager.png
Machine Tools Bestandsmanager.png
Machine Tools Bestandsmanager.png (148.01 KiB) 141 keer bekeken
Opent de Oracle bestand verkenner om zodoende je Oracle VirtualBox VM’s te beheren.
Tevens wordt het tabblad Bestandsmanager weergegeven met:

Bladzijde 28

Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren:

Afb. Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren.png
Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren.png
Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren.png (124.58 KiB) 141 keer bekeken
Waardoor het Bestandsmanager voorkeuren submenu opent met de tabbladen: “Voorkeuren, Operaties en Log” en indien aangevinkt ꪜ

Machine Tools Bestandsmanager Voorkeuren:

Met indien aangevinkt ꪜ de volgende mogelijkheden:

Mappen bovenaan weergeven.
Om de mappen voor de bestanden te tonen.

Mens leesbare grootte.
Wijzigt de kolom Groote van MB naar KB.

Vragen voor verwijderen.
Vraagt om bevestiging alvorens het geselecteerde te verwijderen.

Verborgen Objecten tonen.
Toont de verborgen objecten ( mappen & bestanden )

Bladzijde 29

Machine Tools Bestandsmanager Operaties:

Afb. Machine Tools Bestandsmanager Operaties.png
Machine Tools Bestandsmanager Operaties.png
Machine Tools Bestandsmanager Operaties.png (116.58 KiB) 141 keer bekeken
Heerlijk een blanco blad Operaties, welke 100% gelukt is, maar helaas is de patiënt overleden.😎

Zonder gekheid, als er niks wordt weergegeven weet ik natuurlijk ook niet wat ze met “Operaties” bedoelen en moet ik jullie dan ook de uitleg omtrent deze instelling mogelijkheid schuldig blijven.

Bladzijde 30

Machine Tools Bestandsmanager Log:

Afb. Machine Tools Bestandsmanager Log.png
Machine Tools Bestandsmanager Log.png
Machine Tools Bestandsmanager Log.png (143.87 KiB) 141 keer bekeken
Hier wordt dan ook keurig alle gebeurtenissen van de actieve VM bijgehouden in een log bestand.

Machine Tools Activiteit Bestandsmanager Host ►:
Dit is een inactieve instelling.

Machine Tools Activiteit Bestandsmanager Gast ►:
Dit is een inactieve instelling.

Machine opgeslagen staat verwerpen:
Dit is een inactieve instelling omdat ik geen opgeslagen machine heb.

Machine Verversen:
Dit is een inactieve instelling omdat ik geen opgeslagen machine heb.

Machine Tonen in Bestandsmanager:
Opent de VM locatie in jouw verkenner.

Machine Snelkoppeling op bureaublad maken:
Maak een snelkoppeling op je bureaublad naar de VM.

Bladzijde 31

Machine Sorteren:
Sorteert de volgorde van je VMs van onder naar boven of visa versa.

Machine Zoeken:

Afb. Machine Zoeken.png
Machine Zoeken.png
Machine Zoeken.png (141.93 KiB) 141 keer bekeken
opent Links onder een zoekvak alwaar bij het invoeren van Windows 1/1 machine gevonden wordt namelijk de Windows XP machine.

Heb jij meerdere machines draaien op meerdere servers dan is een zoek functie handig, bij enkele machines totaal overbodig lijkt mij.🤔

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 136 keer bekeken
Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-02-v1 Tabblad Machine.pdf
Bladzijde 32
De-Witte

Oracle VirtualBox deel 02-03-v1 Tabblad Hulp

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-03-v1 Tabblad Hulp

Deel 02-03-v1

Hoofdvenster overzicht:

VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png (139.66 KiB) 107 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

02-03 Het Tabblad Hulp:

Afb. Tabblad Hulp.png
Tabblad Hulp.png
Tabblad Hulp.png (127.37 KiB) 107 keer bekeken

Met de volgende inhoud:

Hulp Inhoud:
Opent de Engelse Oracle VirtualBox gebruikers handleiding.

Hulp Online Documentatie:

Opent deze website van docs.Oracle.com

Hulp VirtualBox Website:

Opent deze website van VirtualBox.org

Hulp VirtualBox Bug Tracker:

Hulp VirtualBox Forums:

Bladzijde 2

Hulp Oracle website:

Opent deze website van Oracle.com/nl

Hulp Over VirtualBox:

Opent de Info pagina.

Inhoud:

Hoofdvenster overzicht: Bladzijde 1, 2

Het Tabblad Hulp: Bladzijde 2, 3

Inhoud: Bladzijde 3

Hulp Inhoud: Bladzijde 4

Hulp Online Documentatie: Bladzijde 5

Hulp VirtualBox Website: Bladzijde 6

Hulp VirtualBox Bug Tracker: Bladzijde 7

Hulp VirtualBox Forums: Bladzijde 8

Hulp Oracle NL website: Bladzijde 9

Hulp Over VirtualBox: Bladzijde 10

Bijlage: Bladzijde 10

Bladzijde 3

Hulp Inhoud:

Afb. Hulp Inhoud.png
Hulp VirtualBox Inhoud.png
Hulp VirtualBox Inhoud.png (216.32 KiB) 107 keer bekeken

Het opent standaard in First Steps ( de eerste stappen ).

Maar heeft tevens de Tabbladen Guest Additions ( Gast editie invoegingen ) en Advanced Topics ( Geavanceerde Topics ).

Hulp Online Documentatie:

Afb. Hulp Online Documentatie.png
Hulp Online Documentatie.png
Hulp Online Documentatie.png (176.32 KiB) 107 keer bekeken

Wat de Online “Inhoud:” van de Engelse Oracle VirtualBox gebruikers handleiding is.

Bladzijde 4

Hulp VirtualBox Website:

Afb. Hulp VirtualBox Website.png
Hulp VirtualBox Website.png
Hulp VirtualBox Website.png (345.07 KiB) 107 keer bekeken

De hoofdpagina van VirtualBox.org

Bladzijde 6

Hulp VirtualBox Bug Tracker:Over VirtualBox:

Afb Hulp VirtualBox Bug Tracker.png
Hulp VirtualBox Bug Tracker.png
Hulp VirtualBox Bug Tracker.png (589.61 KiB) 107 keer bekeken

De website om Bugs ( fouten ) In Oracle VirtualBox op te zoeken en of te rapporteren.

Bladzijde 7

Hulp VirtualBox Forums:

Afb. Hulp VirtualBox Forums.png
Hulp VirtualBox  Forums.png
Hulp VirtualBox Forums.png (440.53 KiB) 107 keer bekeken
De Forum pagina van VirtualBox.org.

Bladzijde 8

Hulp Oracle NL website:

Afb. Hulp Oracle NL website.png
Hulp Oracle Nederland.png
Hulp Oracle Nederland.png (348.76 KiB) 107 keer bekeken
Opent de Nederlandse website van Oracle.com/nl

Bladzijde 9

Hulp Over VirtualBox:

Afb. Hulp VirtualBox Info.png
Hulp VirtualBox Info.png
Hulp VirtualBox Info.png (206.37 KiB) 107 keer bekeken
Met het versie nummer van VirtualBox en het Copyright symbool.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 107 keer bekeken
Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-03-v1 Tabblad Hulp.pdf
Oracle VirtualBox deel 02-03-v1 Tabblad Hulp.pdf
(1.61 MiB) Nog niet gedownload
Bladzijde 10
De-Witte

Oracle VirtualBox deel 02-04-v1 De Standaard Menubalk

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-04-v1 De Standaard Menubalk.

Deel 02-04-v1

Hoofdvenster overzicht:

VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png (139.66 KiB) 89 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

02-04 De Standaard Menubalk:

Afb. De Standaard Menubalk.png
De standaard Menubalk.png
De standaard Menubalk.png (9.92 KiB) 89 keer bekeken
Inhoud:

De Standaard Menubalk: Bladzijde 2

De Standaard Menubalk Voorkeuren: Bladzijde 3, 4
Menubalk Voorkeuren Ctrl+G: Bladzijde 4
Menubalk Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines: Bladzijde 5
Menubalk Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek: Bladzijde 6
Menubalk Voorkeuren Invoer: Bladzijde 7, 8
Menubalk Voorkeuren Update: Bladzijde 8
Menubalk Voorkeuren Taal: Bladzijde 9
Menubalk Voorkeuren Beeldscherm: Bladzijde 10
Menubalk Voorkeuren Proxy: Bladzijde 11, 12

Menubalk Virtual Appliance Importeren Ctrl+I: Bladzijde 12
Menubalk Virtual Appliance Importeren Bron: Bladzijde 12
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen: Bladzijde 13
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen Locatie: Bladzijde 13
Menubalk Virtual Appliance Importeren Mac Adres Policy: Bladzijde 14

Menubalk Virtual Appliance Exporteren: Bladzijde 15
Menubalk Virtual Appliance Exporteren Virtuele Machines Ctrl+E: Bladzijde 15
Menubalk Virtual Appliance Exporteren Virtuele Machines: Bladzijde 15
Menubalk Virtual Appliance Exporteren Format Instellingen: Bladzijde 16, 17
Menubalk Virtual Appliance Exporteren Instellingen Appilance: Bladzijde 18

Menubalk Nieuw: Bladzijde 19
Menubalk Nieuw Ctrl+N: Bladzijde 19, 20

Bladzijde 2

Menubalk Nieuw Installatie zonder toezicht: Bladzijde 21
Menubalk Nieuw Hardware: Bladzijde 22
Menubalk Nieuw Harde schijf: Bladzijde 23
Menubalk Nieuw Harde schijf bestandstype en Variant: Bladzijde 24, 25

Menubalk Toevoegen: Bladzijde 25
Menubalk Machine Toevoegen Ctrl+A: Bladzijde 25

De Windows XP Menubalk: Bladzijde 26
De Windows XP Menubalk Instellingen: Bladzijde 26
De Windows XP Menubalk Instellingen Ctrl+S: Bladzijde 27

Bijlage: Bladzijde 27

De Standaard Menubalk:

Afb. De Standaard Menubalk.png
De standaard Menubalk.png
De standaard Menubalk.png (9.92 KiB) 89 keer bekeken

De Menubalk past zich aan afhankelijk waar jij in het programma staat, maar als je VirtualBox standaard opstart ziet deze er zo uit met de volgende Items:

Voorkeuren:
Importeren:

Exporteren:

Nieuw:

Toevoegen:

Laten we beginnen met deze 5 Menubalk items nogmaals te bespreken.

De Standaard Menubalk Voorkeuren:

Afb Voorkeuren.png
Voorkeuren.png
Voorkeuren.png (2.7 KiB) 89 keer bekeken
Bladzijde 3

Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Voorkeuren Zoals beschreven in Bestand Voorkeuren Bladzijde 4.

Menubalk Voorkeuren Ctrl+G:

Afb. Menubalk Voorkeuren.png
Menubalk Voorkeuren.png
Menubalk Voorkeuren.png (100.94 KiB) 89 keer bekeken
Opent het menu voorkeuren.

Hier heb je de keuze ( Links Boven ) om voor Basis of Expert instellingen te kiezen waarbij ze dan ook Basis ( kort & krachtig ) of Expert ( heel uitgebreid ) zijn.
De Basis instelling zal voor de meeste gebruikers voldoen maar ik behandel de Expert instellingen.

Bladzijde 4

Menubalk Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines:

Afb. Menubalk Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png
Menubalk Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png
Menubalk Voorkeuren Algemeen Standaardmap Machines.png (62.73 KiB) 89 keer bekeken
Hier kan je door op het pijltje omlaag ▼ te klikken kiezen voor de opslag locatie van je VirtualBox VMs map. ( In deze map staan al jouw Virtual machines )

Met de mogelijkheden:

Standaard locatie:
/home/jouw naam/VirtualBox Vms

Andere:

Reset:

Bladzijde 5

Menubalk Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek:

Afb. Menubalk Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png
Menubalk Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png
Menubalk Voorkeuren Algemeen VRDP Authenticatiebibliotheek.png (61.79 KiB) 89 keer bekeken
Met de mogelijkheden:

Standaard locatie:
/home/jouw naam/.config/VirtualBox/VBoxAuth

Andere:

Reset:

Wat is de VRDP Authenticatiebibliotheek?
VRDP ( Virtual Remote DisPlay - Virtuele op afstand bestuurbare display ).
Oracle VM VirtualBox kan virtuele machines op afstand weergeven.
Dit betekent dat een virtuele machine op één computer kan worden uitgevoerd, ook al wordt de machine op een tweede computer weergegeven.
Bovendien wordt de machine vanaf die computer bestuurd, alsof de virtuele machine op die tweede computer wordt uitgevoerd.

Bladzijde 6

Menubalk Voorkeuren Invoer:

Je krijgt bij invoer de mogelijkheid om zelf invoer shortcuts te maken of om bestaande invoer shortcuts te wijzigen van zowel de VirtualBox Manager als ook de Virtuele Machine zelf.

Afb. Menubalk Voorkeuren Invoer.png
Menubalk Voorkeuren Invoer.png
Menubalk Voorkeuren Invoer.png (61.4 KiB) 89 keer bekeken
Met de mogelijkheden:

VirtualBox Manager:
Om zelf je toetsenbord snelkoppelingen te maken om je VirtualBox te managen.
Klik op [Nieuw] om zelf een nieuwe snelkoppeling te maken of gebruik een van de standaard onderliggende snelkoppelingen om deze te bewerken.
Door deze een naam te geven en bijbehorende shortcut.

of

Virtuele Machine:
Om zelf je toetsenbord snelkoppelingen te beheren om je Virtuele Machine te managen.
Gebruik een van de standaard snelkoppelingen om deze te bewerken.
Door deze een bijbehorende shortcut te geven of deze te wijzigen.

Bladzijde 7

Extra mogelijkheden:
Indien aangevinkt ꪚ om Automatisch het toetsenbord afvangen Alt+A te selecteren.

Menubalk Voorkeuren Update:

Afb. Menubalk Voorkeuren Update.png
Menubalk Voorkeuren Update.png
Menubalk Voorkeuren Update.png (63.61 KiB) 89 keer bekeken
Met de mogelijkheden indien aangevinkt om ꪜ om deze met de volgende getoonde instellingen te checken op updates voor zowel stabiele releases versies of Alle Nieuwe releases dan wel alle nieuwe en Pre release versies.

Bladzijde 8

Menubalk Voorkeuren Taal:

Afb. Menubalk Voorkeuren Taal.png
Menubalk Voorkeuren Taal.png
Menubalk Voorkeuren Taal.png (45.16 KiB) 89 keer bekeken
Met de Standaard systeem taal of de door jouw uit het dropdown menu te kiezen taal.

Bladzijde 9

Menubalk Voorkeuren Beeldscherm:

Afb. Menubalk Voorkeuren Beeldscherm.png
Menubalk Voorkeuren Beeldscherm.png
Menubalk Voorkeuren Beeldscherm.png (61.9 KiB) 89 keer bekeken

Maximale grootte gastbeeldscherm:
Standaard op Automatisch of met een klik op het pijltje omlaag ▼ de keuzes Geen of Hint.

Waarbij je bij de keuze Hint de mogelijkheid krijgt zelf de breedte en hoogte aan te passen van het gastbeeldscherm.

Schaalfactor:
Met de keuzes Alle monitoren, Monitor 1 of Monitor 2 en het percentage vergroting wat met de schuif instelbaar is.

Het aantal monitoren is natuurlijk afhankelijk van hoeveel monitoren jij hebt!

Lettertype Schaling:
Wat met de schuif tussen 40% en 200% instelbaar is.

Extra mogelijkheden:
Indien aangevinkt ꪜ Laat venster onder muis omhoogkomen.
Laat het de muis ook boven het venster omhoog komen.

Indien aangevinkt ꪜ Uitschakelen Screensaver Host.
Schakelt het de screensaver van de Host uit.

Bladzijde 10

Menubalk Voorkeuren Proxy:

Afb. Menubalk Voorkeuren Proxy.png
Menubalk Voorkeuren Proxy.png
Menubalk Voorkeuren Proxy.png (60.06 KiB) 89 keer bekeken
Met de keuzemogelijkheden:

ꪜ Standaard Autodetectie hostproxy-instellingen.

of indien aangevinkt ꪜ Directe internetverbinding.

Wat is een directe internetverbinding?
Een directe verbinding is een type internetverbinding waarbij een apparaat rechtstreeks communiceert met een server of een ander apparaat, zonder tussenkomst van een tussenpersoon , zoals een proxyserver of VPN.

of

ꪜ Handmatige Proxyconfiguratie
Om het URL: adres van je eigen proxyserver te gebruiken indien voorhanden natuurlijk.

Wat zijn proxyinstellingen?
Met de Proxyinstellingen voor netwerk kunt u verbinding maken met internet terwijl u taken uitvoert, zoals het activeren van de service of het openen van ondersteuningsopties.

Is een proxy nodig?

Bladzijde 11

Wanneer je geen proxy server gebruikt is jouw IP adres zichtbaar en kunnen mensen er achter komen welke websites jij graag bezoekt. De proxy server verzamelt in plaats daarvan de data voor jou om een website te bezoeken, het IP adres van de proxy server is daardoor het enige zichtbare IP adres.

Menubalk Virtual Appliance Importeren:

Afb. Importeren
Importeren.png
Importeren.png (2.43 KiB) 89 keer bekeken
Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Voorkeuren Zoals beschreven in Bestand Applaiance Importeren Bladzijde 12.

Menubalk Virtual Appliance Importeren Ctrl+I:

Afb. Menubalk Virtual Appliance Importeren Bron.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Bron.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Bron.png (58.96 KiB) 89 keer bekeken
Menubalk Importeren Bron:

Opent het submenu Importeer Virtual Appliance Om een VM ( Virtuele Machine ) te importeren door deze rechtstreeks onder Bron: in te voeren in het tekstveld bij Bestand: of erheen te bladeren in je verkenner door op het map symbool te klikken.

Bladzijde 12

Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen:

Afb. Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen.png (73.62 KiB) 89 keer bekeken
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen Locatie:

Je kan hier de standaard locatie /home/jouw naam/VirtualBox VMs gebruiken of door op het map symbool Andere met je verkenner naar een andere locatie te bladeren om deze te kiezen.
Dan wel met Reset de Locatie te Resetten.

Bladzijde 13

Menubalk Virtual Appliance Instellingen Mac Adres Policy:

Afb. Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png
Menubalk Virtual Appliance Importeren Instellingen MAC adres Policy.png (75.08 KiB) 89 keer bekeken

Alle MAC-adressen van netwerkadapter meenemen.
Enkel MAC-Adresssen van NAT-netwerkadapter meenemen.
Genereren nieuwe MAC-adressen voor alle netwerkadapters.

Bestand Appliance Importeren Additionele Opties:
Standaard aangevinkt ꪜ Importeren harde schijven als VDI om deze als zodanig als standaard bestand te importeren.

Bladzijde 14

De Standaard Menubalk Exporteren:

Afb. Exporteren
Exporteren.png
Exporteren.png (2.58 KiB) 89 keer bekeken
Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Voorkeuren Zoals beschreven in Bestand Applaiance Exporteren Bladzijde 15.

Menubalk Exporteren Virtual Appliance Virtuele Machines Ctrl+E:

Afb. Menubalk Exporteren Virtual Appliance Virtuele Machines.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Virtuele Machines.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Virtuele Machines.png (66.16 KiB) 89 keer bekeken
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Machines:

Opent het submenu Exporteer Virtual Appliance Om onder Virtuele Machines je te exporteren machine te kiezen waar in dit voorbeeld Windows XP en Zorin OS 17.2 als mijn Virtuele Machines staan.

Bladzijde 15

Menubalk Exporteren Virtual Appliance Format Instellingen:

Afb. Menubalk Exporteren Virtual Appliance Format Instellingen.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Format Instellingen.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Format Instellingen.png (84.36 KiB) 89 keer bekeken

Formaat:
Standaard is de Open Virtualization Format 1.0 maar door op het pijltje omlaag ▼ te klikken kan je ook voor 0.9 of 2.0 kiezen.

Wat is het Open Virtualization Format?
OVF 0.9 is een ouder formaat met minder ondersteuningsopties. OVF 1.0 is een standaard verpakkingsformaat voor VM's. OVF 1.0 is breed aangenomen om aan deze behoefte te voldoen en is nu een internationale standaard (aangenomen door ISO/IEC in 2011). OVF 2.0 heeft een verbeterde set mogelijkheden voor het verpakken van VM's.

Bestand:
/home/gerard/Documenten/Windows XP.ova is de opslag locatie bij mij voor het Windows XP.ova bestand en met een klik op het Map Symbool opent jouw verkenner om een andere locatie te kiezen.

Mac adres Policy:
Alle MAC-adressen van netwerkadapter schrappen.
Enkel MAC-Adressen van NAT-netwerkadapter meenemen.
Alle MAC-adressen van netwerkadapters meenemen.

Bladzijde 16

Extra:
Standaard aangevinkt ꪜ Schrijven manifestbestand.

Wat is een Manifestbestand?
Een manifestbestand is een bestand dat informatie bevat over een softwareapplicatie of -pakket. Het bestand heeft doorgaans de bestandsextensie .manifest. Het manifestbestand biedt informatie over de bestanden die in het pakket zijn opgenomen, hun versienummers en eventuele afhankelijkheden die het pakket heeft met andere softwarecomponenten.

Manifestbestanden worden vaak gebruikt op het Windows-platform om ervoor te zorgen dat softwaretoepassingen correct worden geïnstalleerd en geconfigureerd. Ze kunnen worden gebruikt om zaken te specificeren zoals welke versies van gedeelde bibliotheken moeten worden gebruikt, welke configuratiebestanden moeten worden opgenomen en welke registersleutels tijdens de installatie moeten worden gewijzigd.

Naast Windows kunnen manifestbestanden ook in andere contexten worden gebruikt, zoals voor webapplicaties of Android applicaties. Het specifieke formaat en de inhoud van een manifestbestand zijn afhankelijk van het platform en de applicatie die wordt verpakt.

Zie ook: Oracle Help Centre

Meenemen ISO image bestanden indien aangevinkt ꪜ
Deze instelling refereert naar het werken vanuit en met een ISO bestand in Oracle VirtualBox en indien aangevinkt wordt het ISO bestand dan ook meegenomen bij het Exporteren van je VM.

Bladzijde 17

Menubalk Exporteren Virtual Appliance Instellingen Appilance:

Afb. Menubalk Exporteren Virtual Appliance Instellingen Appilance.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Instellingen Appilance.png
Menubalk Exporteren Virtual Appliance Instellingen Appilance.png (77.63 KiB) 89 keer bekeken
Met de mogelijkheden om met een dubbelklik op: Product, Product URL, Leverancier, Leveranciers URL, Versie, Beschrijving of Licentie deze aan te passen voor jouw VM waar in dit voorbeeld het de Windows XP VM van mij is.

Bladzijde 18

De Windows XP Menubalk Instellingen:De Standaard Menubalk Nieuw:

Afb. Nieuw.png
Nieuw.png
Nieuw.png (2.51 KiB) 89 keer bekeken
Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Voorkeuren Zoals beschreven in Machine Nieuw Bladzijde 5.

Menubalk Nieuw Ctrl+N:
Om een nieuwe machine aan te maken.

Dit opent het submenu Nieuwe Machine Aanmaken:

Afb. Menubalk Nieuw Naam en Besturingssysteem.png
Menubalk Nieuw Naam en Besturingssysteem.png
Menubalk Nieuw Naam en Besturingssysteem.png (101.46 KiB) 89 keer bekeken
De Windows XP Menubalk Instellingen Ctrl+S:

Naam:
Hier vul jij de naam in die je jouw machine wil geven, bijvoorbeeld: Linux Mint 22 of Windows 11.

Map:
De standaard opslaglocatie van je VM of met een klik op het map symbool opent jouw verkenner om deze te wijzigen.

ISO Image:
Hier selecteer je de ISO image die jij wil gebruiken om deze te installeren in je VM.

Bladzijde 19

Editie:

Type:
Het type van je Besturingssysteem met een klik op het pijltje omlaag ▼ de keuzes:
Microsoft Windows, Linux, Solaris, BSD IBM OS/2, MAC OS X en Andere.

Subtype:

Versie:
Hier kan je de betreffende versie kiezen met een klik op het pijltje omlaag ▼ als deze niet klopt.
Indien aangevinkt ꪜ Overslaan installatie zonder toezicht.

Opmerking:
Bij een installatie van Windows 11 kan ik “Overslaan installatie zonder toezicht” niet aanvinken en bij Windows 7 wel.

Bladzijde 20

Menubalk Nieuw Installatie zonder toezicht:

Afb. Menubalk Nieuw Installatie zonder toezicht.png
Menubalk Nieuw Installatie zonder toezicht.png
Menubalk Nieuw Installatie zonder toezicht.png (105.31 KiB) 89 keer bekeken

We zien hier de diverse instelmogelijkheden die helaas niet blijken te werken of te wel aanpasbaar blijken te zijn.

Opmerking:
Bij een installatie van Windows 11 of Windows 7 kan ik helaas niks aanpassen.

Bladzijde 21

Menubalk Nieuw Hardware:

Afb. Menubalk Nieuw Hardware.png
Menubalk Nieuw Hardware.png
Menubalk Nieuw Hardware.png (89.29 KiB) 89 keer bekeken

Met de instellingen:

Basisgeheugen:
Uitgaande van een fictieve Windows 11 installatie stel ik 8.192MB of te wel 8GB beschikbaar.

Processoren:
4 Processor kernen stel ik beschikbaar voor deze fictieve Virtuele Windows 11 Machine

Indien aangevinkt ꪜ Zet EFI ( alleen voor speciale besturingssystemen ) aan.

Is UEFI hetzelfde als EFI?

EFI (Extensible Firmware Interface) is de systeem partitie van de UEFI Firmware.

De EFI ( Extensible Firmware Interface ) systeempartitie of ESP is een partitie op een gegevensopslagapparaat ( meestal een harde schijf of solid-state drive ) die wordt gebruikt door computers met de Unified Extensible Firmware Interface ( UEFI ).

Kortom indien aangevinkt krijg je UEFI ondersteuning in de vorm van een EFI partitie.

Bladzijde 22

Menubalk Nieuw Harde schijf:

Afb. Menubalk Nieuw Harde schijf.png
Menubalk Nieuw Harde schijf.png
Menubalk Nieuw Harde schijf.png (118.7 KiB) 89 keer bekeken

Met de instellingen:

Nieuwe virtuele harde schijf aanmaken:
Je hebt de mogelijkheid met de schuif ( 1 ) de grootte te kiezen of deze rechtstreeks in te voeren in tekstvak ( 2 ) dan wel om via het Map Symbool ( 3) d.m.v. jouw verkenner de schijf die jij wil gebruiken te kiezen ( erg handig als je al een *.VDI bestand op een andere schijf hebt staan bijvoorbeeld ).

Bladzijde 23

Menubalk Nieuw Harde schijf bestandstype en Variant:
Standaard staat dit op VDI ingesteld maar met een klik op het pijltje omlaag ▼geeft het de volgende keuze mogelijkheden.

Afb. Menubalk Nieuw Harde schijf Bestandformaat.png
Menubalk Nieuw Harde schijf Bestandformaat.png
Menubalk Nieuw Harde schijf Bestandformaat.png (17.67 KiB) 89 keer bekeken
VDI:
Wat is VDI?

Wat is VDI (Virtual Desktop Infrastructure)? | Microsoft Azure
Virtual Desktop Infrastructure, vaak afgekort tot VDI, is een IT-infrastructuur waarmee je vanaf vrijwel elk apparaat (zoals je pc, smartphone of tablet) toegang hebt tot bedrijfscomputersystemen, waardoor je bedrijf je geen fysieke computer hoeft te leveren en te beheren, herstellen en vervangen.

VHD:
Wat is VHD?

VHD (Virtual Hard Disk) is een bestandsindeling die door Microsoft Virtual PC wordt gebruikt om een ​​virtuele harde schijf (HDD) weer te geven. Een VHD-bestand heeft dezelfde inhoud als een geformatteerde fysieke harde schijf, inclusief een opstartrecord, schijfpartities, bestandssystemen, bestanden en mappen.

VMDK:Menubalk Nieuw Harde schijf bestandstype en Variant:
Wat is VMDK?

VMware Virtual Machine Disk (VMDK) is een formaatspecificatie voor virtuele machine (VM) schijfimagebestanden ook wel container genoemd. Een bestand met een *.VMDK bestandsextensie is in wezen een complete en onafhankelijke virtuele machine.

HDD
Wat is een HDD Parallel Harde schijf?

Parallels Hard disk is een type harde schijf dat doorgaans wordt gemaakt door een stuk software genaamd Parallels. Parallels (voor desktop) is, in een notendop, hetzelfde type product als Virtualbox. Het is een VM voor het uitvoeren van een MS Windows-gast op een Mac-host. Parallels-hard disk is alleen toepasbaar als u deze wilt kunnen gebruiken op een Mac-host en een vorm van de Parallels-software wilt gebruiken. Als dit klinkt als wat u nodig hebt ... Doe meer onderzoek naar de specifieke vereisten voor de combinatie van Guest OS/Host OS/Parallels-software.

Met speciale dank aan gmieuw want ik had werkelijk geen idee wat het inhield.

QCOW:
Wat zijn Qcow bestanden?

Bladzijde 24

QCOW is een bestandsformaat voor schijfkopiebestanden dat wordt gebruikt door QEMU, een gehoste virtuele machinemonitor . Het staat voor "QEMU Copy On Write" en gebruikt een schijfopslagoptimalisatiestrategie die de toewijzing van opslag uitstelt totdat deze daadwerkelijk nodig is.

QED:
Het QED formaat
is ontworpen om de prestaties van het QEMU Copy On Write Version 2 (.QCOW2)-formaat te verbeteren, dat het QEMU Copy On Write (.QCOW)-formaat verving. De ontwikkeling van het formaat stopte echter en QEMU keerde terug naar het QCOW2-formaat.

Hiermee wordt de benodigde harde schijf ruimte reeds beschikbaar gesteld of gereserveerd.

Indien gebruik gemaakt wordt van een FAT 16 bestandssysteem of OS dan is 2 GB de maximale grootte die de hardeschijf mag hebben voor dit OS.

Bestaande virtuele harde schijf gebruiken:
Indien aangevinkt ꪜ Wat alleen kan als je minstens al 1 VM gemaakt heb om deze ruimte dan ook te gebruiken voor je nieuwe VM, wat natuurlijk niet aan te bevelen is tenzij jij een reeds gebruikte ruimte toewijst door met het Map Symbool een andere VM locatie te kiezen.

Geen virtuele harde schijf toevoegen:
Indien aangevinkt ꪜ
Dan wordt er geen virtuele ruimte beschikbaar gemaakt maar kun je kiezen om een fysieke harde schijf te gebruiken
Omdat dit nogal moeilijke kost is die ik zelf ook niet beheer verwijs ik je graag door naar:
Geen virtuele harde schijf maar een fysieke hardeschijf gebruiken.

Menubalk Toevoegen:

Afb Toevoegen.png
Toevoegen.png
Toevoegen.png (1.81 KiB) 89 keer bekeken
Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Toevoegen Zoals beschreven in Machine Toevoegen Bladzijde 10.

Menubalk Machine Toevoegen Ctrl+A:
opent de map VirtualBox VMs in jouw verkenner om een VirtualBox VM te selecteren en deze hierdoor toe te voegen aan jouw machines. Handig als jij bijvoorbeeld back-ups van andere machines wil toevoegen aan jouw machines.

Bladzijde 25

De Windows XP Menubalk:

Afb. De Windows XP Menubalk.png
De Windows XP Menubalk.png
De Windows XP Menubalk.png (8.56 KiB) 89 keer bekeken
Nieuw Bladzijde 19 en Toevoegen Bladzijde 25 zijn al hierboven behandeld dus gaan we verder met:

De Windows XP Menubalk Instellingen:

Afb. Instellingen.png
Instellingen.png
Instellingen.png (2.94 KiB) 89 keer bekeken
Bladzijde 26

Met een klik op het bovenstaande symbool opent het Menu Instellingen Zoals beschreven in Machine Instellingen Bladzijde 10.

De Windows XP Menubalk Instellingen Ctrl+S:

Afb. De Windows XP Menubalk Instellingen.png
De Windows XP Menubalk Instellingen.png
De Windows XP Menubalk Instellingen.png (79.28 KiB) 89 keer bekeken
Opent het menu Instellingen in dit geval van de Windows XP machine waar ik dus alle instellingen van deze machine kan aanpassen of wijzigen.

Deze instellingen worden verder besproken in:
Oracle VirtualBox deel 03-01-v1 De Windows XP Machine Aanmaken.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 89 keer bekeken

Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-04-v1 De Menubalk.pdf
Oracle VirtualBox deel 02-04-v1 De Menubalk.pdf
(1.34 MiB) Nog niet gedownload
Bladzijde 27
De-Witte

Oracle VirtualBox deel 02-05-v1 Extra Tabbladen

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-05-v1 Extra Tabbladen

Deel 02-05-v1

Hoofdvenster overzicht:

VirtualBox Hoofdvenster Uitleg.png (139.66 KiB) 62 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

02-05 Extra Tabbladen:

Afb. De Extra Tabbladen.png
De Extra Tabbladen.png
De Extra Tabbladen.png (64.21 KiB) 62 keer bekeken
Dit zijn in het kort de mogelijke extra tabbladen te weten:

Activiteit, Bestandsmanager, Extensie, Log, Medium, Resources en Snapshot.

Inhoud:

Inhoud: Bladzijde 2,3

02-05 Extra Tabbladen: Bladzijde 2

Extra Tabblad Activiteit: Bladzijde 3, 4
Extra Tabblad Activiteit Exporteren: Bladzijde 4
Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht: Bladzijde 5
Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren: Bladzijde 6

Extra Tabblad Bestandsmanager: Bladzijde 7
Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren: Bladzijde 8
Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties: Bladzijde 9
Extra Tabblad Bestandsmanager Log: Bladzijde 10
Extra Tabblad Bestandsmanager Host: Bladzijde 10
Extra Tabblad Bestandsmanager Gast: Bladzijde 10
Extra Tabblad Bestandsmanager Instellingen ( Menubalk ): Bladzijde 10

Extra Tabblad Extensie: Bladzijde 11

Extra Tabblad Medium: Bladzijde 12
Extra Tabblad Medium Toevoegen Ctrl+Shift+A: Bladzijde 12
Extra Tabblad Medium Aanmaken: Bladzijde 13
Extra Tabblad Medium Kopiëren Ctrl+Shift+C: Bladzijde 13
Extra Tabblad Medium Verplaatsen Ctrl+Shift+M: Bladzijde 13
Extra Tabblad Medium Verwijderen Ctrl+Shift+R: Bladzijde 13

Bladzijde 2

Extra Tabblad Medium Release Ctrl+Shift+L: Bladzijde 14
Extra Tabblad Medium Zoeken: Bladzijde 14
Extra Tabblad Medium Eigenschappen Ctrl+Shift+P: Bladzijde 15

Extra Tabblad Medium Verversen Ctrl+Shift+F: Bladzijde 15

Extra Tabblad Resources: Bladzijde 15

Extra Tabblad Snapshot: Bladzijde 16

Bijlage: Bladzijde 17

Extra Tabblad Activiteit:

Afb. Extra Tabblad Activiteit.png
Extra Tabblad Activiteit.png
Extra Tabblad Activiteit.png (111.51 KiB) 62 keer bekeken

Extra Tabblad Activiteit:

Geef ons een overzicht van de lopende activiteiten op onze Gast of Client PC.

We onderscheiden:

CPU-Load:
Toont ons de belasting van de toegekende processor cores.

Bladzijde 3

RAM-gebruik:
Toont ons de belasting van het toegekende RAM Geheugen.

Netwerkratio:
Toont ons de belasting van de Netwerkadapter.

Schijf-IO:
Toont ons de belasting van de toegekende harde schijf.

Extra Tabblad Activiteit Exporteren:

Afb. Extra Tabblad Activiteit Exporteren.png
Extra Tabblad Activiteit Exporteren.png
Extra Tabblad Activiteit Exporteren.png (55.18 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Activiteit Exporteren:

Opent jouw verkenner om het activiteiten log te exporteren of te wel op te slaan.

Je kan de standaard voorgestelde naam in blauw weergegeven hiervoor gebruiken of zelf het log bestand een naam geven.

Bladzijde 4

Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht:

Afb. Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht.png
Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht.png
Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht.png (76.56 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht:

Toont ons de werklast van de Host PC met:

Host-CPU Load:
Toont ons de belasting van de Host Processor.

Host RAM-gebruik:
Toont ons de belasting van het Host RAM-gebruik.

Host Bestandssysteem:
Toont ons de belasting van het Host Bestandssysteem.

Bladzijde 5

Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren:

Afb. Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren.png
Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren.png
Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren.png (103.96 KiB) 62 keer bekeken

Extra Tabblad Activiteit Voorkeuren:

Stelt je instaat om de Dataseries kleur te kiezen in het voorbeeld roze en blauw.

Bladzijde 6

Extra Tabblad Bestandsmanager:

Afb. Extra Tabblad Bestandsmanager.png
Extra Tabblad Bestandsmanager.png
Extra Tabblad Bestandsmanager.png (148.11 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Bestandsmanager:

Met de mogelijkheden:

Bladzijde 7

Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren:

Af. Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren.png (126.82 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Bestandsmanager Voorkeuren:

Met onderin het venster voorkeuren en de keuzes indien aangevinkt ꪜ:

Mappen bovenaan weergeven:
Om de mappen bovenaan weer te geven.

Vragen voor verwijderen:
Vraagt om bevestiging alvorens te verwijderen.

Mens leesbare grootte:
Geeft de Grootte in KB ( kilobyte ) weer i.p.v. Byte

Verborgen objecten tonen:
Om de verborgen bestanden en mappen te tonen.

Bladzijde 8

Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties:

Afb. Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties.png (118.88 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Bestandsmanager Operaties:

Met het blanco veld Operaties onderin beeld waardoor ik nog steeds geen idee heb waar dit op slaat.

Bladzijde 9

Extra Tabblad Bestandsmanager Log:

Afb. Extra Tabblad Bestandsmanager Log.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Log.png
Extra Tabblad Bestandsmanager Log.png (118.75 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Bestandsmanager Log:
Met het blanco veld Log onderin beeld waardoor ik geen idee heb waar dit op slaat.

Extra Tabblad Bestandsmanager Host:
Inactieve instelling.

Extra Tabblad Bestandsmanager Gast:
Inactieve instelling.

Extra Tabblad Bestandsmanager Instellingen ( Menubalk ):
Opent het menu voorkeuren zoals omschreven in Bestand Voorkeuren Ctrl+G: Bladzijde 4

Bladzijde 10

Extra Tabblad Extentie:

Afb. Extra Tabblad Extentie.png
Extra Tabblad Extentie.png
Extra Tabblad Extentie.png (76.3 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Extentie:

Met de keuzes:

Installeren Ctrl+Shift+I:
Om een extensie te installeren.

Installeren Ctrl+Shift+U:
Om een extensie te De-installeren.

Je moet het VirtualBox Extensiepakket downloaden en installeren om dit te kunnen gebruiken.

Download pagina.

Versie 7.1 Rev. 167229

Bladzijde 11

Extra Tabblad Medium:

Afb. Extra Tabblad Medium.png
Extra Tabblad Medium.png
Extra Tabblad Medium.png (100.8 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Medium:
Om medium bestanden: Harde schijven, Optische schijven of Diskettes te beheren met de volgende mogelijkheden:

Extra Tabblad Medium Toevoegen Ctrl+Shift+A:
Opent jouw verkenner om zodoende een Virtual Machine als *.VDI te selecteren en deze toe te voegen.

Bladzijde 12

Extra Tabblad Medium Aanmaken:

Afb. Extra Tabblad Medium Aanmaken.png
Extra Tabblad Medium Aanmaken.png
Extra Tabblad Medium Aanmaken.png (88.79 KiB) 62 keer bekeken
Om exact dit te doen een nieuw virtual disk image aan te maken.
Waarbij jij vrij bent in de te selecteren grootte als ook in het type Image zoals omschreven in:

Tabblad Machine Nieuw Harde schijf: Bladzijde 8, 9, 10

Extra Tabblad Medium Kopiëren Ctrl+Shift+C:
Om exact dit te doen, een exacte kopie van het geselecteerde virtual disk image aan te maken.

Extra Tabblad Medium Verplaatsen Ctrl+Shift+M:
Om exact dit te doen, een virtual disk image te Verplaatsen met jouw verkenner.

Extra Tabblad Medium Verwijderen Ctrl+Shift+R:
Om exact dit te doen, een nieuw virtual disk image te Verwijderen.

Bladzijde 13

Extra Tabblad Medium Release Ctrl+Shift+L:
Om exact dit te doen, een geselecteerd virtual disk image los te maken van je Medium beheer.

Afb. Extra Tabblad Medium Release.png
Extra Tabblad Medium Release.png
Extra Tabblad Medium Release.png (24.98 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Medium Zoeken:
Om exact dit te doen, een virtual disk image op te zoeken door middel van het geopende zoekveld onder in beeld.

Extra Tabblad Medium Eigenschappen Ctrl+Shift+P:

Afb. Extra Tabblad Medium Eigenschappen.png
Extra Tabblad Medium Eigenschappen.png
Extra Tabblad Medium Eigenschappen.png (96.95 KiB) 62 keer bekeken
Bladzijde 14

Om exact dit te doen, van het geselecteerde Image worden de Eigenschappen zoals in de afbeelding weergegeven met de tabbladen Atributen en Informatie.

Extra Tabblad Medium Verversen Ctrl+Shift+F:
Om exact dit te doen, Het venster met de Medium gegevens te verversen.

Extra Tabblad Resources:

Afb. Extra Tabblad Resources.png
Extra Tabblad Resources.png
Extra Tabblad Resources.png (73.26 KiB) 62 keer bekeken
Zie Bladzijde 5: Extra Tabblad Activiteit Activiteitenoverzicht aangezien dit exact hetzelfde is.

Bladzijde 15

Extra Tabblad Snapshot:

Afb. Extra Tabblad Snapshot.png
Extra Tabblad Snapshot.png
Extra Tabblad Snapshot.png (83.88 KiB) 62 keer bekeken
Extra Tabblad Snapshot:

Met de keuzes:

Nemen Ctrl+Shift+T:
Om een snapshot te nemen.

Verwijderen Ctrl+Shift+D:
Om een geselecteerd snapshot te verwijderen.

Terugzetten Ctrl+Shift+R:
Om een geselecteerd snapshot terug te zetten.

Eigenschappen Ctrl+Shift+P:
Om van een geselecteerd snapshot de eigenschappen op te vragen.

Kloon Ctrl+Shift+C:
Om een geselecteerd snapshot te Klonen.

Met als enige snapshot de huidige staat van de Windows XP machine die op “Stand By” staat.

Bladzijde 16

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 62 keer bekeken

Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-05-v1 Extra Tabbladen.pdf
Bladzijde 17
De-Witte

Oracle VirtualBox deel 02-06-v1 Het Menu Tools

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox deel 02-06-v1 Het Menu Tools

Deel 02-06-v1

Hoofdvenster overzicht:

VirtualBox Uitleg.png
VirtualBox Uitleg.png (139.66 KiB) 48 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

02-06 Het Menu Tools:

Afb. Het Menu Tools.png
Het Menu Tools.png
Het Menu Tools.png (40.32 KiB) 48 keer bekeken
Het Menu Tools:

Met de keuzes:

Het Menu Tools Welkom:

Het Menu Tools Extensies:

Het Menu Tools Media:

Het Menu Tools Netwerk:

Het Menu Tools Cloud:

Het Menu Tools Activiteiten:

Inhoud:

Het Menu Tools: Bladzijde 2

Bladzijde 2

Het Menu Tools Welkom: Bladzijde 4
Het Menu Tools Extensies: Bladzijde 5

Het Menu Tools Media: Bladzijde 6, 7

Het Menu Tools Netwerk: Bladzijde 8

Het Menu Tools Cloud: Bladzijde 9, 10

Het Menu Tools Activiteiten: Bladzijde 11

Bijlage: Bladzijde 11

Bladzijde 3

Het Menu Tools Welkom:

Afb. Het Menu Tools Welkom.png
Het menu Tools Welkom.png
Het menu Tools Welkom.png (133.25 KiB) 48 keer bekeken

Het Menu Tools Welkom:

Toont de begin pagina die inmiddels geen geheimen meer zou moeten hebben voor ons met de Tabbladen: “Bestand, Machine en Hulp”, Het hier besproken Menu Tools, Mijn geherinstalleerde VMs: “Windows 11, Windows XP 64 en Zorin OS 17.2”, de Menubalk met: “Voorkeuren, Importeren, Exporteren, Nieuw en Toevoegen” en de Welkomsttekst: “Welkom bij VirtualBox!”.

Bladzijde 4

Afb. Het menu Tools Extentie.png
Het menu Tools Extentie.png
Het menu Tools Extentie.png (76.3 KiB) 48 keer bekeken

Met de keuzes:

Zie ook: Bestand Tools Extensiepakket Manager Ctrl+T: Bladzijde 20

Installeren Ctrl+Shift+I:
Om een extensie te installeren.

Installeren Ctrl+Shift+U:
Om een extensie te De-installeren.

Je moet het VirtualBox Extensiepakket downloaden en installeren om dit te kunnen gebruiken.

Download pagina.

Versie 7.1 Rev. 167229

Bladzijde 5

Het Menu Tools Media:

Afb. Het Menu Tools Media.png
Het menu Tools Media.png
Het menu Tools Media.png (97.81 KiB) 48 keer bekeken
Zie ook: Tabblad Bestand Tools Virtual Media Manager Ctrl+D: Bladzijde 21
Extra Tabblad Medium: Bladzijde 12

Hier staan dan ook mijn 3 virtuele machines te weten: Windows 11, Windows XP 64 en Zorin OS 17.2 de Core versie hiervan.

Opmerking:
Tevens wordt nu het tabblad Medium zichtbaar in de tabbladbalk.

Om exact dit te doen een nieuw virtual disk image aan te maken.
Waarbij jij vrij bent in de te selecteren grootte als ook in het type Image zoals omschreven in:

Tabblad Machine Nieuw Harde schijf: Bladzijde 8, 9, 10

Extra Tabblad Medium Kopiëren Ctrl+Shift+C:
Om exact dit te doen, een exacte kopie van het geselecteerde virtual disk image aan te maken.

Extra Tabblad Medium Verplaatsen Ctrl+Shift+M:
Om exact dit te doen, een virtual disk image te Verplaatsen met jouw verkenner.

Extra Tabblad Medium Verwijderen Ctrl+Shift+R:

Bladzijde 6

Om exact dit te doen, een nieuw virtual disk image te Verwijderen.

Extra Tabblad Medium Release Ctrl+Shift+L:
Om exact dit te doen, een geselecteerd virtual disk image los te maken van je Medium beheer.

Extra Tabblad Medium Zoeken:
Om exact dit te doen, een virtual disk image op te zoeken door middel van het geopende zoekveld onder in beeld.

Om exact dit te doen, van het geselecteerde Image worden de Eigenschappen zoals in de afbeelding weergegeven met de tabbladen Atributen en Informatie.

Extra Tabblad Medium Verversen Ctrl+Shift+F:
Om exact dit te doen, Het venster met de Medium gegevens te verversen.

Bladzijde 7

Het Menu Tools Netwerk:

Afb. Het Menu Tools Netwerk Eigenschappen.png
Het menu Tools Netwerk Eigenschappen.png
Het menu Tools Netwerk Eigenschappen.png (71.45 KiB) 48 keer bekeken
Het Menu Tools Netwerk:

Met de volgende opties:

Aanmaken:
Met een klik op Aanmaken wordt “vboxnet0 192.168.56.1/24 met DHCP-Server ingeschakeld” Aangemaakt.

Verwijderen:
Met een klik op Verwijderen wordt “vboxnet0 192.168.56.1/24 met DHCP-Server ingeschakeld” Verwijderd.

Eigenschappen:
Met een klik op Eigenschappen worden de Adapter en met een klik op DHCP-Server de Eigenschappen getoond.

Zie ook: Tabblad Bestand Tools Network Manager Ctrl+H: Bladzijde 22

Bladzijde 8

Het Menu Tools Cloud:

Afb. Het Menu Tools Cloud.png
Het menu Tools Cloud.png
Het menu Tools Cloud.png (53.84 KiB) 48 keer bekeken
Het Menu Tools Cloud:

Met de opties:

Toevoegen:
Om de Oracle Cloud infrastructuur Toe te Voegen.

Importeren:
Om de Oracle Cloud infrastructuur te Importeren.

Verwijderen:
Om de Oracle Cloud infrastructuur te Verwijderen.

Eigenschappen:
Om het Oracle Cloud infrastructuur submenu Eigenschappen te openen om de naam en de eigenschappen in te vullen.

Proberen:
Om de Oracle Cloud infrastructuur Uit te Proberen.

Hulp:
Opent deze Website:

Bladzijde 9

Wat is de Oracle Cloud infrastructuur?
Oracle Cloud Infrastructuur (OCI) is een publieke cloud die is ontworpen om bedrijfsapplicaties uit te voeren. Deze toepassingen omvatten tools waarmee bedrijfsleiders bestaande processen kunnen versnellen en tegelijkertijd kunnen helpen bij strategische zakelijke beslissingen.
Wat is cloud infrastructuur in eenvoudige bewoordingen?
Cloud infrastructuur verwijst naar de componenten en elementen die nodig zijn om cloud computing te bieden. Dit omvat rekenkracht, netwerken, opslag en een interface waarmee gebruikers toegang kunnen krijgen tot gevirtualiseerde bronnen.

Wat zijn de drie soorten Oracle Cloud?
Er zijn drie hoofdtypen cloudservices: software as a service (SaaS), platform as a service (PaaS) en infrastructuur as a service (IaaS).

Hoeveel kost een Oracle-licentie?
Oracle Database-licenties en prijzen
Hier is een overzicht van de verschillende edities en hun licentieprijzen:
Oracle Database Enterprise Edition Licentieprijs voor processor is $47.500.
Oracle Database Standard Edition 2 Licentieprijs voor processor is $17.500.
Personal Edition Licentieprijs per gebruiker is $400.

Zie ook: Tabblad Bestand Tools Cloud Profile Manager Ctrl+P: Bladzijde 23

Bladzijde 10

Afb. Het Menu Tools Activiteiten.png
Het menu Tools Activiteiten.png
Het menu Tools Activiteiten.png (104.09 KiB) 48 keer bekeken

Met de opties:

Kolommen:
Zoals getoond in de afbeelding met de mogelijkheid deze aan of af te vinken ꪜ.

VM Activiteiten:
De VM Activiteiten van de Host PC zoals momenteel getoond.

Zie ook: Tabblad Machine Tools Activiteit: Bladzijde 24
Om de Gast of Client Activiteit te monitoren.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 48 keer bekeken
Bijlage: Oracle VirtualBox deel 02-06-v1 Het Menu Tools.pdf Bladzijde 11
De-Witte

Oracle VirtualBox De Windows XP Machine Aanmaken

Bericht door De-Witte »

Oracle VirtualBox De Windows XP Machine Aanmaken.

Deel 03-01-v1

Hoofdvenster overzicht:

VirtualBox Uitleg.png
VirtualBox Uitleg.png (139.66 KiB) 15 keer bekeken

2) Het Tools Menu

3) De Menubalk

Bladzijde 1

Inhoud:

Inhoud: Bladzijde 2

De Windows XP Machine Aanmaken: Bladzijde 3
Naam en besturingssysteem: Bladzijde 3, 4
Installatie zonder toezicht: Bladzijde 5
Windows XP 64 Hardware: Bladzijde 6
Windows XP 64 Hardeschijf: Bladzijde 7, 8

Windows XP Installeren: Bladzijde 9
NTFS bestandsformaat: Bladzijde 10
Formatteren: Bladzijde 11
Eerste herstart: Bladzijde 12
Instaling devices: Bladzijde 13
Netwerk installatie: Bladzijde 14
Saving settings: Bladzijde 15
Windows XP X64 Opgestart: Bladzijde 16

Bladzijde 2

De Windows XP Machine Aanmaken:

Afb. Nieuw.png
Nieuw.png
Nieuw.png (2.51 KiB) 15 keer bekeken
Het begint met een klik op het bovenstaande Symbool Nieuw in de Menubalk ( 3 ) of via de Tabbalk Machine Nieuw Ctrl+N.

Naam en besturingssysteem:

Afb. 01 Windows XP 64 Naam en Besturingssysteem.png
01 Windows XP 64 Naam en Besturingssysteem.png
01 Windows XP 64 Naam en Besturingssysteem.png (101.89 KiB) 15 keer bekeken

Het menu Aanmaken nieuwe VM opent zich met Naam en besturingssysteem:

Naam:
Hier vul jij de naam in die jij aan jouw machine wil toekennen.

Map:
De standaard map in je /home/jouw naam/VirtualBox Vms locatie.
Of met een klik op pijltje omlaag ▼de door jouzelf te kiezen locatie.

ISO Image:
Door op het pijltje omlaag ▼ te klikken blader jij naar het *.iso image bestand van de te installeren machine.

Bladzijde 3

Editie:
Om de Editie van het OS te kiezen.

Type:
Microsoft Windows of met een klik op het pijltje omlaag , Linux, Solaris, BSD, IBM OS2, MAC OS X of Other ( ander OS ).

Subtype:
Om het subtype van het OS te kiezen, bijvoorbeeld Zorin OS Core 17.2 met subtype Ubuntu.

Versie:
Om de versie van het OS te kiezen.

Indien Aangevinkt ꪜ Overslaan installatie zonder toezicht.

Een stap naar onder geeft ons:

Bladzijde 4

Windows XP 64 Installatie zonder toezicht:

Afb. 02 Windows XP 64 Installatie zonder toezicht.png
02 Windows XP 64 Installatie zonder toezicht.png
02 Windows XP 64 Installatie zonder toezicht.png (107.26 KiB) 15 keer bekeken
Installatie zonder toezicht:

Gebruikersnaam en wachtwoord:
Dit staat standaard ingevuld en is aanpasbaar afhankelijk van de te installeren machine OS versie.

Gebruikersnaam:
Kies hier de gebruikersnaam die jij wil gebruiken of gebruik de standaard.

Wachtwoord en herhaal Wachtwoord:
Kies en herhaal hier je wachtwoord of gebruik de standaard ingevulde wachtwoord opties.

Additionele opties:

Product Key:
Vul hier jouw product key van het OS in.

Hostnaam:
Kies hier de Hostnaam van jouw VM

Domeinnaam:
Kies hier de Domeinnaam van jouw VM.

Indien aangevinkt ꪜ Installeren op de achtergrond.
Om de installatie van de VM op de achtergrond te laten plaatsvinden.

Bladzijde 5

Indien aangevinkt ꪜ Installeren op achtergrond.

Indien aangevinkt ꪜ Guest Additions
Om de Guest aditions locatie toe te voegen. Deze kan je ook vanuit het werkende OS toevoegen.

Windows XP 64 Hardware:

Afb. 03 Windows XP 64 Hardware.png
03 Windows XP 64 Hardware.png
03 Windows XP 64 Hardware.png (89.81 KiB) 15 keer bekeken

Hardware met:

Basisgeheugen:
Aanpasbaar met de schuifbalk of rechtstreeks op het eind in te vullen de te gebruiken geheugen grootte. Gebruik maximaal de helft van je intern Geheugen en nooit meer om problemen te voorkomen.

Processoren:
Aanpasbaar met de schuifbalk of rechtstreeks op het eind in te vullen het aantal te gebruiken processors. Gebruik maximaal de helft van je processor cores en nooit meer om problemen te voorkomen.

Indien aangevinkt ꪜ Zet EFI ( alleen voor speciaal besturingssystemen ) aan.
Om een EFI partitie aan te maken en zodoende UEFI opstartbaar te zijn.

Bladzijde 6

Windows XP 64 Hardeschijf:

Afb. 04 Windows XP 64 Hardeschijf.png
04 Windows XP 64 Hardeschijf.png
04 Windows XP 64 Hardeschijf.png (118.91 KiB) 15 keer bekeken

Hardeschijf met:

Indien aangevinkt ꪜ Nieuwe harde schijf aanmaken:
Hardeschijf bestand locatie en grootte. Met de standaard locatie:
/home/jouw naam/VirtualBox VMs/naam machine/naam bestand.vdi
Of met een klik op het mapsymbool blader je naar de locatie die jij wil gebruiken.

Grootte:
Deze pas je met de schuifbalk aan of je geeft de grootte rechtstreeks in op het einde waar bij mij 10GB staat.
De grootte past zich automatisch aan bij uitbreiden van jouw machine totdat de maximale beschikbare grootte bereikt is.

Dan wordt van tevoren de ingegeven grootte gereserveerd door het systeem ( Vaste grootte wat niet aan te bevelen is ).

Om FAT 16 ( welke maximaal 2 GB groot kan zijn ) schijf of schijven te gebruiken.

Indien aangevinkt ꪜ Bestaand virtuele harde schijf bestand gebruiken:
Dan heb je de mogelijkheid om een reeds bestaande aangemaakte ( VDI ) hardeschijf te gebruiken.

Tenzij jij deze niet meer nodig hebt is dit natuurlijk niet aan te bevelen omdat ze overschreven wordt! Ook zou ik dan de machine en bestanden verwijderen zodat de ruimte beschikbaar wordt en een nieuwe Hardeschijf aanmaken.

Bladzijde 7

Indien aangevinkt ꪜ Geen virtuele harde schijf toevoegen:
Dan vervalt de mogelijkheid om een hardeschijf aan te maken.

Met een klik op [ Afmaken ] wordt de machine met deze instellingen aangemaakt.
Heb jij alle gegevens om de VM te maken correct ingevuld dan zal door een klik op Starten:

Afb. Starten
Starten.png
Starten.png (9.91 KiB) 15 keer bekeken
De machine starten, wat bij de eerste start tevens de installatie van de VM is.
Met een klik op het pijltje naar rechts ► wat veranderd naar onder ▼ kan je kiezen voor:

Normale start:
Om de VM normaal op te starten.

Headless start:

Wat is een Headless start in Virtual Box?

Wat is een Detachable start in Virtual Box?

Normale:
Is een normaal VM-venster met volledige 3D-mogelijkheden (als 3D-versnelling, de juiste gasttoevoegingen en een compatibel besturingssysteem worden gebruikt).

Detachable en Headless:
Zijn twee kanten van dezelfde medaille. 3D-versnelling is niet beschikbaar, zelfs niet als het is ingeschakeld in de instellingen van de VM.

Headless:
Is echt "Monitorloos". De VM start met een draaiend grafisch systeem, maar zonder dat er een venster wordt weergegeven, alsof de monitor van de VM is uitgeschakeld en achter het bureau is geplaatst, zodat u deze niet kunt zien. Het VM-besturingssysteem berekent nog steeds een GUI. U kunt op afstand verbinding maken met de VM met native remote-protocollen of Virtualbox RDP/VNC en de GUI zien die klaar is om te gaan en wordt uitgevoerd in de externe client. Maar u ziet geen VM-venster. Om het venster weer te geven, klikt u op Weergeven in de Virtualbox Manager, nu hebt u een Detachable VM. Om het venster weer te verbergen, gaat u naar het menu Machine van de VM en kiest u "Detach GUI", nu bent u terug bij Headless.
Wissel indien nodig heen en weer.

Bladzijde 8

Detachable start alleen de "Headless" VM met de monitor die wordt weergegeven als een VM-venster in plaats van verborgen.
Wissel het venster naar behoefte aan en uit, met dezelfde methoden als "Headless".

Windows XP Installeren:

Nadat jij op starten hebt geklikt zal de installatie van Windows XP starten met:

Afb. Windows XP Installeren 01.png
Windows XP Installeren 01.png
Windows XP Installeren 01.png (20.24 KiB) 15 keer bekeken
De Windows Setup:
Je hoeft geen third party ( derde partij of te wel extra drivers ) SCSI of RAID driver te installeren in VirtualBox.

Bladzijde 9

NTFS bestandsformaat:

Afb. Windows XP Installeren 02.png
Windows XP Installeren 02.png
Windows XP Installeren 02.png (32.72 KiB) 15 keer bekeken
We kiezen voor het standaard NTFS bestandsformaat. En geven een [Enter] om de installatie voort te zetten.

Bladzijde 10

Formatteren:

Afb. Windows XP Installeren 03.png
Windows XP Installeren 03.png
Windows XP Installeren 03.png (27.55 KiB) 15 keer bekeken
Waarna de aangemaakte 10GB partitie geformatteerd wordt en de installatie verder gaat.

Bladzijde 11

Eerste herstart:

Afb. Windows XP Installeren 04.png
Windows XP Installeren 04.png
Windows XP Installeren 04.png (30.9 KiB) 15 keer bekeken
De eerste herstart van het systeem.

Vergane glorie maar het blijft een mooi gezicht toch?

Bladzijde 12

Instaling devices:

Afb. Windows XP Installeren 05.png
Windows XP Installeren 05.png
Windows XP Installeren 05.png (133.72 KiB) 15 keer bekeken
Tja mijn Windows XP x64 versie is Engels omdat ik te lui was mijn Nederlandse te zoeken en ik deze nu eenmaal bij de hand had.

De onderdelen worden geïnstalleerd.

Bladzijde 13

Netwerk installatie:

Afb. Windows XP Installeren 06.png
Windows XP Installeren 06.png
Windows XP Installeren 06.png (132.95 KiB) 15 keer bekeken
Netwerk installatie:

De opgegeven set-up tijd van 30 minuten...wanneer heeft die bij Microsoft ooit eens geklopt????

Met circa 10 minuten was het op mijn NVMe gepiept van het begin tot het eind, ik bedoel maar?

Bladzijde 14

Saving settings:

Afb. Windows XP Installeren 07.png
Windows XP Installeren 07.png
Windows XP Installeren 07.png (133 KiB) 15 keer bekeken
TADA de opgegeven en geconfigureerde instellingen worden opgeslagen waarna de laatste herstart plaatsvind en we kunnen genieten van de vergane glorie ( die wel heel super snel werkt op mijn systeem ). 😀

Bladzijde 15

Windows XP X64 Opgestart:

Windows XP X64 Opgestart.png
Windows XP X64 Opgestart.png
Windows XP X64 Opgestart.png (390.82 KiB) 15 keer bekeken

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (23.09 KiB) 15 keer bekeken

Bijlage: Oracle VirtualBox deel 03-01-v1 De Windows XP Machine Aanmaken.pdf Bladzijde 16
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen”