De computer van A tot Z

Hier kan je informatie en tips zien over hardware
De-Witte
Has thanked: 310 times
Been thanked: 444 times

De computer van A tot Z

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Inleiding:

Degene die net als ik over een computer beschikken weten waarschijnlijk al dat deze uit heel veel verschillende onderdelen bestaat zelfs als je een laptop heb.
Toen ik begon met computers en er totaal geen verstand van had kietelde mij onderstaande vet gedrukte vragen en langzaam aan ben ik er helemaal ingedoken, heb er mee leren werken en doe dat trouwens nog steeds, ook ben ik hierdoor gaan begrijpen hoe ze opgebouwd zijn en werken.

Nu ga ik proberen dit jullie uit te leggen zodat iedereen dit kan begrijpen te weten een leek, dan wel de gevorderde gebruiker.
Het doel ervan is om inzicht te krijgen waarmee je werkt of om de geschikte computer te kopen waarmee jij wil gaan werken.

Inhoud:

Hoofdstuk 1:
Wat voor een computer heb ik, of kan ik het beste kopen?

1-1 Verschillende soorten computers en wat ze kunnen?

1-2 De aanschaf van een computer.

Hoofdstuk 2:
Wat voor onderdelen zijn dit eigenlijk?

De ( losse, vervangbare ) hardware onderdelen van elke computer, wat doen ze, of waar dienen ze voor?
2-1 De behuizing
2-2 De ATX PSU of voeding
2-3 De CPU of Processor
2-4 Het intern geheugen
2-5 Het moederbord
2-6 De harde schijven in al haar vormen
2-7 De videokaart
2-8 Andere uitbreidingskaarten
2-9 Koeling

Hoofdstuk 3:

3-1 De CPU vervangen
3-2 De HDD – SSD – M2 NVMe of harde schijf vervangen
3-3 De PSU of voeding vervangen
3-4 Een Uitbreidingskaart bij plaatsen
3-5 Geheugen bijpinnen of vervangen
3-6 Fine tuning, het aanpassen van de hard en software

LET WEL:

Aangezien ik over computers en hun onderdelen praat welke inderdaad volgens de Europese wetgeving 24 mnd garantie hebben. Ontkom je er niet aan om een schroevendraaier ter hand te nemen om ze in te bouwen.

Stel ik koop een N100 mini pc uit China met 512 GB NVMe.
Dan mag ik zelf binnen de garantie periode deze vervangen voor en bijvoorbeeld een 1 TB versie.

TENZIJ uitdrukkelijk vermeld wordt in de garantie voorwaarden dat je de behuizing van jouw computer niet mag openen.

Of je koopt en PCIe 2,5 Gb netwerkkaart die je zonder je behuizing open te maken niet kan monteren.

En niet mag open maken om deze in te bouwen als je hierdoor de garantie voorwaarden schend waardoor je het recht op garantie kan verliezen.

Dus kijk eerst even of je überhaupt je computer zelf wel mag openen alvorens dit daadwerkelijk te doen.

https://zorin-os-forum.be/
zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 201 keer bekeken
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte

Hoofdstuk 1: Wat voor een computer heb ik, of kan ik het beste kopen?

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 1:
Wat voor een computer heb ik, of kan ik het beste kopen?

Inleiding:

Heb jij al een computer dan kan dit hoofdstuk toch wel interessant worden voor jou omdat je wat meer gaat leren over jouw computer, heb je er nog geen dan zou ik zeker gebruik maken van de jaren ervaring die ik opgebouwd heb om zodoende de meest geschikte computer te vinden voor je geld.

Jaarlijks duikt er wel een nieuwe versie of generatie computers op en krijgen ze steeds meer een eigen uiterlijk, denk bijvoorbeeld aan de mini PC’s ( PC = Personal Computer – Persoonlijke Computer ). Ze zijn echter allemaal te verdelen in deze 2 hoofdgroepen:

Groep 1) Draagbaar, de mobiele computers:

Groep 2) Stationair of niet draagbaar de desktops:

De draagbare mobiele computers:

Ja grapjassen ik weet het, ook een desktop computer of mini PC kun je dragen maar vallen toch echt onder categorie B) de niet draagbare desktop computers.

We verstaan onder draagbaar de mobiele computers zoals: Laptops, Chromebooks, MacBooks maar ook de Tablets met en zonder telefoon en de Mobiele telefoon zelf.

Sommige zullen beweren dat ik het verzin en dat de Mobiele markt met haar tablets en telefoons geen “computers” zijn maar wat is nu meer “personal” dan een mobiele telefoon en ook deze heeft de meeste onderdelen in zich zitten die elke PC heeft?

Sterker nog er bestaan docking stations om je mobieltje met een Monitor, Toetsenbord en Muis als volwaardige computer te gebruiken.

De tablets zijn reeds vervangers voor de laptops gekoppeld aan een Bluetooth Toetsenbord en muis een volwaardig draagbaar te gebruiken product. Microsoft Surface Pro de dure variant en een Teclast P40hd de goedkope variant.

Afb. H1 Tablets.png
H1 Tablets.png
H1 Tablets.png (368.26 KiB) 290 keer bekeken

Voor elke beurs is er wel een geschikte oplossing te vinden is het niet nieuw dan wel gebruikt want ook gebruikt kan makkelijk nog enkele jaartjes mee mits je wel het juiste koopt.

Zo heb ik bewust beiden voorbeelden en uitersten gekozen omdat Microsoft hun apparaten heel goed onderhouden ( Updates ), wel beperkt in tijd natuurlijk en Teclast bijvoorbeeld dit absoluut helemaal niet doet.

Wil jij dus een veilig apparaat maar zonder de beurs van de Surface zoek dan iets wat net zo goed onderhouden wordt maar wel goedkoper dan Microsoft Surface Pro is.

Tegenwoordig zijn er laptops verkrijgbaar die menig desktop het nakijken geven, dit was vroeger wel even anders en waren de eerste generatie lompe logge mobiele apparaten.

Bedenk je krijgt waar je voor betaalt, goedkoop is maar al te vaak duurkoop en duurkoop heb jij niet altijd nodig.

Koop dat wat je wil gaan gebruiken en niet wat ze je aanbevelen, wat mij brengt op het volgende.

Wat kunnen ze nou:

Elke computer groot of klein, dik of dun, goedkoop of duur kan alleen maar rekenen, niet meer maar zeker niet minder. We vallen dan terug op de kleinste rekeneenheid die we in de computer wereld bit noemen.

Een bit is een ( logische ) 0 of 1.

Wij rekenen met 10 getallen de 0 t/m de 9 de computer beperkt zich tot slechts 2 getallen 0 en 1.
Net zoals wij met de 10 getallen elk denkbaar cijfer kunnen maken kan de computer dit met slechts 2 getallen. Een computer is een flinke berg Transistors verpakt in 1 of meerdere CPU’s.
Een transistor is een piepkleine elektronische schakelaar net zoals de lichtschakelaar bij jou thuis die als de lamp brandt een 1 ( een ) is en als je hem uit zet een 0 ( nul ) is.
Omdat een CPU ( Centrale Processing Unit ) de hoofd processor in elke computer een flinke berg transistors of schakelaars heeft,

kan je dus ook meerdere schakelaars aan elkaar koppelen om bijvoorbeeld meer getallen en letters te kunnen maken.

( Quote van Wikikids:

CPU transistoren zijn tegenwoordig zo klein dat er 500-600 naast elkaar passen in de breedte van een mensenhaar! )

Wij koppelen dan 8 bit ( schakelaars of transistors ) aan elkaar en noemen dit een byte, zo is een:

Hoofdletter A 0100000, en de kleine letter a 01100001.

En

00000 een 0, de getallen 0100 is een 9.

Dit komt omdat een computer werkt met het 16 getal binaire stelsel. Met bytes aan elkaar te koppelen kan een computer dus elk getal maken
Bijvoorbeeld is 1024 10000000000 binair.

Ter info voor de gevorderde gebruiker:

Wat is het grootste 32-bits getal?
In de computerwereld is 4.294.967.295 het hoogste ongetekende (dat wil zeggen niet negatieve) 32-bits gehele getal. Het is dus het hoogst mogelijke getal dat een 32-bits systeem in het geheugen kan opslaan.

Wat is een 64-bits getal?
Een 64-bit signed integer. Het heeft een minimumwaarde van -9.223.372.036.854.775.808 en een maximumwaarde van 9.223.372.036.854.775.807 (inclusief) . Een 64-bit unsigned integer. Het heeft een minimumwaarde van 0 en een maximumwaarde van (2^64)-1 (inclusief).

Uitleg over het binair stelsel:

Zie: https://geocachen.nl/geocaching/geocach ... ire-code/

Ofschoon het nu al heel snel erg moeilijk wordt, en dit is zelfs voor mij onuitspreekbaar en geheel niet belangrijk grote getallen zijn, als we maar onthouden dat een computer alleen maar een logische 0 of 1 kan onderscheiden de bit. En dat 8 bit samengevoegd een byte wordt genoemd.

Conclusie: Computers zijn dom!

Net zoals mijn lichtschakelaar dom is, als ik hem vraag hoeveel 1 + 1 = kan ik wachten tot Sint Juttemis en krijg ik nog steeds geen antwoord. Precies net zo als met een computer.

Door een samenwerking aan te gaan met de Software kan de Hardware juist wel antwoorden genereren op vragen die jij hem invoert en deze uitprinten op het scherm of op papier.

Een computer is dus maar zo slim als de software die jij voor hem gebruikt en de rekenkracht die hij bezit. Simpele software werkt prima samen met een simpele computer, complexe software of vraagstukken vraagt dus ook om een complexe computer of processor.
Wat in dit geval dus weer vertaald dient te worden in meer en snellere rekenkracht. Of te wel een betere veredelde telmachine.😉

De software vertaald alles wat jij invoert naar binaire gegevens, waarna de CPU de benodigde berekeningen uitvoert en deze weer via jouw grafische kaart naar je monitor stuurt zodat de uitkomst van je vraag weergegeven wordt op het scherm.

Voilà dat is het, niet meer of minder.

Simpele vraagstukken simpele computer. Complexe vraagstukken een complexe(re) computer.

Simpel is: Internetten, e-mailen en kantoor werk, werken met een office pakket.

Iets complexer is: Media bewerken denk aan Geluid bewerking.

Meer complexer is: Bijvoorbeeld video bewerking en dit vraagt al een speciale grafische kaart.

Nog meer complexer is: Een Game PC omdat deze nog veel meer en juist heel snel berekeningen moet kunnen uitvoeren en dit type computer heeft vaak de beste Hardware die er verkrijgbaar is.

Meest complex is: Denk bijvoorbeeld aan een data server met een of meerdere CPU’s die je internet site moet beheren waar honderden klanten tegelijk een bestelling moeten kunnen plaatsen en de goederen die jij verkoopt kunnen bekijken………. Hoe meer klanten en goederen des te meer reken kracht je nodig hebt om dit mogelijk te maken en al snel meerdere servers nodig zal hebben om dit te verwezenlijken.

Voor en nadelen:

Elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen en ik splits ze op in 2 groepen:

Groep 1:

De laptops, mini pc’s in al zijn vormen, tablets en mobiele telefoons

Voordelen: Onafhankelijk door batterij, Compact, gemakkelijk te gebruiken, mobiel, verkrijgbaar in elke prijsklasse.
Nadelen: Moeilijk of niet upgrade-baar, vaak beperkt in hun kunnen / rekenkracht ( uitzonderingen daargelaten zoals game laptops ) omdat dit vaak Celeron of M categorie processors zijn zeker bij oudere modellen van deze groep. Tevens hebben de oudere modellen vaak een slechte batterij die snel leeg is waardoor ze weer minder mobiel worden.

Celeron: beperkte versie van gelijksoortige Intel desktop processor.
M Categorie: Speciaal voor de Mobiele markt ontwikkelde processor.
Beiden typen blinken niet uit in snelheid of rekenkracht.

Tegenwoordig doen deze hun taken echter ook goed mits je maar de aanbevolen configuratie van 3 GHz Quadcore en liefst 8 Gb geheugen neemt voor een laptop of mini pc.
Mobiel kan met minder omdat deze vaak nog meer kernen hebben en speciale GPU ( Grafische processor units ) met meerdere kernen bezitten.

Bedenk dat de gemiddelde mobiele telefoon vandaag de dag meer rekenkracht bied dan een gemiddelde Windows 7 computer.

Groep 2:

De ATX desktops.

Voordelen: Volledig naar wens te configureren bij maatwerk of zelfbouw, altijd upgrade-baar, makkelijk zelf te onderhouden en te repareren, voor elke prijsklasse zijn er geschikte onderdelen leverbaar.
Nadelen: lomp en groot zelfs bij een midi ATX behuizing, staat altijd stationair opgesteld - jij zal aan de computer moeten gaan zitten i.p.v. deze te gebruiken waar je bent of zit. Duurder dan een groep 1 computer door de vele losse onderdelen.

Voor complexe vraagstukken heb je ook een complexe computer nodig.

Gelukkig hebben de computers tegenwoordig een 64 bit processor
zie: https://pctipvandedag.nl/32-bit-of-64-bit-computer

En hebben deze processors ook nog meerdere cores ( kernen ) elke kern is eigenlijk een processor aan zich en deze heeft 2 verbindingslijnen om mee te werken die we Threads ( draadjes ) noemen. Koop je een system met een Quadcore ( 4 kernen ) CPU met minimaal 3 GHz snelheid zit je voor de meeste taken wat je processor betreft voor de eerste jaren goed.

Zeker als deze ook nog eens voorzien is van minimaal 4 GB geheugen waar ik liever 8 GB zie voor een simpele tot iets complexere kantoor computer en voor audio 8 a 16 Gb, videobewerking 16 Gb t/m ???? en een Game PC of Server 16 a 32 GB t/m ??? van het bij de processor passende geheugen.

Op deze zaken, CPU, Geheugen, Threads en Snelheid kom ik nog uitvoerig terug zodra we deze behandelen.

Nu weet je in ieder geval wat voor pc jij nodig hebt voor de taken waar jij hem voor wil gaan gebruiken.

Een goede basis is dit:

Juist omdat de software steeds complexer wordt beveel ik een Quadcore 3 GHz CPU aan met het liefst 8 GB of meer / sneller geheugen of CPU, als een basis systeem aan het liefst in de vorm van een ATX desktop.

Vroeger vertelde ik mijn klanten dit:

Je kan met en Ferrari ook boodschappen doen en een handtasje vol zal geen probleem zijn en natuurlijk kan je met een Panda ook rally gaan rijden of zelfs gaan racen echter lijkt het mij logischer dat als jij een race auto zoekt je uitkijkt naar een Ferrari en ga jij op zoek naar een goede boodschappen auto koop dan bijvoorbeeld een Panda. Heb jij 6 kinderen die mee moeten kunnen gaan dan heb je een busje nodig. Snap je?

Als je niet gaat gamen heb je dus ook geen game pc nodig en wil je later toch gaan gamen dan kan je dat door te beginnen je ATX desktop basis pc uit te breiden met een geschikte Videokaart waardoor je de meeste games in elk geval zal kunnen spelen.
Daarom beveelde ik ook een ATX desktop computer aan en geen laptop pc. De ATX desktop is veel makkelijker uit te breiden en of te upgraden zodat zwaardere taken ook tot de mogelijkheden behoren dan een laptop.

Maar wil jij je tafel buiten het computeren ook nog gebruiken om te eten dan zal een laptop weer een betere keuze zijn toch?
Daarbij kan je een laptop tegenwoordig soms ook upgraden met een andere CPU en sowieso met meer geheugen of een andere harde schijf ( HDD, SSD of NVMe ).
Een tablet PC of Mobiele telefoon kan je niet upgraden. ( uitzonderingen daar gelaten )

Koop je iets nieuws, dan is dit mijn aanbeveling ga minimaal voor een Quadcore ( 4 kernen ) 3 GHz computer met 8 GB geheugen.

Zelfs als je alleen maar wil internetten en e-mailen omdat de moderne 64 bit OS ( Operating Systems ) de Windows of Linux versie die jij gaat gebruiken dit vraagt van een computer om er lekker vlot zonder haperingen mee te kunnen werken. En hierdoor kan je nog jaren vooruit ermee.

In de vorm van een laptop als je hem mobiel nodig hebt en in de vorm van een desktop als je hem op of bij je bureau nodig hebt.

Tegenwoordig kan je de Mini PC aan de monitor hangen of een All in one ( Alles in een ) kopen wat een monitor en computer in een apparaat is.

MAAR

Wil jij ten alle tijden makkelijk kunnen upgraden of uitbreiden koop dan een ATX desktop.

Nu weet ook jij weet wat je moet kopen en of wat je al hebt en eventueel wil upgraden nog mogelijk is.

ATX staat trouwens voor: Advanced Technology Extended of ATX-vormfactor

De minimale systeem eisen:

Gesteld door de software leveranciers te weten:
1 GHz dual core processor en 1,5 Gb geheugen zijn zelfs nog te min voor de door mij vermelde panda met Max Verstappen in zijn Red Bull bolide naast jou op Zandvoort of Spa. Je maakt absoluut geen schijn van kans tenzij hij zijn motor opblaast. En voor dat jij goed en wel op dreef bent zie je hem weer in je spiegels opduiken.
De minimale eisen die ik stel aan een hedendaags systeem zijn 2,5 GHz Quadcore met 4 GB Geheugen. Heb jij minder dan dit kijk dan om voor en light versie OS en ga sparen voor een upgrade of nieuwe computer want het houd net zoals met Windows 7 het geval was eens op.
Met de 32 bit systemen kan je al helemaal niks meer mee tenzij je weer oudere software gaat gebruiken maar zelfs dan loop je snel tegen problemen aan met het gebruik ervan.

Sneller ofschoon niet direct nodig voor internet of kantoor werk kan nooit kwaad en hier bepaal jij wat je eraan wil besteden maar nodig is dit niet tenzij je besluit er toch een game computer van te gaan maken.

En er is niks wispelturiger dan mensen met hun wensen zo willen ze dit en dan weer dat, ook ik ben daar geen uitzondering op en streef zoals altijd naar de perfecte computer die ik voor mijn geld krijgen kan.

Bedenk dat als je weinig te besteden hebt een 2de hands computer of een Refurbished computer genoemd. Altijd goedkoper zijn dan nieuwe en zelfs een nieuwe mini computer met bijvoorbeeld een Intel N100 processor, zie: https://www.intel.com/content/www/us/en ... tions.html

Welke dus de door mij gestelde minimale eisen heeft en op AliExpress circa € 150,- kost nieuw: https://nl.aliexpress.com/item/10050070 ... ry_from%3A

Afb. H1 BMax N100 mini pc 16GB 512 Gb.png
H1 BMax N100 mini pc 16GB 512 Gb.png
H1 BMax N100 mini pc 16GB 512 Gb.png (194.69 KiB) 290 keer bekeken
Bedenk wel dat deze mini pc uit China kan komen en deze specifiek uit Spanje komt en als er problemen zijn je niet eventjes naar de winkel kan lopen om deze op te lossen.

Ik koop echter graag daar omdat ze nu eenmaal de beste prijs / kwaliteit verhouding bieden.
En omdat wij in Europa wonen en recht hebben op garantie, tevens omdat nu eenmaal alles tegenwoordig uit China komt.

Bedenk ook dat 99% van de computers daar vandaan komen.

Maar dan van een Europese leverancier en met Europese garantie natuurlijk.

Nu is een Chinese leverancier verplicht zich aan de Europese wetgeving te houden en ik heb zelf nog geen probleem gehad met enkele garantie kwesties maar het is wel China en niet de winkel om de hoek.

Waarbij ik aan het einde ben van Hoofdstuk 1 Wat voor een computer heb ik, of kan ik het beste kopen?

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 200 keer bekeken
Bijlage Hoofdstuk 1 Wat voor een computer heb ik, of kan ik het beste kopen-v1.pdf
De-Witte

Hoofdstuk 2-1 De behuizing ook wel PC kast genoemd

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-1 De behuizing ook wel PC kast genoemd

En de Groep 1 laptops, mini pc’s en / of mobile apparaten dan Gerard?

Met name in deze groep geld ook dat je ze zelf tijdens de garantie periode NIET OPEN MAG MAKEN om ze zelf te repareren. ( uitzondering zijn andere de hardeschijf of geheugen modules bij een laptop en of mini pc ).
Een mobiel of tablet mag je nooit zelf openen tijdens de garantie periode.

Tja ook die hebben apparaten hebben een behuizing maar van de meeste is deze heel moeilijk zelf te openen of te repareren. Als je iets uit deze groep koopt ben je maar al te vaak ook eraan gebonden totdat hij het begeeft omdat je er nu eenmaal heel moeilijk in kan om deze te upgraden of te repareren. Vandaar dat ik altijd een ATX desktop computer aan beveel welke elke handige Harrie of Gerard 😉 zelf kan repareren of upgraden.

We beginnen met de verpakking die alles bij elkaar houd de behuizing.
Heb jij een bepaalde behuizing op het oog dan zal je het moederbord hierop aan moeten passen en visa versa.
Het moederbord bepaalt dus eigenlijk de grootte van je behuizing waarbij ik opmerk dat zelfs een mini ITX ( de kleinste ) in een E-ATX ( de grootste ) behuizing past, maar natuurlijk niet andersom waardoor je dus goed moet opletten welke behuizing je koopt.
Er zijn voor elk moederbordtype passende behuizingen te krijgen waardoor we dus ook verschillende formaten / benamingen kennen zoals:

mini ITX, Micro ATX, ATX, Full ATX ( volledige ATX grootte ) , EATX ( extended of uitgerekt, vergroot ), Server etc.

Met name Micro ATX, ATX passen altijd in een Extended ATX behuizing, en een Full of Extended ATX of zelfs nog iets groter dan de Extended ATX een dual CPU server moederbord bijvoorbeeld past nooit in een standaard ATX kast!

Koop dan bijvoorbeeld een Server Behuizing of kijk als de afmetingen kloppen voor een Extended ATX Behuizing.

De meest verkochte Behuizingen zijn de ATX behuizingen welke verkrijgbaar zijn in een Midi, Maxi en Full ATX of EATX uitvoering voor een Micro ATX, standaard ATX of en Full ATX dan wel een Extended ATX moederbord.

De diepte van de standaard ATX kasten zijn nagenoeg gelijk maar de hoogte verschilt tussen een Midi, Maxi en / of een Full dan wel EATX kast.
En hier knijpt de schoen.
Extended en server hebben vaak de lengte van een Full ATX moederbord te weten 305 mm ( wat de hoogte is in een ATX behuizing en vandaar dat een midi behuizing nooit past ) maar de breedte wijkt steeds verder af en loopt op tot circa 320 mm of nog meer voor een Dual CPU Server moederbord waardoor deze dus alleen in een Extended ATX of Server Behuizing passen. Ze worden dieper waardoor de Harde Schijven en DVD of Blu-Ray anders geplaatst worden of zelfs weggelaten worden.

Daarom bepaalt het Moederbord dat jij wil gebruiken altijd welke Behuizing je nodig hebt, en de behuizing die jij wil hebben het moederbord dat jij nodig hebt.

Wil jij bijvoorbeeld een HTPC ( Home Theather PC ) bouwen welke maar 43 cm breed is en slecht circa 10 cm hoog is, zal jij je om moeten zien voor een dito passend moederbord met de juiste hoogte CPU-Koeler en uitbreidingskaarten. Ook ga je al snel van het ATX naar ITX formaat aangezien de maximale breedte nu eenmaal beperkt is voor een moederbord, extra harde schijf, processor hoogte / koeling en een interne voeding.

De Mini pc’s vallen dan ook volledig buiten de boot en zijn met slechts een tiental centimeters de allerkleinste rakkers. Ook zijn er nog verschillende tussen vorm factors ( formaten ) van deze mini pc’s waardoor er eigenlijk geen sprake meer is van een standaard.

Hieronder enkele voorbeelden van diverse PC Behuizingen.

Afb. H2-1 Diverse Behuizingen.png
H2-1 Diverse Behuizingen.png
H2-1 Diverse Behuizingen.png (1.33 MiB) 236 keer bekeken
Ze zijn van plastic, metaal of beiden gemaakt en kunnen de raarste vormen hebben ( zie game PC Behuizing ), speciaal voor een Server zijn of een HTPC ( Home Theather PC ) welke weer aangepast is op de breedte van audio apparatuur te weten 430 mm breed.

Voor elke computer wens bestaat er een geschikte behuizing

Moederborden benaming en formaat overzicht:

Afb. H2-1 Moederbord layout.png
H2-1 Moederbord layout.png
H2-1 Moederbord layout.png (83.01 KiB) 236 keer bekeken
Van een klein tot groot moederbord met hun formaten die tevens de aanduiding zijn voor de passende behuizing die jij erbij moeten zoeken.

Houd rekening met je wensen:
Een NAS is vaak een Mini ITX moederbord maar wordt juist wel weer in een grotere behuizing gemonteerd vanwege de extra Harde schijven die er nodig zijn voor data opslag.

Wil jij twee grafische kaarten monteren of bijvoorbeeld 3 PCIe uitbreidingskaarten houd dan ook rekening ermee of je moederbord deze aansluitingen wel heeft, ofschoon de tekening doet vermoeden dat een Micro ATX 4 PCIe sloten KAN hebben is dit in de praktijk vaak maar beperkt tot 1 x 16X PCIe grafische kaart aansluiting en 1 a 2 extra PCIe sloten voor uitbreidingskaarten.

De behuizing die jij dan nodig hebt is zeker geen Midi ATX maar juist een Full of Extended ATX behuizing zodat je deze uitbreidingen ook erin kwijt kan.

Fabrikanten van computers hebben vaak hun eigen unieke kasten en dito moederborden welke niet standaard zijn en dus ook niet uitwisselbaar zijn met een standaard moederbord. Denk bijvoorbeeld aan Acer Aspire, HP EliteDesk 800, Dell Optiplex Micro, Fujitsu Esprimo of een ASUS Mini PC.

Maar ook aan hun desktop pc’s die geen standaard ATX formaat hebben. De standaard ATX desktops zijn natuurlijk weer wel uitwisselbaar bijvoorbeeld: ACER Predator Orion 7000 game pc met een standaard ATX formaat moederbord.

Dus:
De formaten zijn standaard, je wensen kunnen hiervan afwijken en bepalen wat jij voor behuizing nodig hebt.

Wil jij een bepaald type behuizing hebben, pas hierop dan, indien noodzakelijk, je moederbord en uitbreidingen aan zoals het aantal extra harde schijven, DVD of Bluray speler die intern geplaatst of juist extern gebruik gaan worden omdat ze simpelweg niet in de behuizing passen. Zo zijn er full 5.1/4 inch DVD en slim ( slank of laptop ) DVD spelers te verkrijgen en dus ook Mini ITX behuizingen met een mogelijkheid voor een interne slim DVD speler. Zelfs mijn server towerbehuizing heeft een slim CD-Rom speler ingebouwd zodat er de mogelijk blijft om 8 Harde schijven te monteren verdeeld in 2 bays van 4 stuks. Passen er de normale of moet je de Low profile PCIe grafische en andere uitbreidingskaarten hebben bij bijvoorbeeld een HTPC.
Bedenk van te voren altijd wat voor behuizing jij wil hebben en of dit überhaupt wel kan met de wensen die je hebt.

Afb. H2-1 Intern of Extern.png
H2-1 Intern of Extern.png
H2-1 Intern of Extern.png (135.44 KiB) 236 keer bekeken
Pas als je weet wat je wil hebben voor een computer met zijn componenten en hoe deze opgebouwd dient te worden weet je ook welke behuizing hier het beste bij past.

Ben je echter gebonden aan een bepaald type behuizing ( HTPC bijvoorbeeld ) zoek daar dan juist de correcte componenten uit die bij deze behuizing passen.

Waarbij we aan het eind zijn van Hoofdstuk 2-1 De behuizing ook wel PC kast genoemd.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 199 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-1 De behuizing ook wel PC kast genoemd-v1.pdf
Hoofdstuk 2-1 De behuizing-v1.pdf
(454.93 KiB) 5 keer gedownload
De-Witte

Hoofdstuk 2-2 De ATX PSU of voeding

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-2 De ATX PSU of voeding

De ATX PSU ( Power Suply Unit of Voeding eenheid ) kort weg voeding genoemd voorziet onze computer van de correcte Spanningen ( Voltages ) en voldoende Ampère en Wattages om de diverse onderdelen te laten werken. Ze levert 3.3 Volt, 5 Volt, -12 Volt en +12 Volt en de Wattages worden bepaalt door de sterkte van de voeding, des te hoger het Wattage des te sterker is de voeding.

Een PSU is dus een transformator die de 240 Volt Wisselspanning omzet naar de bovenvermelde gelijk spanningen, 3.3 Volt, 5 Volt, -12Volt en +12Volt.

Ze beginnen bij circa 200 Watt en gaan tot / met circa 2200 Watt in kracht en hebben een 80+ keurmerk. De Laptop voeding en de voedingsstekker voor je Tablet of Mobiele telefoon behandel ik hier niet omdat deze afwijken van de standaard ATX voeding. Ze hebben allemaal de gemene deler om onze apparaten van de correcte spanningen en wattages te voorzien maar wijken duidelijk af in het formaat en hun belastbaarheid.

En hier scheelt het nogal met de voeding van een Laptop of mini pc om van een mobiel maar te zwijgen. Kan een desktop ATX voeding maximaal 2200 Watt leveren op + 12 Volt tegenwoordig is het met circa 100 Watt voor een laptop of mini pc op circa 20 Volt al snel afgelopen. Bedenk wel dat 100 Watt op 20 Volt meer is dan je denkt en ook weet als je de wet van ohm en haar toepassingen gelezen hebt hieronder….
Een laptop is dan ook niet geschikt voor zware taken net zoals een office of kantoor desktop dat ook niet is trouwens. Een game laptop is de uitzondering op deze regel en ofschoon hij mobiel is zal die het niet lang doen zonder dat de voeding aangesloten is op z’n batterij. Lijkt mij heel logisch toch?

Voor de gevorderde gebruiker die net als ik vroeger de wet van Ohm moest leren:

Mede om meer inzicht in Volt,Ampère, Ohm en Watt te verkrijgen.

De wet van Ohm: ( weerstand ) zegt ons dat U = I x R. Hiermee kan je de Spanning U in Volt ( V ), of de stroomsterkte I Ampèrage ( A) dan wel de weerstand in Ohm uitgedrukt als ( Ω ) berekenen

U Is de spanning in Volt.
= Betekend is gelijk aan.
I Is de stroomsterkte of Ampèrage uitgedrukt in A.
x Staat voor keer of maal.
R Is de weerstand in Ohm.

U = I x R, R = U ÷ I en I = U ÷ R

Maar dan weten we nog steeds niet wat het verbruik is want je nodig moet hebben om de computer aan te kunnen zetten met de uitbreidingen die jij erin hebt.

Wij willen dan ook niet de weerstand weten maar hoeveel vermogen wij eruit kunnen halen en dan hebben we deze formule nodig:

Vermogen: ( P = U x I ) zegt de elektronicus.

P Staat voor het vermogen in Watt.
= Betekend is gelijk aan.
U Is de spanning in Volt.
x Staat voor keer of maal.
I Is de stroomsterkte of Ampèrage uitgedrukt in A

Dus de 600 Watt = 12 Volt x 50 A ampère.

Met deze formule kan je dus berekenen hoeveel Watt, Volt of Ampèrages je voeding heeft.

P = U x I, U = P ÷ I en I = P ÷ U

Zie het als een autoweg met hoe meer rijstroken des te hoger het voltage word voor elke rijstrook een volt. Daar rijden vrachtwagens op, een vrachtwagen kan veel last vervoeren wat we uitdrukken in de sterkte of te wel het Ampèrage. Een weg versmalling is de Weerstand uitgedrukt in Ohm. Gaan we van een 4 baans naar een 2 baans autoweg dan neemt de weerstand toe, en andersom neemt de weerstand af.

Bij een Weerstand in het stroomcircuit wordt deze omgezet in warmte. Het is een samenspel van deze 3 eenheden die je pc van het sap voorzien middels de voeding.

Het vermogen: Rijden er maar een paar vrachtwagens dan spreken we van een gering vermogen, we hebben nog steeds onze 4 rijbanen maar er komen minder vrachtwagens voorbij. Op een 10 Ampère afgezekerd stroomnet kan je ook maar maximaal 10 Ampère gebruiken liefst zelfs nog wat minder om je stop niet te laten springen. Rijden ze neus aan staart dan kan het zomaar 20 A of 30 A Ampère zijn wat nog steeds over de zelfde 4 rijbaanse weg rijdt.

Gelukkig hoef je deze wetten en hun toepassingen niet te kennen omdat het al vermeld staat op de voeding kijk zelf maar.

Afb. H2-2 Aigo 700 Watt voeding.png
H2-2 Aigo 700 Watt voeding.png
H2-2 Aigo 700 Watt voeding.png (102.36 KiB) 208 keer bekeken
Een voorbeeld van in dit geval de Aigo 700 Watt voeding.
Deze voeding kan maximaal 50 Ampère of 600 Watt leveren met + 12 Volt.
Deze voeding kan maximaal 19 Ampère of 95 Watt leveren met + 5 Volt. Samen + 3.3 Volt echter maximaal 100 Watt.
Deze voeding kan maximaal 11 Ampère of 36.3 Watt leveren met + 3.3 Volt. Samen + 5 Volt echter maximaal 100 Watt.
Deze voeding kan maximaal 0.5 Ampère of 6 Watt leveren met – 12 Volt.
Deze voeding kan maximaal 2 Ampère of 10 Watt leveren met + 5 Volt SB ( Standby ).

Er staat dus duidelijk vermeld dat deze 700 watt voeding maximaal 600 Watt kan leveren op de + 12 Volt aansluitingen. Dit komt omdat bij het berekenen van een voeding we uitgaan van de + 12 Volt verbruikers maar de voeding ook andere voltages kan en moet leveren voor je computer.
Alle voltages tezamen opgeteld levert ze maximaal 700 Watt.

Wat is een 80+ rating in een PSU?
80 Plus is een vrijwillig certificeringsprogramma waaraan PSU-fabrikanten kunnen deelnemen om de efficiëntie van hun units te bewijzen . Om überhaupt in aanmerking te komen voor certificering, moet een unit ten minste 80% efficiëntie behalen bij 20%, 50% en 100% belasting en een vermogensfactor van ten minste 0,9 bij 100% belasting hebben.

Dit is dus de afspraak die er gemaakt is waaraan een 80+ Voeding ( zijn ze allemaal tegenwoordig ) moet voldoen.

80% van de maximaal 100% 700 watt is 560 Watt vol continu

Het lijkt mij logisch dat een kantoor computer minder verbruik heeft dan een Game PC of Data Server, wil jij echter weten hoe veel wattage jou voeding moet hebben geldt het volgende:

Houd er rekening mee dat de continu vollast maar 80% is van het maximaal vermelde Wattage dan zit jij altijd safe met een veilige marge op de belasting van je PSU of voeding.

Houd rekening met uitbreidingen.

We gaan tellen:

Zoek je CPU op in Google en haar TDP vermogen in Watt bijvoorbeeld. 80 Watt
Zoek het verbruik van videokaart in Watt op Google. 160 Watt
Elke Harde schijf telt voor 10 Watt x 2 harde schijven is: 20 Watt
Elk type geheugenmodule of hardeschijf DDR3, of DDR4, DDR5, SSD of
M2 NVMe telt voor maximaal 3 Watt: 9 x 3 Watt = 27 Watt
Elke ventilator koeler telt voor 6 Watt: 3 x 6 Watt = 18 Watt
Reserve voor uitbreiding sterkere videokaart of extra HDD schijven: 100 Watt

Totaal: + 405 Watt

405 Watt x 120% = 486 Watt is dan de voeding die jij nodig hebt om jouw ATX desktop van voldoende sap te voorzien. Waarbij je dan uitkomt op een standaard 500 Watt 80+ voeding.

80% efficiëntie van een 500 Watt voeding is 400 Watt, exact wat we nodig hebben ( inclusief een 100 Watt marge ).

Gelukkig hoef jij zelf niet te tellen maar doet een PSU calculator dit voor jou:
Een van de betere is: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Afb. H2-2 BeQuiet PSU Calculator.png
H2-2 BeQuiet PSU Calculator.png
H2-2 BeQuiet PSU Calculator.png (139.63 KiB) 208 keer bekeken
Helaas zoals altijd in het Engels vandaar hier de uitleg erover:

Processor:
Manufacturer ( Fabrikant ): Kies hier voor de maker van de CPU: Intel of AMD
Socket: Kies hier de socket van jou processor bijvoorbeeld Socket 1700 Intel of AM3 – AM4 voor AMD.
Model: Kies hier het model van jouw processor.
Overclocking ( Overklok ): met de keuzes None of geen overklok, OC Version of de fabrieksinstelling overklok van de processor, dan wel Heavily overclocked of te wel Zwaar overklokt.

System ( Systeem ):
S-ATA: Het aantal aangesloten SATA apparaten. ( SATA HDD en Blu-Ray of DVD spelers )
P-ATA: Het aantal aangesloten P-ATA apparaten. ( Het aantal IDE 33, 66 of 100 aangesloten apparaten )
M2 SSD: Het aantal NVMe of SSD harde schijven.

Graphics card ( Grafische kaart ):
Count ( Tellen ): Het aantal grafische kaarten
Manufacturer ( Fabrikant ): Nvidia of AMD
Model: Het Model of type kaart
Overclocking ( Overklok ): met de keuzes None of geen overklok, OC Version of de fabrieksinstelling overklok van de processor, dan wel Heavily overclocked of te wel Zwaar overklokt.

Cooling ( Koeling ):
Fans ( Ventilators ): Het aantal koelventilators ( Denk aan je CPU die tellen ook mee )
Water cooling ( Water koeling ): Het aantal Water koelers
Niet op de afbeelding maar nog meer aanwezig:

USB 3.2 Gen. 2 is used for power transmission:
Yes No
Je USB 3 poorten worden gebruik om stroom te leveren aan je aangesloten apparaten met Yes voor Ja of No voor Nee.

Calculate ( Bereken ):
Met een druk op de oranje calculate knop vind de berekening van je voeding plaats.

Zelf gebruik ik zowel A merk voedingen als de goedkopere Chinese Aigo van AliExpress die het voor minder geld net zo goed doen.

Modulair gebouwd of Normaal:

Afb. H2-2 Modulair of normaler voeding.png
H2-2 Modulair of Normale voeding.png
H2-2 Modulair of Normale voeding.png (485.99 KiB) 208 keer bekeken
Modulair, links met losse aansluitkabels, sluit je alleen die kabels aan, welke je nodig hebt.

Normaal, rechts de standaard voeding, hier bevinden zich alle aansluitkabels reeds vast gesoldeerd aan de printplaat van de voeding.

Waarmee we aan het eind zijn van: 2-2 De ATX PSU of voeding-v1:

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 198 keer bekeken
Bijlage: 2-2 De ATX PSU of voeding-v1.pdf
Hoofdstuk 2-2 De PSU of voeding-v1.pdf
(378.72 KiB) 4 keer gedownload
De-Witte

Hoofdstuk 2-3 De CPU of Processor

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-3 De CPU of Processor

Het hart van elke van elke computer hoe groot of klein deze ook mag zijn.
Sommige hebben er meer dan 1 CPU ( Centrale Processor Unit ) inzitten en anderen hebben weer meer dan 1 core of kern in hun CPU zitten of ze hebben zelfs beiden meer CPU’s met meerdere kernen. ( de geluksvogels onder ons )

Ons hart pompt het bloed rond in het lichaam en voorziet het hoofd en de ledematen van vers zuurstofrijk nieuw bloed bij elke slag die het maakt.

De processor pompt de data ( 0 en 1 – nullen en enen ) op en neer naar onze computer onderdelen bij elke klok puls die hij maakt en zorgt er zo voor dat in samenwerking met de andere onderdelen alles werkt zoals het hoort.

De moderne processor is opgebouwd uit meerdere kernen en rekeneenheden zoals een GPU ( grafische Processor Unit ) en een of meerdere AI ( Artificial intelligence kunstmatige intelligentie ) rekeneenheden, diverse andere verbinding bruggen zoals geheugen controllers, de ouderwetse North bridge zeg maar en de moderne PCIe Lanes, de snelwegen naar de diverse PCIe apparaten, die tezamen de CPU ( Centrale Processor Eenheid ) vormen

Ze zijn in staat om op verschillende klok snelheden te werken waardoor ze energie zuiniger geworden zijn en op oproep ook op een kortstondige overklok om net dat beertje extra te kunnen leveren.

Wederom is het een samenspel van voltage, multiplier en de Systeem bus of basis klok die de snelheid van de Processor bepaalt. Met een 100 Hz Systeem bus en een Multiplier van 20 draait de processor op 20 x 100 MHz = 2000 MHz of 2 GHz.
Het voltage van om en nabij de 1 Volt regelt de multiplier van circa 0.60 Volt t /m 1.4 Volt in stapjes van 0,05 tot 0,10 Volt. Je kan de exacte voltages van jouw processor terug vinden op ons geweldig WWW, het internet.

Hoe hoger de spanning des te hoger wordt de multiplier waardoor de kloksnelheid van de CPU omhoog gaat.

Oude processors werkte met een systeem bus van 33 MHz zoals de 80386 en de eerste Pentium processors. Daarna kwam de 66 MHz en vervolgens de 100 MHz waar het heel lang op bleef steken.

Hoewel het concept van een systeem bus met een specifieke kloksnelheid een belangrijk onderdeel was van de computerarchitectuur in het verleden, is het in de huidige tijd niet meer relevant. De evolutie naar point-to-point verbindingen, geïntegreerde geheugencontrollers en high-speed interfaces heeft geleid tot een veel complexere en efficiëntere manier van communicatie tussen de verschillende componenten in een computer. ( Volgens Gemini )

Gelukkig werken de meeste van ons, net als ik nog met die ouwe meuk, weet ik tenminste ook waar ik het over heb.

Afb. H2-3 De processor uitgelegd.png
H2-3 De processor uitgelegd.png
H2-3 De processor uitgelegd.png (163.54 KiB) 144 keer bekeken
De mijne ( en zeer waarschijnlijk de jouwe ook ) werkt ondanks de modernisatie nog steeds op deze manier en zoals ik al vaker zei: Die nieuwerwetse computers heb ik al lang niet meer bijgehouden dus Gemini zal zeker wel gelijk hebben, tenslotte vernieuwd het nog steeds in de computerwereld alleen niet meer zo snel als vroeger, de rek is eruit en de top is wel behaald.

We plaatsen de CPU op zijn processorvoet of socket genaamd in een desktop, de meeste andere apparaten hebben namelijk een gesoldeerde processor rechtstreeks op het PCB ( Printed Circuit Board – gedrukte schakeling ) en heb er bij Mommers Printservice in Echt veel in mijn handen gehad als zeefdrukker en later als Doka medewerker de nodige montage films ervan bewerkt.

Elk type processor heeft ook zijn eigen voet, AM2, AM3, AM4, AM3B, FM2, LGA771, LGA775, LGA1366 en LGA2011 om er een paar te noemen.

Afb. H2-3 LGA 2011 Socket.png
H2-3 LGA 2011 Socket.png
H2-3 LGA 2011 Socket.png (2.43 MiB) 144 keer bekeken
We zien hier een LGA 2011 Socket met zijn talrijke vergulde contacten opgesplitst in twee omgekeerde L vormige velden met in de midden daarvan 4 rijen SMD ( Solder Mounted Design ) weerstanden om het voltage voor de CPU te regelen.

Weet je het nog?
De waarde van weerstand bepaald het voltage, hoge weerstand een laag voltage, en visa versa.
Door dus de spanning over een of meerdere weerstanden te leiden veranderd deze waardoor de multiplier veranderd en de CPU sneller of juist minder snel zal werken, de kloksnelheid veranderd hierdoor.

SMD ( Solder Mounted Design ) is een type soldering die niet door het PCB gaat maar erop ligt.
Traditionele soldering van weerstanden gaan volledig door de lagen ( Layers of Multilayer PCB ) heen.

Elk modern moederbord is een Multilayer PCB 8 of 12 laags PCB waar de verbindingen die bestaan uit koper sporen verbonden zijn tussen de lagen via, vias, hierdoor kan een component die op het bord gesoldeerd is toch verbinding maken met een van de binnen lagen van de PCB.
In mijn tijd varieerden die nog tussen de 18 μ en 35 μ ( MU of Micro meter genoemd staat voor 0,000 001 meter ) oftewel 0.001 millimeter dus 0.038 mm of 0,018 mm groot.
Waardoor wij in een Cleanroom te werk gingen omdat het minste geringste stofdeeltje als snel 35 μ groot is en de fijnstof kleiner is dan 10 μ waardoor een stofdeeltje al snel een ongewenste verbinding kon maken tussen 2 sporen.
De foto montages en werk films maken vond ik een mooie job en heb ik graag gedaan zeker als het Multilayer PCB waren.

Het zijn verkoperde epoxy lagen die door de koper gedeelte weg te etsen zo sporen creëerde die dan weer met een lak of UV film laag ( groen op onderstaande foto ) geïsoleerd werden om kortsluiting te voorkomen.

Afb. H2-3 Vias.png
H2-3 Vias.png
H2-3 Vias.png (778.53 KiB) 144 keer bekeken
We zien duidelijk de “lege” gaatjes ( FB23, FB15 etc. ) naast de betreffende SMD componenten die door de lagen heen gaan en zo een verkoperde geleidende verbinding maken in een binnen laag.

Afb. H2-3 Soldeer type.png
H2-3 Soldeer type.png
H2-3 Soldeer type.png (214.46 KiB) 144 keer bekeken
Waarom begin ik hier over?

Een CPU is eigenlijk een moederbord in het klein met heel veel transistors die elektronische schakelaars zijn welke de logische 1 of 0 kunnen bevatten.
Vonden wij 18 μ 0.018 mm al klein tegenwoordig zijn ze nog veel kleiner.
Wij gaan van Duizendste 0,000 001 meter gaan we naar Nano 0,000 000 001 meter of 1 miljardste van een meter.

Zie: https://tweakers.net/nieuws/225158/inte ... gezet.html

Intel heeft eerste CPU’s op basis van '1,8nm'-procedé 18A aangezet

Het principe van meerlaagse opbouw blijft het zelfde, ze dampen een geleidende laag op een drager waarna de verbindingen weg geëtst worden, brengen dan een isolatie laag aan d.m.v. verdamping, die daar waar ze met elkaar moeten verbinden weer weg geëtst worden waarna de tweede laag geleidend materiaal wordt opgedampt en de verbindingen weer weg geëtst worden zodat ze met de eerste laag verbinden waar nodig en voor de derde laag gereed gemaakt wordt enz.

Het enige verschil met vroeger is dat nu lasers gebruikt worden om materiaal weg te etsen i.p.v. foto materiaal waar ik vroeger mee werkte, ofschoon wij toen der tijd ook al laser plotters hadden om digitaal bewerkt foto materiaal te maken met de smalle spoorbreedtes.

Afb. H2-3 Intel 18 A progress Update.png
H2-3 Intel 18 A progress Update.png
H2-3 Intel 18 A progress Update.png (637.31 KiB) 144 keer bekeken
De mens is tot steeds meer instaat door de moderne technieken die worden toegepast en met de komst van AI zal het zeker nog sprongen gaan maken in de verkleining en verfijning van chips net zoals een CPU eigenlijk ook een chip is.

Wat doet een CPU?
We zeiden dat een CPU berekeningen uitvoert en instructies interpreteert, maar wat betekent dit eigenlijk?

Een CPU voert een driedelig proces ( taken ) uit:

Fetch ( Ophalen ): Een CPU haalt een instructie of een berekening op uit het RAM geheugen ( die het bijvoorbeeld op zijn beurt van een harde schijf of M2 NVMe afleest )
Decode ( Decoderen ): De CPU ontcijfert de instructie of een berekening
Execute ( Uitvoeren ): De CPU voert de instructie of een berekening uit

Hyperthreading of Simultaneous Multithreading:

Multithreading verwijst direct naar de threads ( draadjes ) die een processor core ( kern ) heeft en is het zelfde als Intels hyperthreading.
De oudere generaties CPU’s hadden maar een thread, draadje of verbinding om zodoende 1 taak tegelijk uit te voeren. Moderne CPU’s hebben 2 threads, draadjes of verbindingen per core ( kern ) waardoor deze dus 2 taken tegelijk kunnen doen per core of kern.

Mijn E5 2690v2 bijvoorbeeld heeft 10 cores of kernen op standaard 3 GHz met 2 threads per core en is daarom instaat om 20 taken tegelijk uit te voeren.

Het is een samenspel van het aantal cores en threads die op een bepaalde kloksnelheid werken zo kan deze processor ook terugschakelen naar 1.2 Ghz op alle cores of zelfs opschakelen naar kortstondig maximaal 3.6 Ghz op slechts 1 core dan wel 3.5 Ghz naar 2 cores en 3.4 GHz naar 3 cores met tenslotte 3.3 GHz op alle cores of kernen met hyperthreading in turbo mode.

PCIe Lanes:
De snelweg ( heen en terug ) van een CPU, deze processor heeft 40 lanes of banen die te gelijker tijd kunnen werken waardoor er dus 40 verbindingen gelegd kunnen worden van en naar de via het moederbord verbonden CPU zijn aanwezige PCIe lanes. Het simpelste voorbeeld hiervan is een grafische kaart die verbonden is via het moederbord op de PCIe 16x aansluiting of te wel 16 lanes ( banen ) tot zijn beschikking heeft, een ander voorbeeld een 3 x 4 M2 NVMe waarbij de 3 verwijst naar de Gen of Generatie 1, 2, 3, 4, 5 of 6 en de 4 naar het aantal lanes waarmee deze via het moederbord verbonden is met de CPU.

Samen gebruiken ze dus 16x + 3x = 19 lanes of banen tegelijkertijd.

Alle PCIe verbindingen gebruiken deze hoge snelheid lanes.
De generatie van de PCIe lanes bepaalt de snelheid ervan zo hebben we PCIe Gen1 t/m Gen6 als laatste standaard heden ten dagen en hier kom ik bij de behandeling van het moederbord nog op terug.

En de SATA controller dan?
Deze is dus niet rechtstreeks verbonden met de PCIe lanes omdat dit weer en andere speciaal voor opslag apparaten ontwikkelde standaard is met zijn eigen controller.

Hoe wordt SATA dan aangesloten op de CPU?
Een SATA-controller is inderdaad een PCI-apparaat, maar het is meestal verbonden via een andere bus of controller op oudere systemen via de South Bridge bijvoorbeeld, de SATA op moderne Intel-systemen verbindt met de CPU via DMI ( Direct Media Interface ).
DMI Lanes houd in dat ze dus niet direct verbonden zijn met de PCIe lanes maar indirect via hun eigen controller.

Waarom zijn DMI lanes belangrijk?
Snelheid: DMI lanes bepalen in grote mate hoe snel data tussen de CPU en de rest van je systeem kan worden overgedragen. Dit is cruciaal voor taken zoals het laden van applicaties, het verwerken van grote bestanden en het uitvoeren van veeleisende taken.
Knelpunten: Als de DMI-bandbreedte beperkt is, kan dit een knelpunt vormen in je systeem. Dit betekent dat andere componenten, zoals een snelle SSD, mogelijk niet hun volledige potentieel kunnen benutten.
Functies: De DMI bepaalt ook welke functies en technologieën ondersteund worden, zoals bijvoorbeeld de snelheid van USB-poorten.

Waarbij ik aan het eind ben van Hoofdstuk 2-3 De CPU of Processor.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 144 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-3 De CPU of Processor-v1.pdf
Hoofdstuk 2-3 De CPU of Processor-v1.pdf
(1001.62 KiB) 4 keer gedownload
Met dank aan Gemini en Tweakers.
De-Witte

Re: De computer van A tot Z

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-4 Het intern geheugen

Waar was ik ook weer, oh ja, intern geheugen, wat voor intern geheugen kennen we allemaal en in welke verschillende vormen en groottes. Zelfs ik raak er de kluts van kwijt omdat over het geheugen voor SDRAM modules ik echt niks meer af weet en het compleet kwijt ben. We hebben Laptop ( SODIMM ), Desktop ( DIMM ) en Server ( ECC DIMM ) modules in diverse snelheden en afhankelijk van de versie DDR t/m DDR5 met verschillende aantal contacten ( goudvingers of pins genoemd ), dan wel dat de plaatsing ervan verschilt.

Laptop geheugen wordt tegenwoordig wel in mini pc’s gebruikt maar past niet in een desktop of server en visa versa.

Wat Transcend al verwoord heeft hoef ik niet opnieuw te formuleren, dus bij deze de vertaling van hun Engelse tekst op: https://www.transcend-info.com/support/faq-296

Wat is het verschil tussen SDRAM, DDR1, DDR2, DDR3 en DDR4?
Categorie: Specificatie / Capaciteit / Prestaties
SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory) 168 Pins:
"Synchronous" vertelt over het gedrag van het DRAM-type. Eind 1996 begon SDRAM in systemen te verschijnen. In tegenstelling tot eerdere technologieën is SDRAM ontworpen om zichzelf te synchroniseren met de timing van de CPU. Hierdoor weet de geheugencontroller de exacte klokcyclus wanneer de gevraagde gegevens gereed zullen zijn, zodat de CPU niet langer hoeft te wachten tussen geheugentoegangen. Bijvoorbeeld, PC66 SDRAM draait op 66 MT/s, PC100 SDRAM draait op 100 MT/s, PC133 SDRAM draait op 133 MT/s, enzovoort.
SDRAM kan staan ​​voor SDR SDRAM (Single Data Rate SDRAM), waarbij de I/O, interne klok en busklok hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld, de I/O, interne klok en busklok van PC133 zijn allemaal 133 MHz. Single Data Rate betekent dat SDR SDRAM slechts één keer in een klokcyclus kan lezen/schrijven. SDRAM moet wachten tot de vorige opdracht is voltooid voordat er een nieuwe lees-/schrijfbewerking kan worden uitgevoerd.

DDR SDRAM (Double Data Rate SDRAM) 184 pins:
De volgende generatie SDRAM is DDR, die een grotere bandbreedte bereikt dan de voorgaande single data rate SDRAM door gegevens over te dragen op de stijgende en dalende randen van het kloksignaal (double pumped). Effectief verdubbelt het de overdrachtssnelheid zonder de frequentie van de klok te verhogen. De overdrachtssnelheid van DDR SDRAM is het dubbele van SDR SDRAM zonder de interne klok te veranderen. DDR SDRAM, als de eerste generatie DDR-geheugen, de prefetch-buffer is 2bit, wat het dubbele is van SDR SDRAM. De overdrachtssnelheid van DDR ligt tussen 266~400 MT/s. DDR266 en DDR400 zijn van dit type.

DDR2 SDRAM (Double Data Rate Two SDRAM) 240 pins:
Het belangrijkste voordeel is de mogelijkheid om de externe databus twee keer zo snel te laten werken als DDR SDRAM. Dit wordt bereikt door een verbeterd bussignaal. De prefetchbuffer van DDR2 is 4 bit (het dubbele van DDR SDRAM). DDR2-geheugen heeft dezelfde interne kloksnelheid (133~200MHz) als DDR, maar de overdrachtssnelheid van DDR2 kan 533~800 MT/s bereiken met het verbeterde I/O-bussignaal. DDR2 533 en DDR2 800 geheugentypen zijn op de markt.

DDR3 SDRAM (Double Data Rate Three SDRAM) 240 pins:
DDR3-geheugen vermindert het stroomverbruik met 40% vergeleken met huidige DDR2-modules, waardoor lagere bedrijfsstromen en -spanningen mogelijk zijn (1,5 V, vergeleken met DDR2's 1,8 V of DDR's 2,5 V). De overdrachtssnelheid van DDR3 is 800~1600 MT/s. De prefetch-bufferbreedte van DDR3 is 8 bit, terwijl die van DDR2 4 bit is en die van DDR 2 bit. DDR3 voegt ook twee functies toe, zoals ASR (Automatic Self-Refresh) en SRT (Self-Refresh Temperature). Ze kunnen het geheugen de vernieuwingsfrequentie laten regelen op basis van de temperatuurvariatie.

DDR4 SDRAM (Double Data Rate Fourth SDRAM) 288 pins:
DDR4 SDRAM biedt de lagere bedrijfsspanning (1,2 V) en hogere overdrachtssnelheid. De overdrachtssnelheid van DDR4 is 2133~3200 MT/s. DDR4 voegt vier nieuwe Bank Groups-technologie toe. Elke bankgroep heeft de eigenschap van bediening met één hand. DDR4 kan 4 gegevens binnen een klokcyclus verwerken, dus de efficiëntie van DDR4 is uiteraard beter dan die van DDR3. DDR4 voegt ook enkele functies toe, zoals DBI (Data Bus Inversion), CRC (Cyclic Redundancy Check) en CA-pariteit. Ze kunnen de signaalintegriteit van DDR4-geheugen verbeteren en de stabiliteit van gegevensoverdracht/toegang verbeteren.

het geheugen herken je door de pin bezetting, het aantal goudcontacten op de modules bij elkaar opgeteld en de plaats van de uitsparing om hem in zijn houder te klikken.
TIP:
Tel hoeveel contacten je op 1cm hebt en vermenigvuldig dit met het aantal cm aan voor een zijde goudcontacten. Vermenigvuldig dit dan X 2 voor beiden zeiden en je hebt ongeveer het aantal pinnen.
Bijvoorbeeld:
8 pinnen per cm en 11.5 cm goud contacten = 92 contacten X 2 voor beiden zijden is 184 pinnnen / of goudvingers dus een DDR ( 1) module
10 pinnen per cm en 12 cm goud contacten = 120 X 2 voor beiden zijden is 240 pinnnen / of goudvingers dus een DDR ( 2 OF 3 ) module
Geheugen voor SDRAM: Dit is al zo oud dat ik zelfs niet meer weet hoe het allemaal genoemd werd en komt heden ten dagen niet meer voor ook SDRAM zal je niet veel meer aan treffen en begint het dus bij DDR geheugen.
SDRAM: Dit geheugen heeft 168 pins
DDR1 of gewoon DDR: 184 Pins circa 2.5 Volt
DDR2: 240 Pins circa 1.8 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR 3 )
DDR3: 240 Pins circa 1.5 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR 2 )
DDR4: 288 pins circa 1.2 Volt
DDR5: 288 Pins Circa 1 Volt
DDR6: ???

SDRAM en DDR Snelheid uitgelegd:

Afb. H2-4 SDRAM en DDR Snelheid uitgelegd.png
H2-4 SDRAM en DDR Snelheid uitgelegd.png
H2-4 SDRAM en DDR Snelheid uitgelegd.png (262.94 KiB) 126 keer bekeken
SDRAM geeft op elke seconde 1 puls. ( 1 puls per seconde )
Telkens als de + positieve lijn benaderd wordt volgt er een klokpuls.

DDR1 t/m DDR4 geeft op elke halve seconde 1 puls. ( 2 pulsen per seconde )
Telkens als de + positieve en de - negatieve lijn benaderd worden volgt er een klokpuls.

DDR5 geeft op elke 1/3 seconde 1 puls. ( 3 pulsen per seconde )
Telkens als de + positieve, de midden of 0 ( nul ) lijn en de - negatieve lijn benaderd worden volgt er een klokpuls.

Ik schrijf benaderd aangezien deze niet perse maximaal hoeft te zijn om een puls te genereren.
Het spreekt voor zich dat 3 pulsen of “bewerkingen” sneller zijn dan 1, daarom is DDR5 geheugen zo razend snel.
Een overzicht afbeelding:

Afb. H2-4 DDR Geheugen.png
H2-4 DDR Geheugen.png
H2-4 DDR Geheugen.png (523.63 KiB) 126 keer bekeken
Het verschil tussen de modules:

Afb. 2-4 Het verschil tussen de DDR modules.png
H2-4 Het verschil tussen de DDR modules.png
H2-4 Het verschil tussen de DDR modules.png (1.37 MiB) 126 keer bekeken
De hoogte van de module is niet van toepassing en ligt aan de grootte van de gebruikte geheugen chips. Alleen de uitsparing en het aantal goudvingers bepaalt het type geheugen.

De SODIMM modules of te wel het laptop en mini pc geheugen.

Afb. H2-4 SODIMM overzicht.png
H2-4 SODIMM overzicht.png
H2-4 SODIMM overzicht.png (202.56 KiB) 126 keer bekeken
Wat in grote lijnen voor het desktop geheugen geld telt natuurlijk ook voor de SODIMM, het zijn alleen andere modules, kleiner en dus compacter juist voor een laptop of mini pc en ze hebben minder pins of aansluitingen.

De snelheden zijn vergelijkbaar, net zoals de unieke passing voor elk DDR type en dus niet uit en / of verwisselbaar aangezien de uitsparing alleen past in het juiste slot.

DDR staat voor Double Data Rate of Dubbele Data Snelheid.
DDR geheugen werkt dan ook in de op ( plus + ) en in de neer gaande puls ( min - ) van de Hertz grafiek vandaar dubbele snelheid. DDR 5 werkt ook nog eens op de midden of nul lijn ( nul 0 ) van deze grafiek en heeft dus 3 pulsen per Hertz.

Hopelijk weet je nu welke geheugen module je in de hand hebt.

Ga jij je geheugen verwisselen haal dan eerst je pc van de stroom of verwijder de batterij in een laptop aard je zelf zodat je NIET STATISCH geladen bent en raak nooit de goudcontacten aan bij het plaatsen of opbergen van de module.

Waarbij we aan het eind zijn van Hoofdstuk 2-4 Het intern geheugen-v1

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 126 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-4 Het intern geheugen-v1.pdf
Hoofdstuk 2-4 Het intern geheugen-v1.pdf
(946.47 KiB) 4 keer gedownload
De-Witte

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-5 Het moederbord

Inleiding:

Het is een toepasselijke naam moederbord, want de “moeder” van elke pc is ze wel.
Waar de CPU het hart was, is het moederbord het lichaam van elke pc.
Hierop bevinden zich het hoofd en ledematen, maar dan in de vorm van uitbreidingskaarten en diverse aansluitingen voor de rand apparaten, zoals o.a. SATA 1, 2 of 3, USB 2.0, 3.0 of 4.0, geluid van stereo t/m 7.1 Home theater en je monitor, om er snel maar wat op te sommen.
Voor elke type CPU socket is er een moederbord, en je leest het goed want de socket bepaald het moederbord type en niet de CPU. Zo zal je ook altijd een passende CPU moeten zoeken voor het type socket of visa versa.
Met specifiek hun kenmerken voor dit type Socket waarbij je kunt denken aan het type DDR geheugen wat erop past of welke versie USB poorten zitten erop?
Welke PCIe versie is het en hoeveel slots en type slots zijn er aanwezig?
Zoals je in zie: “Hoofdstuk 2-1 de behuizing” hebt kunnen lezen zijn er voor elk type ATX kast verschillende bouwvormen beschikbaar waar de mini uitvoeringen ervan dan weer hun eigen behuizing vragen.

We bespreken de ATX versies maar ook nu weer geld dat mits het ook aanwezig op de andere types moederborden dit hetzelfde geld als voor de ATX versies.

Laat ik maar beginnen met een van mijn ATX moederborden en aan de hand daarvan uit te leggen wat er allemaal op en of aan zit, of kan gezet worden.

Ik neem als voorbeeld een van mijn 2 Chinese X79 F1 3.0 moederbord om het en en ander uit te leggen.

Afb. H2-5 Het Moederbord.png
H2-5 Het Moederbord.png
H2-5 Het Moederbord.png (712.25 KiB) 110 keer bekeken
We zien aan de linker zijde op de afbeelding hierboven de backplane of I/O panel aansluitingen zitten die bestaan uit: PS2 2x, 4 x USB 2.0, 2 x USB 3.0, Gigabit Ethernet en 5.1 Soundtrack.
Dit is dan ook de achterzijde van het moederbord waarvan de genoemde backplane of I/O panel, hoe kan het anders, in de juiste uitsparing van de achterzijde van de behuizing geplaatst dient te worden tijdens de montage, zo ver zijn we echter niet want we gaan eerst eens bekijken wat erop en eraan zit of kan geplaatst worden. De backplane heeft dus de eerste genoemde aansluitingen, verder zien we duidelijk de 4 slots voor het DDR3 geheugen zoals besproken in “Hoofdstuk 2-4 Het intern geheugen”. De LGA 2011 CPU socket voor de betreffende CPU’s met deze socket aansluiting zoals de Xeon E5 2600 serie of de I7 serie zoals bijvoorbeeld de 3970X extreem versie i7 CPU.

De 2 aansluitingen om het moederbord van stroom te voorzien in de vorm van een 8 en 24 pin molex stekker aansluiting.

Molex stekker: Is de benaming voor de veel voorkomende voedingsconnector die gebruikt wordt in pc's. Ze zijn bevestigd aan de uiteinden van de voedingskabels die uit de pc-voedingen komen en kunnen zo diverse componenten in een pc van voeding voorzien.

Afb. H2-5 De diverse PC stekkers.png
H2-5 De diverse PC stekkers.png
H2-5 De diverse PC stekkers.png (355.6 KiB) 111 keer bekeken
Omdat dit een Micro ATX ( 244 x 244 mm ) bord is zijn de PCIe sloten beperkt 1 - 16 X slot en 1 - 4X slot meer past er niet op dit formaat type in deze configuratie zoals jullie in het hoofdstuk over de CPU zie: “Hoofdstuk 2-3 De CPU of Processor” ook al konden lezen kunnen er maximaal 4 PCIe sloten aanwezig zijn.
Gelukkig heeft dit moederbord wel een 3 x 4 M2 NVMe slot waar de de 3 staat voor de PCIe generatie kortweg Gen 3 genoemd en de 4 voor de snelheid. In het hoofdstuk zie: Hoofdstuk 2-6 De harde schijven in al haar vormen kom ik hier uitvoerig op terug. De chipset of Nortbridge bevind hier nog apart onder het koelblok ( tussen de M2 NVMe en de CMOS 2032 batterij ) maar zit bij modernere systemen in de CPU verwerkt.

Verder heeft dit bord 2 x SATA 3.0 en 2 X SATA 2.0 aansluitingen en en front audio, USB 3.0 + 2.0 panel aansluiting tezamen met de standaard frontpaneel aansluitingen voor de HDD LED ( harde schijf activiteit LED ), Power LED ( spanning LED ), Power Switch ( aan / uit knop ) en Reset Switch ( reset knop ).

De standaard CMOS 2032 batterij met de + zijde naar boven die ervoor dient dat bij een stroom uitval het moederbord toch haar gemaakte BIOS Instellingen kan vasthouden om zodoende de computer op te starten zodra de stroom weer aanwezig is. Een andere functie is het bij houden van de tijd.
Zie ook: “De Legacy BIOS van A tot Z” van mij in het hardware topic overzicht.

Laten we snel de genoemde onderdelen wat beter bekijken.

Moederbord versie of vormfactor: ( formaat )

De standaard versie moederborden kent de volgende formaten:

Afb. H2-1 Moederbord layout.png
H2-1 Moederbord layout.png
H2-1 Moederbord layout.png (83.01 KiB) 111 keer bekeken
Op bovenstaande afbeelding staan duidelijk omschreven de ATX , DTX en ITX vormfactors met hun formaten in mm.

Door de tekening krijg je een inzicht in de grootte van de betreffend standaard type moederborden.
Deze dient ter indicatie en kan afhankelijk van de fabrikant afwijken in opbouw en aansluitingen.
De bevestiging gaten en het formaat van de backplane of I/O panel aansluitingen zijn wel uniform en vast voor elk type waardoor deze ook altijd in de desbetreffende bijbehorende behuizing passen.

Het aantal getekende PCIe sloten hebben maar een voorbeeld functie en afhankelijk van de CPU socket en opbouw van het type moederbord met de plaatsing van de DDR ram modules kunnen ze net zoals mijn Chinees X79 F1 v3.0 Moederbord duidelijk afwijken hiervan.

Volgens tekening zijn er plaats voor 4 PCIe sloten op een Micro ATX terwijl ik er maar 2 heb ( 16X en 4X ). De bouwvorm wijkt nogal af van de standaard omdat het een server processor socket LGA 2011 is die groter zijn dan een desktop processor. Ook kan je voor dit type socket de andere formaten krijgen te weten ATX, E-ATX en zelfs Dual CPU E-ATX waardoor deze wel meer PCIe aansluitingen hebben.

En in het echt zien ze er zo uit, althans de X79 serie dan.

Afb. H2-5 X79 Moederborden overzicht.png
H2-5 X79 Moederborden overzicht.png
H2-5 X79 Moederborden overzicht.png (1.73 MiB) 111 keer bekeken
We zien nu overduidelijk het verschil tussen de Micro en Full dan wel de E-ATX versie ze staan ongeveer in de juiste schaal zodat jij je er een goede voorstelling van kan maken. Vandaar dat ik ook bij alle typen ATX moederborden dezelfde LGA 2011 socket gebruik heb.
De Full ATX ( Midden in Groen ) heeft 5 PCIe sloten en de gelijk hoge E-ATX ( Rechts in Oranje ) er maar 4 heeft terwijl de Micro ATX ( Links Rood ) het met 2 moet doen.
Je ziet dan ook dat de opbouw en plaatsing van de geheugen sloten en processor sockets ( ze liggen 90 graden gedraaid tov de Micro ATX en Full ATX ) nogal afwijk bij de E-ATX om deze in lijn te krijgen. De E-ATX is dan ook een extra large versie van een normale E-ATX vanwege de 2 CPU’s.

CPU socket:

Afb. H2-3 LGA 2011 Socket.png
H2-3 LGA 2011 Socket.png
H2-3 LGA 2011 Socket.png (2.43 MiB) 111 keer bekeken
Is in dit specifiek geval een LGA 2011 socket, je kan voor elk type CPU wel een geschikt moederbord vinden gebruikt, of zoals deze nieuw uit China. Ga je zelf wat in elkaar zetten heb jij vast en zeker al een bepaald type CPU op het oog en zal daar dan een voor jou geschikt moederbord voor moeten vinden.
Elk type Socket is uniek voor een bepaalde range processors gebouwd en ontworpen, soms passen er ook andere processors op zoals bij mij het geval is passen de E5 2600 serie en de i7 serie welke ontworpen zijn voor de LGA 2011 socket van de 1ste en 2de generatie op dit moederbord.
Zo heeft AMD bijvoorbeeld de AM3 en AM4 socket voor deze range en Intel momenteel de LGA 1700 en 1851 serie met de Z 790, 890 of B760 chipset.

LGA staat voor Land Grid Array en dit betekend de vorm van de CPU Socket contacten op het moederbord.

De Chipset:

Afb. H2-5 Chipset Northbridge.png
H2-5 Chipset Northbridge.png
H2-5 Chipset Northbridge.png (84.5 KiB) 111 keer bekeken
Hier geel omlijnd, vind je deze ook nog op de modernere moederborden maar bevatten niet meer de “Northbridge” zo als wij die kende, deze functies zijn nu gedeeltelijk ingebouwd in de CPU.
Op dit moederbord en haar BIOS configuratie wordt wel nog van een North en South Bridge gesproken alles wat nieuwer is niet meer.

DDR socket:

Afb. H2-5 DDR3 socket.png
H2-5 DDR3 socket.png
H2-5 DDR3 socket.png (103.19 KiB) 111 keer bekeken
DDR staat voor Double Data Rate of Dubbele Data Snelheid.
DDR geheugen werkt dan ook op de ( plus + ) en in de neer gaande puls ( min - ) van de Hertz grafiek vandaar dubbele snelheid. DDR 5 werkt ook nog eens op de midden of nul lijn ( nul 0 ) van deze grafiek en heeft dus 3 pulsen per Hertz. Zie: “Hoofdstuk 2-4 Het intern geheugen”.

PS2 voor Toetsenbord en muis:

Afb. H2-5 De PS2 Aansluitbussen.png
H2-5 De PS2 Aansluitbussen.png
H2-5 De PS2 Aansluitbussen.png (29.13 KiB) 111 keer bekeken
Deze speciaal voor de muis ( Groen ) en het toetsenbord ( Paars ) ontwikkelde PS2 bus is volledig in het verval geraakt en vervangen door de USB bus vaak hebben de moederborden dan ook nog 1 half groen – paars gecombineerde PS2 bus of zijn ze compleet weggelaten.

USB v2.0 – v4.0:

Afb. H2-5 USB.png
H2-5 USB.png
H2-5 USB.png (308.07 KiB) 111 keer bekeken
Universele Seriële Bus of te wel de USB bus geschikt om elk type randapparaat op je computer aan te sluiten van Muis en toetsenbord t/m beeld en / of geluid, data opslag uitbreiding in de vorm van een externe harde schijf of noem het maar op.

Ze evolueerde USB 1.0 van een langzame 12 Mbps naar USB 4.0 een super snelle verbinding met circa 40 Gbit/sec overdracht snelheid. En met USB 4.0 Versie 2.0 zelfs 80 Gbit/sec.

Gigabit Ethernet 100Gb – 10000Gb

Afb. H2-5 1 Gb Ethernetpoort RJ 45.png
H2-5 1 Gb Ethernetpoort RJ 45.png
H2-5 1 Gb Ethernetpoort RJ 45.png (14.76 KiB) 111 keer bekeken
De ethernet poort van elke computer “de ader” voor het WWW ( World Wide Web of Internet ) dan wel de verbinding voor je thuisnetwerk. Waar tegenwoordig ook al speciale PCIe kaarten verkrijgbaar zijn met zelfs een whopping 20 Gbit/sec aansluiting. Die natuurlijk alleen maar zin heeft als de rest van je netwerk apparatuur ook deze snelheid kan behalen. Wederom is de ketting maar zo sterk als de zwakste schakel maar internet op glas gaat met “de dag” sneller worden en een 8Gbit/sec aansluiting is nu al mogelijk.

Wat is Gb/sec eigenlijk?
Voor de gevorderde gebruiker:
Als we goed kijken zien we een hoofdletter G die staat voor Giga oftewel één miljard - 1.000.000.000 de kleine letter b staat voor bit. Staat er ook een hoofdletter B dan staat deze niet voor bit maar voor Byte.

8 bit zijn 1 byte
1024 byte zijn 1 Kilobyte
1024 KB zijn 1 MB ( Megabyte ) Miljoen
1024 MB zijn 1 GB ( Gigabyte ) Miljard
1024 GB zijn 1 TB ( Petabyte ) Triljoen
Enz...

Tegenwoordig tellen we in het metriek stelsel en ronden we de getallen af op 1000 Byte voor 1 Kbyte. Persoonlijk vind ik dit jammer omdat een computer nu eenmaal niet met metriek werkt maar met het binair of 2 talstelsel. Want, en daarom hebben ze het denk ik gedaan, wil je het begrijpen moet je al wiskunde knobbel hebben. We komen echter in de problemen hiermee want de Byte is nu eenmaal 8 bit en geen 10 bit……

Laten we het daarom maar makkelijk houden met USB 4.0 Versie 2.0 die 80 Gbit/sec ( 80 Gigabit ) een maximale data transfer snelheid heeft.
Om te weten hoeveel byte dit zijn delen we het door 8, want 8 bit zijn tenslotte 1 Byte.
( over verwarring gesproken )
We krijgen dan 10 GB ( Gigabyte/sec ) om nu te weten hoeveel Megabyte dit is moeten we het delen door 1.000.000 ( Megabyte is tenslotte 1 miljoen ). wat dus neerkomt op 10.000MB of te wel razend snel dus.

Afb. H2-5 Het metriek stelsel.png
H2-5 Het metriek stelsel.png
H2-5 Het metriek stelsel.png (52.89 KiB) 111 keer bekeken
Geluid v5.1 – v7.1:

Afb. H2-5 Blik op IO panel.png
H2-5 blik op IO panel.png
H2-5 blik op IO panel.png (204.31 KiB) 111 keer bekeken
Op dit moederbord zitten de standaard geluid aansluitingen:
Blauw voor de input of ingang.
Groen voor de output of uitgang.
Rood voor de microfoon ingang.
Verder zit er soms nog het volgende op vooral bij 7.1 geluid.
Oranje voor de midden en bas speaker.
Zwart voor de achter of surround speakers.
OPT. voor de optische / digitale uitgang.

Deze geluid uit en ingangen kan je gebruiken om geluid te importeren om te bewerken of om ( zelf gecomponeerde ) muziek / geluid ten gehore te brengen.

PCIe sloten:

Afb. H2-5 PCIe en M2 NVMe.png
H2-5 PCIe en M2 NVMe.png
H2-5 PCIe en M2 NVMe.png (246.69 KiB) 111 keer bekeken
Dit compacte moederbord bied slechts 1 PCIe 16x bus voor de grafische kaart.
En 1 PCIe 4x bus voor een uitbreiding kaart zoals bijvoorbeeld een USB of snelle netwerkkaart van de 3de generatie of kortweg Gen3 genoemd.
We kennen echter ook nog de 1x bus en 8 x bus wat op rij dus 1x, 4x, 8x, of 16x bus waardoor een moederbord deze kan hebben in elke willekeurige volgorde zoals de fabrikant het moederbord ontworpen heeft.
Het cijfer 1x, 4x, 8x of 16x staat voor de bus grootte en haar vermenigvuldigingsfactor de Gen1 t/m 6 staat voor generatie of versie van de PCIe bus en haar 1x snelheid, zie onderstaande afbeelding.

Afb. H2-5 PCIe-Snelheids-tabel.png
H2-5 PCIe-Snelheids-tabel.png
H2-5 PCIe-Snelheids-tabel.png (89.46 KiB) 111 keer bekeken
GT/s staat voor Gigatransfer/sec de snelheid welke de bus kan halen per seconde.

Tevens staat duidelijk op Afb. H2-5 PCIe en M2 NVMe.png het:

M2 NVMe slot:

De razendsnelle opvolger van de SATA bus werd de M.2 NGFF bus en deze werd ook al snel weer vervangen door de M2 NVMe bus die ook op de PCIe bus met haar snelheid werkt afhankelijk van de generatie en haar vermenigvuldigingsfactor. Dit bord bied een PCIe 3x 4x of te wel Gen3 op 4X snelheid dus volgens bovenstaande tabel 8 GB/s Full duplex en 3.94 GB/s half duplex. Wat dus op 8000 MB/sec voor Full en / of 4000 MB/sec zou moeten uitkomen maximaal.
Zelf haal ik ruim 3500 MB/sec Lees en Schrijfsnelheid dus 2 x 3500 MB/sec = 7000 MB/sec in de praktijk met mijn PCIe4 x4 Lexar NQ710 M2 NVMe. Helemaal niet slecht dus voor een Gen3 PCIe interface.

Backward compatible?

Alweer zo een Engels begrip wat betekend dat het rugwaarts compatibel is.
Dit houd in dat als je dus net zoals ik gedaan heb een PCIe 4x NVMe op een 3x slot aansluit deze natuurlijk ook maar maximaal op de 3x snelheid kan werken. Het feit dat je hem nog kan gebruiken is wat er wordt bedoeld met rugwaarts compatibel.

SATA v1.0 – v3.0:

Afb. H2-5 SATA kabel en moederbord connectors.png
H2-5 SATA kabel en moederbord connectors.png
H2-5 SATA kabel en moederbord connectors.png (525.72 KiB) 111 keer bekeken
SATA of Serial Advanced Technology Attachment

Ook dit voorbeeld heeft net zoals mijn moederbord 2 SATA 2.0 en 2 SATA 3.0 poorten en is de opvolger van de Paralel ATA die snelheden behaalde van 33 MB, 66MB of 100 MB maximaal voor IDE 33, IDE 66 of IDE 100 bus en SATA 1.0 natuurlijk welke 1,5 Gb snel was of maximaal 150 MB snelheid behaalde. SATA 2 was 300MB en SATA3 was 600MB of te wel 1,5 Gb, 3Gb en 6 Gb. Wat ook gelijk de maximale snelheid is voor deze bus. Hierdoor is het geëvolueerd van de M.2 NGFF interface naar de M2 NVMe interface.

CR 2032 Knoopcel batterij:

Afb. H2-5 CR 2032 batterij.png
H2-5 CR 2032 batterij.png
H2-5 CR 2032 batterij.png (39.8 KiB) 111 keer bekeken
Wat is het verschil tussen DL2032 en CR2032?
De CR2032 batterij kunt onder verschillende referentienummers tegenkomen. Dit kan verwarrend zijn, maar het gaat om precies dezelfde batterij. Zo noemt Duracell deze batterij de DL2032 en bij sommige merken staat er alleen 2032.Het is een standaard lithium knoopcel die er voor dient het BIOS ( Basic Input Output System ) op het moederbord van spanning te voorzien en haar interne klok als de computer van de stroom wordt ontkoppeld.

Frontpaneel ( voorkant v/d behuizing ) aansluitingen:

Afb. H2-5 Frontpanel aansluitingen.png
H2-5 Frontpanel aansluitingen.png
H2-5 Frontpanel aansluitingen.png (627.74 KiB) 111 keer bekeken
Van links naar rechts zitten er de volgende aansluitingen op:

HD Audio:
Deze verbind de Audio aansluitingen van het voorpaneel met het moederbord.

Com poort:
Communicatie poort waarvoor geen pins gesoldeerd zijn op het moederbord.

USB 3.0 poort:
Deze verbind de USB 3.0 aansluitingen van het voorpaneel met het moederbord.

USB 2.0 poort:
Deze verbind de USB 2.0 aansluitingen van het voorpaneel met het moederbord.

Front Panel:
Dit zijn de pins op het moederbord voor het frontpaneel de betreffende aansluit stekkers van je behuizing.

Afb. H2-5 Frontpaneel aansluit stekkers.png
H2-5 Frontpaneel aansluit stekkers.png
H2-5 Frontpaneel aansluit stekkers.png (456.01 KiB) 111 keer bekeken
De + kabel voor de HDD LED en de PWR LED ( power led of spanning led ) zijn duidelijk gemerkt zoals de tekening aangeeft met een + je erop.
De aansluitingen voor de power en reset switch zijn niet gemerkt omdat deze door een knopdruk op de betreffende schakelaar verbonden worden om de computer te starten en / of te resetten als deze blijft “hangen” en vast gelopen is.
De power switch verbind de groene en naastliggende zwarte draad ( pin 14 en pin 15 ) in de 24 poligge molex voedingsstekker.

Waarbij we aan het eind zijn van “Hoofdstuk 2-5 Het moederbord”

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 111 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-5 Het moederbord-v1.pdf
Hoofdstuk 2-5 Het moederbord-v1.pdf
(1.79 MiB) 2 keer gedownload
De-Witte

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

Inleiding:

De harde schijf het tegenover gestelde van de zachte schijf of Floppy genoemd die eerst het 5.25 inch formaat had en later het 3.5 inch formaat. De software dank haar naam aan deze eerste type data dragers en hebben uiteindelijk bijgedragen aan het ontstaan van de harde schijven. Een van mijn eerste was een 40 MB exemplaar op mijn 386 IBM computer waar de kids de nodige DOS spelletjes op deden en pappa ( mij mezelf en ik ) probeerde het DOS 5.0 OS onder de knie te krijgen.

Afb. H2-6 Het verleden tot het heden.png
H2-6 Het verleden tot het heden.png
H2-6 Het verleden tot het heden.png (1.22 MiB) 98 keer bekeken

Het was net zo een exemplaar als de middelste van de bovenste rij en ik weet nog eens niet meer hoe die aansluiting nu heette? Was het soms een ISA kaart met aansluiting voor de harddisk en de controller die je op het moederbord prikte om deze via een speciale kabel aan te sluiten?

Enfin het is dan ook al heel lang geleden.
Laten wij ons richten op het heden.

We onderscheiden de volgende soorten:

S-ATA ( Serial Advanced Technology Attachment ) of kortweg SATA HDD ( Hard Disk Drive ) versie 1, 2 of 3, ( 1.5, 3.0 en 6.0 Gb/sec ) in 2.5 en 3.5 inch formaat.

Oudere computers hebben nog de P-ATA IDE ATA 33, 66 of 100 interface.

De SSD ( Solid State Drive ) in 2.5 inch grootte.

M.2 NGFF SATA geheugenschijf.

M2 NVMe geheugenschijf.

De HDD in haar huidige vorm staat ook al op de afbeelding hierboven en is de wel bekende m2 NVMe die t/m 1 TB nog wel enigszins betaalbaar is zeker als je zakt naar een versie onder de 512 GB. Maar voor echte data opslag gaat er niks boven de huidige SATA 6 Gb/sec HDD of harde schijven welke het 2.5 of 3.5 inch formaat hebben en per GB het goedkoopst zijn in vergelijking met een NVMe maar laten we beginnen met de SATA versies in 2.5 en 3.5 inch formaat.

De SATA HDD:

Deze is net zoals zijn oudere broer de IDE ATA versie opgebouwd uit en of meerdere platters ( gemagnetiseerde schijf of schijven ) die door middel van een gecombineerde lees / schrijf kop beschreven of gelezen kunnen worden. Laten we maar eens kijken hoe die er van binnen uit ziet.

Afb. H2-6 HDD versus SSD.png
H2-6 HDD versus SSD.png
H2-6 HDD versus SSD.png (404.35 KiB) 98 keer bekeken
2 vliegen in een klap links de HDD en rechts de SSD.
De huidige generaties HDD zijn met helium gas gevuld en gaan al tot 24 TB ( TeraByte ) met een SSD is het bij 4 TB wel het maximum bereikt momenteel.

We onderscheiden duidelijk de platters, de schrijf leeskop op de arm en de actuator of aandrijving van de arm. Dit zijn allemaal bewegende onderdelen en alles wat beweegt slijt nu eenmaal door de mechanische belasting. De levensduur van een HDD en SSD bedraagt dan ook circa 5 jaar. Terwijl enkele van mijn exemplaren al ouder zijn dan 10 jaar en nog steeds werken. Het houd echter eens op en zodra je flink geratel gaat horen waar ze eerst stil was is haar einde nabij RIP HDD.
Je merkt dit aan de lees en schrijf fouten die je OS ( Operating System of besturingssysteem ) je meld.
De achterzijde bevat de elektronica met de controller en het cache geheugen of de tijdelijke snelle opslag van een HDD samen met de aansluitingen voor de stroom en de data overdracht van en naar je moederbord.
Ze werkt door microscopisch kleine deeltjes te magnetiseren of juist niet wat de bekende 1 of 0 oplevert of te wel de bit, met 8 bit voor een byte enz. De harde schijf dient echter voor gebruik eerst gereed gemaakt te worden met een format, het formatteren houd in dat er een indeling wordt gemaakt voor jouw OS ( Operating system ) te weten Windows of Linux en omdat beiden verschillende OSsen zijn is de formattering dat ook en dit heeft te maken met de tekening hieronder.

Afb. H2-6 De HDD Hardeschijf.png
H2-6 De HDD Hardeschijf.png
H2-6 De HDD Hardeschijf.png (331.7 KiB) 98 keer bekeken
Tja een andere blik op het inwendige:
Wil jij weten hoe en wat deze tekening of de formattering precies inhoud?
Lees dan de inleiding van De Legacy BIOS van A tot Z er maar eens op na:

viewtopic.php?t=1475#p8724https://zorin ... 75%23p8724

Hoef ik hier niet in herhaling te vervallen. 😉

De SSD:

Heeft 0,0 bewegende onderdelen en is opgebouwd uit dezelfde cache, geheugen chips ( Nand Flash type ) en een controller.
Net intern DDR geheugen zeg maar, anders verpakt en met zijn eigen controller maar toch geheugen en omdat deze op de SATA aansluiting gaat ook maar maximaal 6Gb/sec snel wat neerkomt op circa 550 MB/sec in de praktijk schrijf en lees snelheid wat ook een moderne harddisk kan halen zeker in de burst modus bij het back-uppen

Overdrachtssnelheid in burst-modus. Dit is de overdrachtssnelheid voor het buffer-RAM op de harde schijf en staat bekend als overdrachtssnelheid in burst-modus. Deze overdrachtssnelheid wordt niet beïnvloed door welke vertraging dan ook. Voor de normale schrijf en lees cyclus heb je met een HDD wel vertraging omdat de mechanische arm met de kop eerste de correcte plaats op de platter moet vinden om de data weg te schrijven. Iets waar een SSD dus geen last van heeft.

Ook heeft alles wat met de computer samenhangt last van de latentie cycli ( wacht tijd voor dat er een bewerking plaats kan vinden ).

Wil je hier meer over lezen klik dan eens op onderstaande link.

https://www.corsair.com/eu/nl/explorer/ ... IvtSiVYhJP

Laten we de NGFF maar compleet vergeten omdat dit ook letterlijk gebeurt is en door gaan naar de

M2 NVMe:

Net omdat deze rakkers op de PCIe bus met haar lanes worden aangesloten halen ze ook gigantische snelheden momenteel t/m circa 7000MB/sec over een vluggertje gesproken, waar SATA een ader is in je lichaam is de NVMe de Aorta, de lichaamsslagader die met elke hartslag of CPU klok frequentie tik de data rondpompt in je PCIe Gen 1 t/m 6 en niet met 1 maar 4 x snelheid.

Wat is de snelste Gen 5 NVMe SSD?
De Crucial T705 SSD heeft indrukwekkende lees- en schrijfsnelheden tot 14.500/12.700 MB/s 1 en onderscheidt zich daarmee als 's werelds snelste consumenten-SSD. De uitzonderlijke prestaties positioneren hem als een topkeuze voor gaming, met razendsnelle snelheden die de gameplay ten volle verbeteren.

Gen is generatie of versie van de PCIe standaard zie: “Hoofdstuk 2-5 Het moederbord” Afb. H2-5 PCIe-Snelheids-tabel.png

Waarbij we aan het eind zijn van: “Hoofdstuk 2-6 De harde schijven in al haar vormen”

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 98 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-6 De harde schijven in al haar vormen-v1.pdf
De-Witte

Hoofdstuk 2-7 De videokaart

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-7 De videokaart

Inleiding:

De computer en zijn grafische kaart en daarmee ook de kleur weergave op je scherm of monitor is geëvolueerd van monochrome ( groen – amber ) of zwart / wit naar miljoenen kleuren.
Om preciezer te zijn 16.7 miljoen. Wij noemen dit 24bits kleurdiepte.
Van een ISA ( Industry Standard Architecturekaart ) naar PCI ( de tragere voorganger van de moderne PCIe ) naar AGP ( Accelerated Graphics Port ) om vervolgens als een PCIe ( Peripheral Component Interconnect Express ) te eindigen die van versie 1.0 naar inmiddels versie 7.0 is uitgegroeid.

Zo kan per kleur ( 2 tot de macht 8 ) 2 ^ 8 = 256 gradaties van die kleur gemaakt worden.
Omdat de kleur van een pixel is opgebouwd uit rood 8bit, groen 8bit en blauw 8bit wordt het totaal aantal mogelijke kleuren per pixel 256 x 256 x 256 = 16,7 miljoen kleuren. Dit soort 24 bits ( 3 x 8 voor elke kleur Rood, Groen en Blauw ) afbeeldingen wordt ook wel true color of ware kleuren afbeeldingen genoemd.

2 tot de macht ˄ 8 wat is dat?

2x2x2x2x2x2x2x2=256

of te wel een 8 voudige herhaling ( de macht ) van de vermenigvuldiginggetal 2.

Officieel:
Machtsverheffen is herhaald vermenigvuldigen. Een machtsverheffing bestaat altijd uit twee getallen: Een grondgetal en de exponent. Wanneer de exponent een twee is, wordt het grondgetal met zichzelf vermenigvuldigd. De uitkomst van de vermenigvuldiging is dan een kwadraat. 🤔😴

Wat is kleurdiepte?

Volgens Wikipedia

Kleurendiepte is een maat voor de hoeveelheid bits die gebruikt worden om de kleur van een pixel te coderen. Hoe hoger de kleurendiepte is, hoe meer verschillende kleuren er kunnen worden gecodeerd.

Voor een afbeelding met alleen zwart en wit is maar een kleurendiepte van 1 bit nodig, ook wel monochroom genoemd. Dan kunnen echter alleen de kleuren zwart en wit gebruikt worden, en geen grijswaarden. Een normale zwart - wit afbeelding gebruikt daarom meestal 8 bits, en kan daardoor 256 verschillende tinten grijs bevatten. Een kleurenfoto heeft tussen de 8 en 24 bits nodig, afhankelijk van de kwaliteit van de afbeelding.

Bij een hoge kleurendiepte wordt de beeldinformatie vaak opgeslagen als RGB, omdat dan niet alle verschillende kleuren ook nog eens in een losse tabel hoeven te worden opgeslagen.

Afhankelijk van de toepassing heb jij genoeg aan de onboard VGA ( Video Graphic Adapter – Video grafische Kaart ) of heb je een speciale kaart nodig voor afbeeldingen of video te renderen dan wel om te gamen.

En dat is het wel zo een beetje wat ik ervan weet. Ik heb de moderne videokaarten dan ook niet meer bijgehouden omdat ik ze niet nodig had voor mijn simpele spellen en type werkjes.

Zo das enne snelle Gerard. 😀

Uhum.

De grafische kaart:

Is tegenwoordig een computer aan zich met haar eigen GPU ( Graphic Processor Unit - of Grafische Processor Eenheid ) met een flinke berg Cores en super snel geheugen erop want 1GB is niks meer en het gaat al naar de 24 GB GDDR6 voor de snelste rakker een GeForce RTX 4090 welke 8K op 60Hz kan verwerken en 4K op een whopping 240 Hz. Een monster dat dan ook 450 Watt verstookt. Met 16.384 NVIDIA CUDA® Cores.
Tja daar zit ik dan met mijn processortje en zijn 10 cores. Zestienduizenddriehonderdvierentachtig cores of kernen jonge, jonge, jonge.
Ga je digitaal foto of video bewerken dan heb je juist een snelle videokaart nodig om je afbeeldingen of video te renderen en games zijn eigenlijk ook gewoon video’s, maar dan van de beste kwaliteit en met 240 beeldjes per seconde heb je ook geen last van geflikker meer.
De Tflops of Teraflops vliegen je om de oren en ze heeft 1321 AI TOPS Tensor Cores (AI) van 4de Generatie vraag mij vooral niet wat het allemaal betekend want ik heb werkelijk geen idee.

Afb. H2-7 Videokaart door de tijd.png
H2-7 Videokaart door de tijd.png
H2-7 Videokaart door de tijd.png (903.93 KiB) 81 keer bekeken
Wat is de betekenis van renderen?
Renderen is het genereren van een complete afbeelding of videomateriaal op basis van ruwe data. In videomateriaal gaat het dan vaak om het verwerken van visuele effecten of 3D-modellen in een animatievideo.

Hoeveel is 8K?
Een 8K TV is een TV met een scherm met 7.680 horizontale en 4.320 verticale pixels voor in totaal zo'n 33 miljoen pixels. De ''K'' in 8K staat voor kilo (1000), wat betekent dat de TV een horizontale resolutie heeft van zo'n 8.000 pixels.

Van het ene uiterste naar het andere:

Voor kantoor en multimedia heb je eigenlijk genoeg aan Onboard VGA mits deze inderdaad 3 x 8bit = 24bits is en dus de 16.7 miljoen kleuren of de true color ( ware kleuren ) kan weergeven en 60 Hz beeld verversing kijkt ook al lekker rustig hoor.

Dit komt omdat jij voornamelijk werkt met tekst en de ware kleuren heb je tegenwoordig nodig om Netflix of YouTube te kunnen bekijken of je digitale foto of video verzameling om er maar eventjes een paar te noemen. En niet meer of minder, dus je zit goed met de standaard onboard videokaart.

Tja en de rest zit er tussen in simpel toch?

Het komt uiteindelijk neer op je portemonnee, nee niet de kleur maar haar inhoud, want dat bepaalt of je het een dan wel het ander kan veroorloven…..mocht je het al nodig hebben en de volledige potentie ervan kunnen gebruiken.

Laat ons eerlijk wezen de meeste van ons hebben tegenwoordig een 4K TV maar een Full HD of 1080P monitor. Deze heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels.
2K heeft een resolutie van 2048 x 1080 pixels en 4K heeft een resolutie van 3840 x 2160 pixels.

Wil jij dus 4 K video gaan bewerken kom je niet met een 1080P onboard videokaart of monitor weg, en wil jij je 1080P monitor blijven gebruiken heb je niks aan een 4 K videokaart, snap je?

En welke amateur of hobbyist werkt er nu met 4K video! Das toch maar die ene diehard en niet de grijze massa toch?

Wie gaat er nu op 4K gamen? Nou steeds meer en meer mensen Gerard maar niet met hun pc maar de playstation 5 of wat voor nummer deze dan ook mag hebben want ik en ook zij hebben geen
€ 2349,00 over voor een GeForce RTX 4090 en daar hoort dan natuurlijk ook andere hardware bij als mijn 10 core processortje.

Het ligt eraan wat voor hardware je al hebt, wat je wil, en vooral wat je kan betalen.

Het heeft niet veel zin om een snellere videokaart te kopen dan dat je computer kan verwerken, laat ik mij nader verklaren.

Heb jij een Gen3 PCIe 16x slot op je moederbord dan hoef je in principe geen Gen 4 Videokaart te kopen want de verwerkingssnelheid is maar Gen3.
Je kan ze natuurlijk kiezen voor de snelle GPU die erop zit maar de bottleneck zal dan toch het Gen3 moederbord zijn. De snellere GPU genereert zoveel data dat het Gen3 PCIe slot dit niet verwerkt krijgt.

Nu zei ik in principe want de huidige Gen3 kaarten die je nog kunt kopen zijn voor de doorsnee dan wel meer dan voldoende maar voor de diehard nu net te weinig. Speel jij games op 1080P dan voldoen ze met 4 of liever 8GB geheugen prima. Wil jij 4K gaan gamen of video bewerken zal je toch echt een betere kaart moeten gebruiken die de 4K of de games ook aankan.
Bedenk echter dan dat je om het volle potentieel uit deze videokaart te halen ook de snellere hardware nodig zal hebben die deze data kan verwerken.

Dit geld voor alles in je computer:
Kan jouw processor maximaal 1366 MHz geheugen aan dan hoef je ook geen 1866 MHz te kopen.
Maar zijn je plannen om ooit een snellere CPU te kopen die dit geheugen wel ondersteund dan is het natuurlijk wel zo slim om nu alvast dat type geheugen te kopen.

Heb jij een sterke Gen3 videokaart nodig voor je video bewerking of zelfs om te gamen en is deze niet meer te krijgen of zijn ze nagenoeg net zo duur dan een Gen4 versie koop dan ook alvast de Gen4 versie. Snap je wat ik bedoel?

En net zoals Nvidia nu net bekend staat om zijn “Cuda videobewerking” kan je deze dus ook beter kopen dan een AMD als dit wil gaan doen.
Ga je echter gamen of gewoon DTP werk doen dan voldoet een AMD zeker net zo goed.

Voor de beginner of Low range stel ik het volgende voor:
In principe wat je al hebt of gelijk aan een NVIDIA GeForce 700 t/m liever een 1000+ serie kaart
zoals 1030 of 1060 met circa 4 GB geheugen.
Met AMD een Radeon RX 400 t/m 500 serie kaart met 4 of 8 GB geheugen

Afb. H2-7 Low Range Videokaarten.png
H2-7 Low Range Videokaarten.png
H2-7 Low Range Videokaarten.png (233.48 KiB) 81 keer bekeken
Googles kijk op de Low range videokaarten

Midrange:
NVIDIA GeForce 3000 series
AMD Radeon RX 6000 of 7000 series

Afb. H2-7 Midrange videokaarten.png
H2-7 Midrange videokaarten.png
H2-7 Midrange videokaarten.png (244.75 KiB) 81 keer bekeken
Googles kijk op de Mid range videokaarten

High end voor de echte diehard gamer of de video bewerker:
Alles wat boven het midden zit en wat je beurs kan betalen toch?

Waarbij we aan het eind zijn van Hoofdstuk 2-7 De videokaart

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 81 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-7 De videokaart-v1.pdf
Hoofdstuk 2-7 De videokaart-v1.pdf
(560.3 KiB) 4 keer gedownload
De-Witte

Hoofdstuk 2-8 Andere uitbreidingskaarten

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-8 Andere uitbreidingskaarten

Inleiding:

Een uitbreidingskaart kan PCI of PCIe zijn waarbij PCI de voorloper is van de huidige PCIe en laatste is al uitgegroeid van van 1.0 naar de huidige 7.0

Wil je precies weten wat dit inhoud lees dan deze pagina er maar eens op na:
https://nl.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#

Een PCI kaart heeft net zoals zijn jongste broer de PCIe kaart haar eigen slot. En om het nog wat moeilijker te maken zat er ook nog een PCIx versie tussen in.

En op deze pagina wordt je duidelijk uitgelegd wat precies wat is:
https://community.fs.com/article/pci-vs ... -card.html

Tenslotte hoef ik het PCI-x-e wiel niet opnieuw uit te vinden toch?

We hebben grofweg dus 2 versies de PCIe en de verouderde PCI met hun eigen slots.

H2-8 PCI-E & PCI slots.png
H2-8 PCI-E & PCI slots.png
H2-8 PCI-E & PCI slots.png (126.27 KiB) 81 keer bekeken
Van boven naar beneden:

PCIe 4x slot, PCIe 16x slot, PCIe 1x slot, PCIe 16x slot en de laatste een
PCI slot

Duidelijk zichtbaar is de uitsparing bij PCIe links en de PCI rechts rood omcirkeld.

Heb jij nog en oude PCI Geluid of Wifi kaart bijvoorbeeld dan kan je die in het onderste PCI slot kwijt.

De moderne varianten gaan in een van de bovenste PCIe slots.
Met de komst van de snelle PCIe slots zijn de oudere PCI slots overbodig geworden en vaak tref je vooral bij nieuwere hardware de PCI sloten dan ook NIET meer aan waardoor je genoodzaakt bent een PCIe versie te kopen van je uitbreidingskaart.

De meest bekende zijn bijvoorbeeld een Netwerkkaart 2,5 Gbit of sneller t/m 10 Gbit.

Afb. H2-8 HPE 10 Gb x2 netwerkkaart.png
H2-8 HPE 10 Gb x2 netwerkkaart.png
H2-8 HPE 10 Gb x2 netwerkkaart.png (228.84 KiB) 81 keer bekeken
Of de Geluidskaart bijvoorbeeld de Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus
7.1 Een 32bit audio kwaliteit kaart met en sampling rate van 384 kHz.

Afb. H2-8 Soundblaster Pro Gaming.png
H2-8 Soundblaster Pro Gaming.png
H2-8 Soundblaster Pro Gaming.png (68.76 KiB) 81 keer bekeken
Of een PCIe Wifi 7 Kaart Intel Be200 Met Bluetooth 5.3 Wi-Fi Adapter Tri-Band 2.4G/5G/6Ghz 5374Mbps

Afb. H2-8 Wifi 7 & bluetooth 5-3.png
H2-8 Wifi 7 & bluetooth 5-3.png
H2-8 Wifi 7 & bluetooth 5-3.png (95.89 KiB) 81 keer bekeken
Dan wel een USB 3.0 kaart

Afb. H2-8 USB 3 2x A & 2 x C.png
H2-8 USB 3 2x A & 2 x C.png
H2-8 USB 3 2x A & 2 x C.png (139.53 KiB) 81 keer bekeken
Rest mij nog een voorbeeld van een oudere PCI versie

Afb. H2-8 PCI Soundblaster CT4830.png
H2-8 PCI Soundblaster CT4830.png
H2-8 PCI Soundblaster CT4830.png (199.08 KiB) 81 keer bekeken
Om van de professionele uitbreidingskaarten maar te zwijgen want die lopen al snel van de honderd naar meerdere duizenden eurootjes voor bijvoorbeeld een audio of video bewerking kaart.

Waarbij we aan het eind zijn van Hoofdstuk 2-8 Andere uitbreidingskaarten.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 81 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-8 Andere uitbreidingskaarten-v1.pdf
Hoofdstuk 2-8 Andere uitbreidingskaarten-v1.pdf
(273.2 KiB) 3 keer gedownload
De-Witte

Hoofdstuk 2-9 Koeling

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 2:

2-9 Koeling

Inleiding:

We hebben geleerd in “Hoofdstuk 2-2 De PSU of voeding” dat bij een weerstand in het stroomcircuit deze omgezet wordt in warmte, wrijf je zelf maar eens in de handen en voel hoe warm ze worden door de weerstand, in de elektronica is het niet anders en warmte, die willen we in een computer niet hebben. En om precies te zijn voor de gevorderde:

Omzetting van elektrische energie in warmte:
Wanneer elektrische stroom door een weerstand loopt, botsen de elektronen met de atomen in het materiaal. Deze botsingen veroorzaken trillingen van de atomen, wat zich uit als warmte. Dit is dus een gevolg van de weerstand.

Geloof mij maar dat in een CPU of GPU heel veel warmte door de weerstand ontstaat. Bedenk dat circa 1 volt door de minuscule transistors moet vloeien waarvan er 500 a 600 in de breedte van een mensen haar passen. Dat loopt al snel op tot en met ongeveer 80C Graden warm.
Daarom moeten we koelen om de zaak werkend te houden.

Koeling:

WAT IS PWM EN HOE WERKT HET?

De mogelijkheid om de ventilatorsnelheid te regelen en de voldoening van stil computergebruik waren niet altijd aanwezig als het om personal computers ging. De vroege x86-computers hadden geen actieve koeling omdat er niet veel warmte werd gegenereerd, tot aan de introductie van de eerste 486-modellen. Vanaf die tijd tot nu toe zijn het stroomverbruik en de thermische dissipatie van computers exponentieel gegroeid, evenals hun prestaties.
Vanaf de allereerste Pentium processors met een TDP van 7 W, tot aan de moderne AMD FX 9590-processor met een vermogen van 220 W, kende de koeling ook zijn eigen evolutionaire pad. TDP staat voor “Thermal Design Power” en is de maximale hoeveelheid warmte die door de processor wordt gegenereerd.

Afb. H2-9 PWM Conectors 3 en 4 Pin.png
H2-9 PWM Conectors 3 en 4 Pin.png
H2-9 PWM Conectors 3 en 4 Pin.png (1.05 MiB) 69 keer bekeken
4-pins PWM connector kan automatisch de snelheid van uw ventilatoren en pompen ( water koeling ) regelen.
Vroege zelfgemaakte ventilator controllers gebruikten een eenvoudige “volt mod” door 5, 7 of 12V te kiezen uit een klassieke molex connector. Dit werd gevolgd door het gebruik van gewone weerstanden om de ventilatoren te vertragen, ventilatoren uitgerust met thermische weerstanden, verschillende potentiometers voor een handmatige snelheidsregeling met een groot bereik, enz.
Maar als u tegenwoordig de snelheid van uw ventilatoren en pompen wilt regelen, is PWM ( Pulse Width Modulation ) puls breedte modulatie regeling de juiste keuze. Elk mainstream moederbord dat vandaag de dag de fabriek verlaat, is uitgerust met minimaal één 4-pins PWM connector. High-end moederborden bieden 4, 6 of zelfs meer van deze 4 pins ventilator – pomp connectoren, en het PWM systeem is een zeer effectieve en slimme manier om de ventilatoren te besturen. Maar zelfs vandaag de dag, vele jaren na de introductie van PWM in 2003, zijn er gebruikers die nog steeds niet bekend zijn met de voordelen ervan. En erger nog, er zijn serieuze bedrijven die geavanceerde en goed ontworpen ventilatoren maken met ouderwetse 3 pins connectoren.

Afb. H2-9 Pin bezetting 4 Pin PWM Connector.png
H2-9 Pin bezetting 4 Pin PWM Connector.png
H2-9 Pin bezetting 4 Pin PWM Connector.png (201.03 KiB) 69 keer bekeken
Daarom leggen we uit wat PWM eigenlijk is, hoe het de snelheid van ventilatoren en pompen regelt, en laten we je ook een voorbeeld zien van een PWM profiel in een van de software die door de moederbord fabrikanten wordt geleverd.
Door het aantal draden – pinnen die een ventilator heeft – kunnen we drie hoofdtypen Afb.02.06.02.08 De Diverse Koeler stekkers 2, 3 en 4 pin PWM Connectors onderscheiden. Fans met slechts twee draden hebben alleen plus + en – min aansluitingen (aarde) en dat is alles. Het tweede type heeft drie draden; plus + en – min aansluitingen voor het aandrijven van de ventilator en één die het zogenaamde “Tach” of tachometrische signaal draagt ( de draad die de huidige ventilatorsnelheid uitleest ). Via deze 3de draad wordt een signaal verzonden met een bepaalde frequentie die evenredig is met de ventilatorsnelheid, uitgedrukt in RPM ( Rotaties Per Minuut ). Het 3de type ventilatoren dat vier draden gebruikt, zijn PWM ventilatoren en dat wordt in deze handleiding besproken, samen met PWM pompen.

Afb H2-9 De Diverse Koeler stekkers 2, 3 en 4 pin.png
H2-9 De Diverse Koeler stekkers  2, 3 en 4 pin.png
H2-9 De Diverse Koeler stekkers 2, 3 en 4 pin.png (388.22 KiB) 69 keer bekeken
PWM (Pulse Breedte Modulatie) of modulatie met de breedte van een impuls, is een wijdverspreide term in de wereld van de elektrotechniek. Het heeft een breed toepassingsgebied, zoals op het gebied van telecommunicatie, audioapparatuur, servomotoren etc. Interessant voor ons liefhebbers is de toepassing van PWM bij de spanningsregeling. Sommigen van jullie kennen waarschijnlijk al het principe waarop pulsbreedtemodulatie (PWM) werkt, maar toch zullen we uitleggen hoe het feitelijk de snelheid van een ventilator of een pomp regelt.
Kortom, PWM werkt als een schakelaar die voortdurend aan en uit gaat, waardoor de hoeveelheid stroom die de ventilator of pompmotor krijgt, wordt geregeld. Het PWM systeem dat wordt gebruikt voor het regelen van ventilatoren en pompen werkt met de motor en krijgt ofwel +12V (vol vermogen) of 0V (geen stroom). Om beter te begrijpen hoe dit werkt, kunt u het onderstaande diagram bekijken. Zie Afb.02.06.02.09 PWM (Pulse Width Modulation).png
PWM (Pulse Breedte Modulatie) of modulatie met de breedte van een impuls, is een wijdverspreide term in de wereld van de elektrotechniek. Het heeft een breed toepassingsgebied, zoals op het gebied van telecommunicatie, audioapparatuur, servomotoren etc. Interessant voor ons liefhebbers is de toepassing van PWM bij de spanningsregeling. Sommigen van jullie kennen waarschijnlijk al het principe waarop pulsbreedtemodulatie (PWM) werkt, maar toch zullen we uitleggen hoe het feitelijk de snelheid van een ventilator of een pomp regelt.
Kortom, PWM werkt als een schakelaar die voortdurend aan en uit gaat, waardoor de hoeveelheid stroom die de ventilator of pompmotor krijgt, wordt geregeld. Het PWM systeem dat wordt gebruikt voor het regelen van ventilatoren en pompen werkt met de motor en krijgt ofwel +12V (vol vermogen) of 0V (geen stroom). Om beter te begrijpen hoe dit werkt, kunt u het onderstaande diagram bekijken.

Afb. H2-9 PWM (Pulse Width Modulation).png
H2-9 PWM (Pulse Width Modulation).png
H2-9 PWM (Pulse Width Modulation).png (148.97 KiB) 69 keer bekeken
De motor krijgt dus kracht impulsen. Stel je het op dezelfde manier voor alsof je het stuur met je hand zou draaien. Je kunt het wiel elke 5 seconden met dezelfde hoeveelheid kracht voortduwen en het wiel blijft draaien. Je kunt het interval ook versnellen als je aan het stuur duwt; laten we zeggen dat je er elke 3 seconden een duwtje in geeft. In dat geval zou je merken dat het wiel iets sneller draait, en op vrijwel dezelfde manier werkt de pulsbreedtemodulatie. De snelheid van de motor, dat wil zeggen de ventilator of pomp, wordt bepaald door de breedte van het PWM signaal – de tijdsduur dat deze is ingeschakeld.

Zoals te zien is in de bovenstaande grafiek, geeft een inschakelduur van 10% slechts een paar kracht impulsen gedurende een bepaalde periode, wat betekent dat de motor langzaam zal draaien, en een inschakelduur van 100% betekent dat de ventilator/pomp op volle snelheid zal werken, voortdurend ingeschakeld.

Belangrijk om te weten is dat er hier geen sprake is van spanningsregeling, en door gebruik te maken van PWM regeling wordt de motor constant op 12 volt gevoed. Om die reden mag de 4-pins moederbord connector slechts voor één ventilator worden gebruikt, of eventueel voor twee, met behulp van de Y-splitter. Pompen voor waterkoeling hebben een aanzienlijk groter stroomverbruik, dus de stroom wordt meestal aangesloten op de molex connector, en de andere twee tach en PWM draden zijn aangesloten op de moederbord connector voor PWM regeling en snelheid uitlezing.

Afb. H2-9 Zonder PWM (Pulse Width Modulation) signaal aansluiting.png
H2-9 Zonder PWM (Pulse Width Modulation) signaal aansluiting.png
H2-9 Zonder PWM (Pulse Width Modulation) signaal aansluiting.png (810.86 KiB) 69 keer bekeken
Als er geen PWM signaal aanwezig is, werken bijna alle ventilatoren op 100% van het vermogen, terwijl de meeste pompen die bij waterkoeling worden gebruikt op een gemiddelde snelheid zullen werken. Dit betekent dat als u de pomp op vol vermogen wilt laten draaien, u deze moet aansluiten op een PWM signaal dat is ingesteld op een inschakelduur van 100%.
Fans van betere kwaliteit hebben hun eigen speciale IC driver chips in de motor naaf die een hellend PWM signaal genereren in plaats van een plat vierkant signaal. Platte vierkante signalen hebben de neiging onaangename klikgeluiden te veroorzaken wanneer de ventilator op lage snelheid draait. De plotselinge toename van het vermogen wanneer de motor +12 volt krijgt, heeft tot gevolg dat de rotor gaat schokken, wat in sommige gevallen een klikgeluid veroorzaakt. Het gebruik van speciale IC’s zorgt ervoor dat de motor bij iedere impuls zachter wordt ingeschakeld. Dit is niet iets dat je echt hoeft te weten, maar het is om te begrijpen waarom hoogwaardige PWM fans meer kosten dan de standaard 2 draad fans.

Afb. H2-9 PWM (Pulse Width Modulation) signaal voorbeeld.png
H2-9 PWM (Pulse Width Modulation) signaal voorbeeld.png
H2-9 PWM (Pulse Width Modulation) signaal voorbeeld.png (106.17 KiB) 69 keer bekeken
Waarom is PWM zo belangrijk? Nou ja, bijna alle ventilatoren gaan dood als de spanning onder de 5V wordt verlaagd, maar met PWM regeling kunnen de ventilatoren hele lage bedrijfs snelheden van 300-600 RPM bereiken. Ze sterven niet letterlijk; ze worden gewoon uitgeschakeld en stoppen met draaien, en daarom kan het opgegeven snelheidsbereik van de ventilator vaak alleen worden bereikt door gebruik te maken van PWM regeling. Bij deze snelheden zijn de ventilatoren doodstil en kunnen sommige ventilatoren zelfs volledig worden uitgeschakeld via PWM regeling. Nog een heel cool ding over PWM regulering is dat je één PWM signaal kunt gebruiken om al je fans te besturen. Omdat de ventilatoren voortdurend 12 volt krijgen, kunt u speciale ventilator-hub-splitters gebruiken die één PWM signaal naar alle aangesloten ventilatoren of zelfs pompen sturen. Op deze manier werken al uw ventilatoren en pompen in harmonie.

Afb. H2-9 Gigabyte PWM (Pulse Width Modulation) EasyTune.png
H2-9 Gigabyte PWM (Pulse Width Modulation) EasyTune.png
H2-9 Gigabyte PWM (Pulse Width Modulation) EasyTune.png (388.42 KiB) 69 keer bekeken
Laten we eens kijken naar software die moederbord fabrikanten leveren voor PWM regulering. Bijna elke moederbord fabrikant heeft het verhaal over PWM regulering zeer serieus genomen, en daarom hebben we zeer gedetailleerde instellingen beschikbaar, wat echt goed is. Al uw “geluid producerende” componenten kunnen op lage snelheden worden gehouden en u kunt de PWM duty cycle-curve instellen op basis van de temperatuur uitlezingen. In het hierboven gegeven Gigabyte Easy Tune-voorbeeld is het PWM profiel ingesteld om de ventilatoren op ongeveer 55% van de snelheid te laten draaien wanneer de CPU temperatuur 60°C of lager is. Wanneer de temperatuur 70°C bereikt, versnellen de ventilatoren tot 100% inschakelduur. Een eenvoudige en zeer efficiënte manier om een ​​stille computer te krijgen, uiteraard als u bent uitgerust met hoogwaardige PWM ventilatoren en hoogwaardige PWM pompen.

Waarbij we aan het eind zijn van Hoofdstuk 2-9 Koeling.

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 69 keer bekeken
Bijlage: Hoofdstuk 2-9 Koeling-v1.pdf
Hoofdstuk 2-9 Koeling-v1.pdf
(656.92 KiB) 4 keer gedownload
De-Witte

Bericht door De-Witte »

De computer van A tot Z

Hoofdstuk 3:

3-0 Upgraden wat is dat inleiding en inhoud?

Inleiding:

Heb jij 2 linker handen ga dan NOOIT zelf te werk aan je computer maar laat een vakman dit doen. Het is geen hogere Wiskunde zeker niet als je de handleiding bekeken hebt of een paar YouTube filmpjes maar bij twijfel nooit er zelf aan beginnen.
Ga je zelf aan je computer werken draag dan NOOIT RUBBER SCHOEISEL en aard jezelf voordat je de computer opent.

De titel zegt het al we gaan upgraden maar wat is dit?
Upgraden is onderdelen vervangen voor iets beters, sneller, energie zuiniger, hogere framerate, extra aansluit poorten of noem maar op. Het is een verbetering maar je kan het ook voor een vervanging gebruiken als jouw onderdeel stuk is omdat een nieuwere versie vaak ook een upgrade is denk bijvoorbeeld aan van USB 2.0 naar een USB 3.0 PCIe kaart.

Het doel hiervan is dat je computer er beter van wordt, het maakt dan niet uit of het een andere Videokaart, Harde schijf, CPU of Uitbreidingskaart is we gaan in dit hoofdstuk de volgende upgrades behandelen.

3-1 De CPU vervangen
3-2 De HDD – SSD – M2 NVMe of harde schijf vervangen
3-3 De PSU of voeding vervangen
3-4 Een Uitbreidingskaart bij plaatsen
3-5 Geheugen bijpinnen of vervangen
3-6 Fine tuning, het aanpassen van de hard en software

Waarbij we aan het eind zijn van de inleiding met inhoud van Hoofdstuk 3 Upgraden wat is dat?

zorin-os-forum-be.png
zorin-os-forum-be.png (22.62 KiB) 37 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Nieuws, Tips & Trucks”